Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Někdo postavil falešné Porsche 959 z dílů, co se našly. Teď za něj chce 7 milionů
20.10.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Jeden ze Svatých grálů Porsche jen za 7 milionů? To by byla až podezřele dobrá nabídka, kdyby ovšem šlo o skutečnou 959, ne její repliku.
Porsche 959 je jedním ze Svatých grálů německé automobilky. V letech 1986 až 1993 bylo vyrobeno pouze 337 exemplářů, přičemž 37 z toho připadlo na prototypy a předprodukční vozy. Výrobní série tedy byla velmi omezená, na rozdíl od poptávky, a to i přes cenu 420 000 německých marek. Proto Porsche využilo příležitosti a vyrobilo ještě osm exemplářů z náhradních dílů, které se nacházely ve firemních skladech. U této dodatečné edice byl přitom důraz kladen na komfort, cena přitom narostla na 747 500 DM.
Vysoké ceně, ať již u standardu nebo především u oněch osmi modelů, bychom se ale divit neměli. Pod kapotou se totiž nacházel 2,9litrový přeplňovaný plochý šestiválec, který byl v základu naladěn na 450 koní. S tímto výkonem vůz zvládal sprint z klidu na stovku za 3,6 sekundy a maximálně pokořil 319 km/h (respektive o dva kilometry méně u oné komfortní varianty). Až do příchodu Ferrari F40 tak byl nejrychlejším sériovým automobilem na světě.
Po ztrátě titulu se Zuffenhausen nezahalil černou barvou, místo toho Porsche vyrukovalo s továrním tuningem. Všem majitelům tak bylo nabídnuto zvýšení výkonu na 515, 530 či dokonce 585 koní, přičemž akcelerace v takovou chvíli klesla na pouhých 3,4 sekundy, zatímco nejvyšší rychlost narostla až na 339 km/h. Není tedy ve výsledku překvapivé, když jakýkoliv exemplář Porsche 959 změní na aukci svého majitele za ceny v milionech dolarů.
My si dnes ovšem aktuálně posvítíme na podezřele levný kousek, který se objevil v nabídce webu James Edition. Tahle 959 je k dispozici jen za 336 000 USD (cca 7 319 500 Kč), přičemž najeto má pouze 58 600 kilometrů. Navíc je oháknuta do červeného laku, který patří mezi sběrateli k oblíbenějším. Kde se tedy skrývá háček? Jednoduše ve faktu, že toto není skutečné Porsche 959, nýbrž jeho pouhá replika. A na tu je cena přes 7 milionů korun obtížně pochopitelná.
Na druhou stranu, vůz není postaven na základech... třeba staré Škody Rapid, ale skutečného Porsche, konkrétně 911 Turbo generace 993, přičemž od roku 1995 najel jen oněch 58 600 km. Z této porce ovšem jen 8 600 km připadá na vůz již konvertovaný na „959”, přičemž k modifikacím došlo tři roky po pořízení. Tedy jinými slovy, od roku 1998 ujela replika jen zhruba 450 kilometrů ročně, navíc velmi pravděpodobně jen za pěkného počasí.
Kdyby šlo o 993 Turbo v prvotřídním stavu (kterému nasvědčuje i poslední servis, který byl proveden před méně než pěti měsíci), nemusela by to být ještě úplně špatná koupě, jenže tak jednoduché to není. Prodejce ze španělské Marbelly dodává, z 993 Turbo je jen karoserie, pod kapotou je motor z mnohem běžnější varianty Carrera.
Zatímco tedy Turbo generace 993 mohlo stejně jako Porsche 959 počítat s pohonem všech čtyř kol, nyní si zájemci musí vystačit pouze se zadokolkou. S tou je pak spárován 3,6litrový atmosférický šestiválec z relativně moderní generace 997, jak ostatně naznačuje výkon 360 koní. Takže tu není ani chlazení vzduchem a funkční klimatizace, elektrické ovládání oken, elektricky ovládaná sedadla či centrální zamykání to asi nespraví.
Na jedné straně si tedy kupujete autentické Porsche, ovšem žádný autentický model - je to cosi tvářící se jako 959 seskládané z dílů, co někdo našel po vrakovištích. A na to je požadovaná cena opravdu až moc vysoká. Nebo máte jiný názor?











Vypadá jako Porsche 959, ale není jím. Tato replika je směsicí výrobků ze Zuffenhausenu, přičemž počítá se 360 koňmi, manuálem a pohonem zadních kol. Levná pak rozhodně není, zvláště když jí na originál mnohé schází
Zdroj: James Edition
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejostřejší BMW M2 historie zvládlo nejnáročnější okruh světa v působivém čase, slova o rekordu jsou ale diskutabilní
včeraČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- Pasini v Brně havaroval, Sachsenring musí vynechat včera 19:09
- Petronas Honda se dvěma novými piloty včera 14:49
- Borja Gomez tragicky zahynul 3.7.2025
- Top crash pilotů po 10 Grand Prix 3.7.2025
- BMW R 1300 RS 2025: sportovnější roadster 3.7.2025
Nejčtenější články
Vyhozený šéf Stellantisu uznal chybu, bojovat proti velkým motorům byl fatální omyl. Jeho nástupci ho rychle napravili
5.6.2025Šéf týmu Formule 1 Mercedesu naštval italské taxikáře poznámkami na adresu Verstappena, ti mu to vrátili i s úroky
5.6.2025K mání je daleko nejlevnější Ferrari F430 v Evropě. Je krásné a nestojí víc než lepší Škody, jeho majitel zemřel
6.6.2025VW během 10 let zabil tři čtvrtiny prodejů Golfu, z bestselleru udělal symbol úpadku. A jeho „řešení” pošle prodeje ještě níž
6.6.2025Elektrický propadák Dodge stihla další katastrofa. Novináři ukázali, jak sám od sebe zrychluje, automobilka svou reakcí vše dokonala
6.6.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva