K mání je jedna z posledních vyrobených Škod Forman, málo jetý „vývozní” Comfortline

Kdysi nejběžnější auto českých silnic se dnes vídá v provozu stále méně a narazit na pěkný kus v bazaru je ještě obtížnější. Tento pochází ze samotného konce výroby a je velmi málo jetý.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

K mání je jedna z posledních vyrobených Škod Forman, málo jetý „vývozní” Comfortline

29.11.2020 | Petr Miler

K mání je jedna z posledních vyrobených Škod Forman, málo jetý „vývozní” Comfortline

/

Foto: Škoda Auto

Kdysi nejběžnější auto českých silnic se dnes vídá v provozu stále méně a narazit na pěkný kus v bazaru je ještě obtížnější. Tento pochází ze samotného konce výroby a je velmi málo jetý.

V roce 2017 uplynulo 30 let od premiéry Škody Favorit. Tím byla její historie formálně otevřena a i když trvalo ještě asi rok, než se tento vůz začal pořádně vyrábět, cestu za úspěchem mu to nezkřížilo. S trochou nadsázky lze říci, že motorizoval porevoluční Československo a pak i Českou republiku. A z dnešního pohledu je možná ještě významnější tím, že pomáhal vrátit naši zemi na automobilovou mapu světa.

Byl to právě Favorit a jeho relativně moderní konstrukce, která vzbudila zájem Volkswagenu o českou automobilku. Nebýt jeho převzetí firmy, stěží by se z fabriky v Mladé Boleslavi stalo něco víc než montovna zahraničních aut. A takových tu dnes máme dost i bez ní.

Jak historie Favoritu nějak začala, tak musela i nějak skončit. To se psal rok 1995 a z továren automobilky už souběžně s nástupnickou Felicií vyjížděly poslední kusy kombíku Forman ve svého času proslulých speciálních edicích. Jednou z nich byla Comfortline a vozu dodávala mj. centrální zamykání, otevírání kufru z místa řidiče, digitální stropní hodiny, zapalovač, tónovaná okna, kouřové zadní světlomety nebo okrasné kryty kol. Komfort si dnes asi představujeme jinak, ale rok 1995 je z dnešního pohledu automobilový dávnověk, čtvrtstoletí zpátky.

Tato edice byla nabízena v sedmi lacích, z nichž tři byly metalické. V obyčejné zelené byl v říjnu roku 1995 poprvé registrován exemplář který můžete vidět na zdrojovém odkazu. Jde tedy o jeden z vůbec posledních vyrobených Formanů, který byl dodán na německý trh. Tamní kupec možná nemusel „vylepšoval” přilepenou kalkulačkou nebo analogovými hodinami na palubní desce, zvlášť když s ním sotva jezdil nevyjel.

Za celých 25 let na tomto světě vůz najel pouze 49 250 km a většinu času trávil v garáži. Přesto byl pravidelně servisován a majitel říká, že je v perfektním technickém i vizuálním stavu. A moc nepřehání, třebaže kvůli zmíněným úpravám auto není dokonale originální.

Řeči o raritě a sběratelském tedy nevypadají přehnaně, takové Formany už se v prodeji nevídají. A zajímavý je tento exemplář tím spíše, že jde o jeden z posledních vyrobených kousků. Pokud byste o něj měli zájem, je k mání pořád v Německu, v Neuköllnu za 4 500 Eur, tedy asi 118 tisíc Kč. Není to málo, přesto vzhledem k minimální nabídce tak hezkých exemplářů tušíme, že bude velmi rychle prodaný.


K mání je jedna z posledních vyrobených Škod Forman, málo jetý „vývozní” Comfortline - 1 - Skoda Favorit Forman Comfortline dobove 01K mání je jedna z posledních vyrobených Škod Forman, málo jetý „vývozní” Comfortline - 2 - Skoda Favorit Forman Comfortline dobove 02K mání je jedna z posledních vyrobených Škod Forman, málo jetý „vývozní” Comfortline - 3 - Skoda Favorit Forman Comfortline dobove 03K mání je jedna z posledních vyrobených Škod Forman, málo jetý „vývozní” Comfortline - 4 - Skoda Favorit Forman Comfortline dobove 03aK mání je jedna z posledních vyrobených Škod Forman, málo jetý „vývozní” Comfortline - 5 - Skoda Favorit Forman Comfortline dobove 04K mání je jedna z posledních vyrobených Škod Forman, málo jetý „vývozní” Comfortline - 6 - Skoda Favorit Forman Comfortline dobove 04aK mání je jedna z posledních vyrobených Škod Forman, málo jetý „vývozní” Comfortline - 7 - Skoda Favorit Forman Comfortline dobove 05K mání je jedna z posledních vyrobených Škod Forman, málo jetý „vývozní” Comfortline - 8 - Skoda Favorit Forman Comfortline dobove 06K mání je jedna z posledních vyrobených Škod Forman, málo jetý „vývozní” Comfortline - 9 - Skoda Favorit Forman Comfortline dobove 06a
„Vývozní” Forman z konce výroby v jedné ze speciálních edic s najetými 49 tisíci km je v roce 2020 rarita. Auto ukazují dobové záběry Škody, na černobílém snímku interiéru ale bude zřejmě jiná zvláštní edice, nejspíše Black Line. Byly si ale svými specifiky velmi podobné. Ilustrační foto: Škoda Auto

Zdroj: eBay

Petr Miler

Živá témata na fóru

zobrazit vše