Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Legendární konstruktér Formule 1 ukázal sbírku svých aut, jinou takovou nikdo nemá
17.4.2021 | Petr Prokopec
Dá se tušit, že člověk, který ve 23 letech vlétl do Formule 1 a ve 25 byl šéftechnikem později mistrovské stáje, o autech ví pár věcí. Jeho vkus se promítá i do jeho vlastních vozů, jsou lehká jako žádná jiná.
Gordona Murrayho většina lidí zná jako autora McLarenu F1. Na to si jistě nestěžuje, ostatně jde dodnes o jedno z nejpropracovanějších a nejobdivovanější aut dějin, které stále platí za nejrychlejší silniční vůz světa s nepřeplňovaným motorem. Jihoafrický konstruktér toho ale za svůj život stvořil daleko více.
Už v roce 1969, v pouhých 23 letech, vlétl rovnýma nohama do světa Formule 1. Chtěl k Lotusu, nakonec ale skončil u Brabhamu. Člověk by čekal, že ve svém věku bude rád za jakoukoli pozici v týmu, Brabham ale v roce 1971 koupil Bernie Ecclestone a v Murraym se svým čichem na příležitosti odhalil technického génia. Bez váhání jej tak jmenoval technickým šéfem celé stáje. Litovat nikdy nemusel - Jihoafričanova kreativita postupně dovedla tým ke dvěma titulům mistra světa a dvěma druhým místům v poháru konstruktérů.
V 80. letech se Murray přesunul k McLarenu a s britskou stájí dosáhl již během druhé sezóny na mistrovský titul, který putoval k Ayrtonu Sennovi i samotnému McLarenu. Šlo o rok 1988, který mohl být pro tým nepřekonatelným zápisem do historie - z šestnácti závodů monopost MP4/4 nevyhrál pouze jednou. Onou skvrnou na kráse byla Velká cena Itálie, kde Senna i Alain Prost odstoupili.
Právě při cestě zpět z Itálie se pak Murraymu zrodil v hlavě nápad na třímístný supersport, jehož první návrhy namalované na letišti ukázal Gordon šéfovi týmu, kterým v té době nebyl nikdo jiný než Ron Dennis. Tím byl odstartován zrod možná nejslavnějšího supersportu v dějinách, přičemž na tento úspěch oba automobiloví velikáni navázali o pár let později Mercedesem SLR McLaren.
V roce 2004 Murray ukončil spolupráci s britskou značkou a krátce poté založil vlastní konstrukční firmu. Nejprve dodával svá řešení jiným automobilkám, v posledních letech ale pracoval hlavně na svém vlastním autě, ideovém nástupci McLarenu F1. Nechává za sebou tak opravdu hlubokou brázdu v automobilové historii, jak je na tom ale on sám ve vztahu k podobným autům? Sám si za svou bohatou kariéru přišel na takové peníze, že si může koupit podstatě jakýkoli vůz, co tedy skrývá jeho garáži jeho garáž?
Kolekce dvou desítek vozů do značné míry odráží Murrayho přístup ke konstrukci soutěžních i silničních aut. U všech jeho vozů lze vysledovat zaměření na přímočarost, efektivitu a nízkou hmotnost. Na okázalosti typu Bugatti zapomeňte, z McLarenů tu najdete jen zmíněný Mercedes SLR, který je s hmotností okolo 1 600 kg velkou raritou. Murray říká, že tři čtvrtina jeho aut neváží ani 800 kg, jinou takovou kolekci aut ve světě nenajdeme.
Hodnotu sbírky si netroufneme odhadnout, jen Porsche 550 Spyder a DeTomaso Vallelunga budou stát pořádný balík, o okázalost tu ale vážně nejde, některá z jeho aut by mohla říkat pane i vám. Podívejte se na ně na videu Top Gearu níže sami, je to sbírka fajnšmekra svého druhu.



Gordon Murray má ve své neobvyklé sbírce i Mercedes SLR McLaren, na jehož vzniku se sám podílel. S hmotností 1 600 kg je ale v jeho sbírce velkou raritou - tři čtrviny jeho aut váží pod 800 kg. Ilustrační foto: Mercedes-Benz
Zdroj: Top Gear@Youtube
Bleskovky
Cristiano Ronaldo míří do filmu, i se svou sbírkou superaut se objeví v té nejzprofanovanější sérii
20.12.2025
Zakázaná reklama Toyoty ukazuje, v jak absurdním světě žijeme. Co takhle nás všechny přestat vodit za ručičku?
20.12.2025
Automobilka začala jako vánoční ozdobu prodávat model auta, které zařízla před začátkem výroby
18.12.2025
Nejnovější články
Číňané začali v novém prodávat rodinné SUV za 275 tisíc Kč, které sveze i 7 lidí. Ovládá se pomocí gest
včera
Výrobce elektromobilů svým posledním krokem nechtěně přiznal, jak ohromně tato auta ztrácejí hodnotu
včera
Na míru upravené superauto největšího podvodníka světa hudby se potichu prodalo za pořádný balík
včera
Jaký nesmysl je hybridní 911, už se provalilo, Porsche ale po humbuku zkouší zmírnit rozčarování
včera
Nové řešení bezdrátového dobíjení mobilů v autě je po čase první, které vám nebude pít krev
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
