Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jediný Batmobil s funkčním turbínovým pohonem je na prodej, jede skoro 300, „žere” 78 litrů na sto
17.12.2022 | Petr Prokopec
Chcete-li si zahrát na netopýřího muže nebo alespoň Bruce Wayna, věrněji už to nepůjde. Tohle monstrum nejenže zajímavé vypadá, s maximálkou až 298 km/h také zajímavě jede. Jeho provoz ale nebude šálkem kávy pro každého.
Batmobil, který se objevil ve snímcích Tima Burtona, nejspíše skutečně bude nejen nejznámějším vozem netopýřího muže, ale i nejikoničtějším filmovým autem vůbec. Jeho vznik jsme popsali vcelku nedávno, kdy společnost Classic Auto Mall nabídla k prodeji jeden z exemplářů, jenž si skutečně zahrál ve druhém díle zvaném Batman se vrací. Sice šlo o skutečnou filmovou relikvii, jeho hnací ústrojí muselo řadu zájemců zklamat.
Filmový Batmobil totiž nedostal do vínku turbínu, jako tomu bylo na plátně, nýbrž čtveřici elektrických jednotek. A před třiceti lety byla tato technologie použitelná ještě méně než dnes. Vůz se tak zvládal rozjet jen na nějakých 40 až 48 km/h, což opravdu není závratné tempo. Nešlo nicméně o jediný problém, baterie totiž nebyly od roku 1993 dobité. Zprovoznit vůz nabízený za 1,5 mil. USD (cca 35,1 mil. Kč) tak opravdu nebude jednoduché.
Pokud nicméně netrváte na skutečném autě od filmařů, můžete si dopřát asi jediný Batmobil na světě, o jehož pohon se doopravdy stará turbína. Konkrétně pak ústrojí, jež v 60. letech užívaly dálkově ovládané helikoptéry DASH (Drone Anti-Submarine Helicopter). Hnací ústrojí měl u nich na starosti Boeing, jenž vyrukoval se dvěma variantami. U první výkon činil 300 koní, u druhé byl zvýšen na 365 koní.
Batmobil postavený Caseym Putschem dostal do vínku druhou variantu, přičemž americký nadšenec přiznal, že před zahájením prací o turbínách nevěděl zhola nic. Jeho samostudium ale nicméně bylo dostačující, neboť vůz skutečně funguje. A vůz s ním nejede jen pro parádu - zvládá zrychlení na stovku za 3,9 sekundy, přičemž maximum činí 298 km/h. To jsou zajímavé hodnoty i na dnešní dobu, před 11 lety, kdy auto vzniklo, byly ještě působivější.
Co by ovšem zájemce mělo zajímat především, to je spotřeba. Ta se pohybuje mezi 24 a 78 litry na 100 kilometrů, při dnešních cenách paliva si tak Batmobil bude moci dovolit provozovat pomalu jen skutečný Bruce Wayne. Lze nicméně ocenit, že hnací ústrojí dokáže spalovat nejen letecké palivo, ale i motorovou naftu. Je přitom jisté, že při zastavení u běžné čerpací stanice způsobíte neskutečné pozdvižení, i když z kokpitu vystoupíte bez batmanovského kostýmu.
Vůz je v dokumentech titulován jako Chevrolet Corvette z roku 1985, neboť právě na jeho základech vznikl. Putsch sáhnul po kombinaci trubkového rámu a hliníkové a laminátové karoserie. Díky tomu se dostal na hmotnost pouhých 1 270 kilogramů, ač jeho Batmobil měří 6 metrů na délku. Tím pak sice poněkud zaostává za originálem měřícím o 60 cm více, při zatáčení však daný „handicap“ rozhodně oceníte.
Lze už jen dodat, že kvůli homologaci byl Batmobil osazen předními i zadními funkčními světly, stejně jako klaksonem. Do vínku dostal také stavitelný podvozek či daleko lépe působící interiér než u originálu. Jeho součástí je i obří tablet či výkonný audiosystém. Chybět vám tedy nebude opravdu nic, jakkoliv Kočičí ženu, kterou usadíte na místo spolujezdce, si již budete muset opatřit sami. V ceně není, i když ta nebude nízká.
Když se totiž Putschem postavený Batmobil objevil naposledy v aukci, byl prodán za 680 tisíc dolarů (cca 15,56 mil. Kč). Od té doby nicméně utekly již tři roky. Vůbec by nás tedy nepřekvapilo, kdyby nově změnil majitele klidně i za dvojnásobek. Ostatně minimálně z našeho úhlu pohledu jde o zajímavější kousek, než jakým je filmový originál. Jak vše dopadne, zjistíme 21. až 29. ledna, kdy se koná aukce společnosti Barrett-Jackson ve Scottsdale, kde bude tento stroj dražen.
Tento Batmobil jako jediný na světě užívá k pohonu turbínu původně vyvinutou pro helikoptéry. Může přitom i na veřejné silnice, levný ale pochopitelně není ani náhodou. Foto: Barrett-Jackson, tiskové materiály
Zdroj: Barrett-Jackson
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejnovější články
- Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
před 7 hodinami - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
před 9 hodinami - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
před 10 hodinami - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
včera - Nové SUV Opelu je sexy a neváže si oprátku jen elektrickým pohonem, přesto bude hledat zákazníky těžce
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva