Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Německý klimatický expert varuje před zákazy benzinů a dieselů, způsobí pravý opak
7.6.2021 | Petr Prokopec
Není to žádný odpírač klimatických změn, naopak jde o člověka vnímajícího problém, který se sám nevyřeší. V navrhovaných zákazech konvenčních aut ale vidí jen cestu do záhuby.
O konci spalovacích motorů se mluví stále častěji, třebaže alternativa, která by byla jednoznačně lepší z technického, ekologického a ekonomického hlediska, neexistuje. Politici ale věří, že jakmile lidé přesednou z benzinových a dieselových vozů do elektromobilů, jako zázrakem se změní klima a smog zmizí v propadlišti dějin. Že je něco takového nereálné, asi není třeba dodávat. Stačí si jen uvědomit, že na pohon všech aut elektřinou je potřeba mnohem více elektrické energie, než kolik se jí produkuje nyní a jen „zelenými” cestami vznikat nebude. Ostatně vědci dnes právě proto říkají, že elektromobily jsou ta nejhorší forma boje proti CO2, neboť jen draze přesunují produkci skleníkových plynů jinam.
Příznivcem nuceného tlaku na jejich rozšíření není ani Ottmar Edenhofer, který se nově ostře postavil proti zákazům aut se spalovacími motory. Nejde přitom o obyčejného Němce, nýbrž o šéfa Potsdamského institutu MCC zabývajícího se právě výzkumem klimatu. Máme tu tedy velmi povolanou osobu, jejíž slova je třeba brát vážně. Zda se tak ovšem stane, je ve hvězdách. Edenhofer totiž uvádí, že „pokud od roku 2030 nebude povolen prodej aut se spalovacími motory, lidé si předtím pořídí více dieselových a benzinových nebo budou jednoduše jezdit se svými starými vozy, dokud se nerozpadnou“. A to pochopitelně přírodě nepomůže, právě naopak.
Podobně kritický je šéf Potsdamského institutu k návrhům, jenž volají po zákazu krátkých letů či po zavedení rychlostních limitů. Něco takového je totiž dle něj možné jen za předpokladu, že je k dispozici náhradní řešení. Stačí si totiž uvědomit, že pokud lidé budou muset přejít z letadel na automobily, se kterými navíc budou moci cestovat jen určitou rychlostí, pak jen vzroste zátěž dálnic, na kterých bude stále častěji docházet k dopravním zácpám. A pomalá jízda je z hlediska emisí velmi škodlivá.
„Zákazy a příkazy bychom proto měli používat jen ve chvíli, kdy již není jiné východisko. Jinak bychom se ale měli spoléhat spíše na pobídky,“ dodává dále Edenhofer. Pouze konstruktivními cestami se podle šéfa Potsdamského institutu dá dobrat rozumných výsledků. Označte jej za naivního, volá ale po opatřeních, která by dovolila „lidem přispět k záchraně světa dle svého“, nikoli tak, jak jim někdo nařídí.
S tím lze souhlasit, stejně jako s jeho varováním, které je spojeno s organizacemi jako Fridays for Future, Extincition Rebellion či Greenpeace. Všechny tyto spolky volající po drastických zákazech totiž nelze brát jinak než jako diktátorské. A diktaturou se rozumného výsledku dobrat nelze, neboť diktátoři se nejsou schopni poučit z vlastních chyb a zahleděni do nařízených řešení odporují inovacím. Dnešní doba ale potřebuje pravý opak - schopnost reflektovat vlastní i cizí chyby a i na základě toho efektivně inovovat.



Šéf Potsdamského institutu Ottmar Edenhofer bere stávající environmentální spolky usilující o zákaz motorů, jako jsou tyto, jen za ekodiktátory, s jejichž strategií se dobra nikdy nedobereme. Pokud takové pohonné jednotky zakážeme, spousta lidí je nakoupí, dokud bude moci a bude s nimi jezdit, dokud to alespoň trochu půjde. Ilustrační foto: Škoda Auto
Zdroj: Neue Osnabrucker Zeitung
Bleskovky
Dánskému géniovi shořel jeho elektromobil přímo doma poté, co v zimě zahříval baterie toustovačem
dnesŘidiče Jaguaru poslal aquaplaning na dálnici do smyku a přímo pod kamion, jak to vybral, dodnes asi sám nechápe
včeraMožná poslední pravověrné Ferrari se v běžném provozu rozjelo až na 331 km/h, zní u toho jako Pavarotti
včera
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Elektromobily se ocitly v pasti tzv. Osborneova efektu. Může je zničit, odpovědnost nesou politici i automobilky
4.11.2023Jeden z nejspolehlivějších moderních VW je současně jedním z těch nejlevnějších, v bazarech nutně láká
4.11.2023Leasingové firmy masivně prodělávají na vrácených Teslách, zoufale se je pokouší prodat dráž než nové
5.11.2023Putinovo SUV přišlo o kus hrdosti, Rusům nezbylo než místo německé vsadit na čínskou techniku
5.11.2023I ty, čínský Brute? Nikdo není imunní proti vystřízlivění z elektrického snu, Nio propouští, prodělává 800 tisíc na každém autě
5.11.2023
Živá témata na fóru
- Správní řízení 12.05. 18:26 - řidičBOB
- Nekdo zkušený na radu o provozních nákladech? VW Arteon, 110kw FWD vs 176kw 4motion. Vyplatí se čtyřkolka? 12.05. 18:23 - řidičBOB
- Škoda Auto obecně 12.05. 13:28 - pavproch
- střídání natural 95 s vysokooktanovým benzinem 12.05. 12:44 - jerry
- Politický koutek 12.05. 10:01 - Stepan
- Jak otevřít dveře bez klíčku? 12.05. 08:52 - spooon
- Kuna v motoru - vaše zážitky 12.05. 07:02 - Jaggie
- Chlubítko univerzální 12.05. 06:30 - Arkis