Mitsubishi zastavilo výrobu Peugeotu iOn a Citroënu C-Zero. Dočasně, nebo navěky?

Letos se v Evropě neprodaly ani 2 000 elektromobilů skupiny PSA. A valně si nevedou ani u protinožců. Elektroboom splaskává ještě než stačil začít.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Mitsubishi zastavilo výrobu Peugeotu iOn a Citroënu C-Zero. Dočasně, nebo navěky?

11.8.2012 | Petr Prokopec | 26 příspěvků

Mitsubishi zastavilo výrobu Peugeotu iOn a Citroënu C-Zero. Dočasně, nebo navěky?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Letos se v Evropě neprodaly ani 2 000 elektromobilů skupiny PSA. A valně si nevedou ani u protinožců. Elektroboom splaskává ještě než stačil začít.

Snad každá automobilka bere ekologii vážně. Továrny se přestavují na co nejúspornější provoz, volí se recyklovatelné materiály a především vzniká stále více elektromobilů. Co však berou účetní všech značek ještě vážněji, jsou prodejní čísla. A ta u Mitsubishi hovoří jasně. Za prvních 6 měsíců letošního roku bylo na území Evropy prodáno pouze 935 exemplářů Citroënu C-Zero a 852 kusů Peugeotu iOn.

Důvod, proč nezájem zákazníků řeší účetní japonské značky a ne francouzského koncernu PSA, je prostý. C-Zero a iOn jsou de facto elektromobilem Mitsubishi i-MiEV s jiným znakem na kapotě a volantu. A Peugeot s Citroënem se zavázaly k tomu, že odeberou 100 000 kusů. Jenže při současných prodejích by smlouva musela trvat asi tak pětadvacet let.

Rázná reakce Mitsubishi, kterou je pozastavení výroby verzí C-Zero a iOn, je proto logickým krokem. Zvláště, když averze vůči elektromobilům není pouze otázkou Evropy, ale také jiných trhů. Např. v Austrálii se letos prodalo pouze 12 exemplářů Mitsubishi i-MiEV. Přičemž minulý měsíc zůstaly prospekty o voze s výkonem 63 koní, točivým momentem 180 Nm a dojezdem 100-160 km zcela nedotčené.

Počáteční nadšení z elektromobilů tak začíná výrazně opadávat. Při vysoké ceně, nízkém dojezdu a omezené praktičnosti není divu. Nezájmem ale netrpí pouze automobilky, lední medvědi či tráva kolem silnice, ale rovněž dodavatelé jednotlivých technologií. Společnost Valence Technology Inc., patřící v USA mezi lídry na trhu s lithium-iontovými autobateriemi, již požádala o ochranu před věřiteli.

Valence Technology Inc. přitom v businessu působí již 23 let. Přesto přiznává, že výroba baterií je finančně neúnosná. A to především kvůli špatnému odbytu, který zamezuje „sériovější“ výrobě a tím i snížení nákladů. „Produkce lithiových baterií je náročná,“ říká analytik BBC Research Donald Saxman. „Klasiku s olovem a kyselinou lze vyrobit v garáži, ale na lithium potřebuje chirurgicky čistou místnost. A také je tu spousta problémů s kvalitou.“

Nepřímo tak odkazuje na knihu Motorové opojení od Františka Alexandra Elstnera, která již v roce 1966 popisuje nedostačující technologie potřebné k vývoji elektromobilů. Ty se přitom poprvé začaly objevovat ještě na konci 19. století. Od té doby lidstvo doufá a čeká. Stejně jako hodlají počkat účetní Mitsubishi. Co myslíte, povolí ještě vůbec někdy výrobu Citroënu C-Zero a Peugoetu iOn znovu obnovit?


Mitsubishi zastavilo výrobu Peugeotu iOn a Citroënu C-Zero. Dočasně, nebo navěky? - 1 - Citroen C-ZeroMitsubishi zastavilo výrobu Peugeotu iOn a Citroënu C-Zero. Dočasně, nebo navěky? - 2 - Peugeot iOn
Mitsubishi zastavilo výrobu Peugeotu iOn a Citroënu C-Zero. Dočasně, nebo navěky? - 3 - Mitsubishi i-MiEV 05Mitsubishi zastavilo výrobu Peugeotu iOn a Citroënu C-Zero. Dočasně, nebo navěky? - 4 - Mitsubishi i-MiEV 04Mitsubishi zastavilo výrobu Peugeotu iOn a Citroënu C-Zero. Dočasně, nebo navěky? - 5 - Mitsubishi i-MiEV 03
Prodeje Citroënu C-Zero a Peugeotu jsou pro Mitsubishi zklamáním, proto zastavuje jejich výrobu. I jeho vlastní verze i-MiEV si ale vede dobře leda v crash testech...

Zdroj: Autonews Europe

Petr Prokopec

Diskuze 26 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše