Kde končí ojeté diesely, které Němci už nechtějí? ČR je vysoko, ale nevládne

Přetrvávající nezájem Němců zejména o starší diesely tlačí jejich ceny dolů, což logicky vede i ke zvýšení jejich exportu. Kam? Podívejte se na statistiku.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Kde končí ojeté diesely, které Němci už nechtějí? ČR je vysoko, ale nevládne

5.5.2019 | Petr Prokopec

Kde končí ojeté diesely, které Němci už nechtějí? ČR je vysoko, ale nevládne

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Přetrvávající nezájem Němců zejména o starší diesely tlačí jejich ceny dolů, což logicky vede i ke zvýšení jejich exportu. Kam? Podívejte se na statistiku.

Všichni žijeme na jedné a téže planetě, a už proto bychom v rámci ochrany přírody měli táhnout za jeden provaz. To se samozřejmě velmi snadno řekne, realizace takového úkolu je ale víceméně nereálná. Dosvědčuje to ostatně situace okolo dieselů v Německu. Kdysi jedna z bašt naftových motorů se v posledních letech změnila na zemi, kde je těžké prodat auta s diesely i jako nová, natož pak ojetá.

V případě nových vozů se situace přece jen lepší - hysterie kolem zákazů vjezdů do měst polevila a nejnovější generace naftových pohonů je z hlediska ostře sledovaných emisí NOx prakticky zcela čistá. U ojetých aut ale skepse přetrvává, a to tím více, čím jsou starší. Cokoli plnící emisní normu nanejvýš Euro 4 je v Německu téměř neprodejné a velkou budoucnost Němci nevěští ani vozům plnícím Euro 5.

To logicky tlačí jejich ceny dolů, situace ve zbytku Evropy - a zejména v jejich východnějších částech - ale zatím zůstává výrazně nezměněna, zejména pak na trhu ojetých vozů. Nastalo tedy, co se v souvislosti se zákazy očekávalo - tedy že postarší diesely zamíří do sousedních zemí. Nejspíše však asi nikdo netušil, o jak zásadní čísla půjde. „Během uplynulého roku se export použitých dieselových vozů zvýšil o 20,5 procenta na 239 541 aut,“ uvádí analýza Institutu logistiky zpracovaná softwarovou firmou AEB.

Snad ještě podstatnější je pohled na to, do jakých zemí postarší diesely míří. Prim samozřejmě představují východoevropské státy, nicméně vůči třeba takovému Slovensku či České republice je větší zájem o „škodlivé“ ojetiny třeba i v Rakousku, Francii a Španělsku. Tedy v zemích, u kterých bychom očekávali spíše skepsi jako v Německu.

Ukazuje se tedy, že lidé sice na oko mluví o ničivých emisích NOx, nicméně pohled na mnohem nižší provozní náklady je nakonec stejně zavede k dieselovému vozu. A jak je vidno, ne k onomu „čistému“ dieselu, jenž by plnil emisní normu Euro 6d TEMP, nýbrž k německým ojetinám. Znečišťování ovzduší se tak vlastně jen přesune o pár set kilometrů dále.

Jde ovšem o zcela zbytečné nářky, aktuálně neexistuje politická vůle tyto věci změnit. Je tedy třeba se smířit se skutečností, že starší diesely budou v Německu pozvolna eliminovány. Do šrotu ale zamíří jen minimum z nich, většina bude odvádět svou práci o kousek jinde. Níže přitom uvádíme, kde se zájem o ojetiny navýšil nejvíce.

Přehled zemí, v nichž se v roce 2018 navýšil import ojetých dieselů z Německa

1. Ukrajina: +136,8 procenta (meziroční srovnání)
2. Chorvatsko: +89,6 procenta
3. Rakousko: +41,3 procenta
4. Francie: +34 procent
5. Španělsko: +30,8 procenta
6. Slovensko: +29 procent
7. Česko: +28,9 procenta
8. Rumunsko: +26,8 procenta


Kde končí ojeté diesely, které Němci už nechtějí? ČR je vysoko, ale nevládne - 1 - Diesely export Nemecko 2018 infografika 01
Infografika mapující export ojetých dieselů z Německa do zbytku Evropy jasně prokazuje...

Kde končí ojeté diesely, které Němci už nechtějí? ČR je vysoko, ale nevládne - 2 - Hamburk zakaz dieselu 2018 dopravni znaceni 01Kde končí ojeté diesely, které Němci už nechtějí? ČR je vysoko, ale nevládne - 3 - Hamburk zakaz dieselu 2018 dopravni znaceni 02Kde končí ojeté diesely, které Němci už nechtějí? ČR je vysoko, ale nevládne - 4 - Hamburk zakaz dieselu 2018 dopravni znaceni 03Kde končí ojeté diesely, které Němci už nechtějí? ČR je vysoko, ale nevládne - 5 - Hamburk zakaz dieselu 2018 dopravni znaceni 04Kde končí ojeté diesely, které Němci už nechtějí? ČR je vysoko, ale nevládne - 6 - Hamburk zakaz dieselu 2018 dopravni znaceni 05Kde končí ojeté diesely, které Němci už nechtějí? ČR je vysoko, ale nevládne - 7 - Hamburk zakaz dieselu 2018 dopravni znaceni 06Kde končí ojeté diesely, které Němci už nechtějí? ČR je vysoko, ale nevládne - 8 - Hamburk zakaz dieselu 2018 dopravni znaceni 07Kde končí ojeté diesely, které Němci už nechtějí? ČR je vysoko, ale nevládne - 9 - Hamburk zakaz dieselu 2018 dopravni znaceni 08
...bizarnost německého boje proti dieselům, který je v podstatě jen přesouvá o kousek jinam

Zdroj: Autozeitung

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.