Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nejvyšší muž Fordu rázně odmítl Mustang jako elektrické SUV, pak ale prozřel
21.11.2019 | Petr Prokopec
Dnes se svou rodinou vlastní asi jen 2 procenta společnosti založené jeho pradědečkem, i tak je výkonným prezidentem firmy s mocí nad vším, co se v ní odehrává. Právě on nechtěl mít z Mustangu elektrické SUV, nakonec ale podlehl.
Automobilka Ford se v těchto dnech těší nemalé pozornosti prakticky celého světa. Kinům totiž dominuje snímek Le Mans '66, který pojednává o bitvě modrého oválu a Ferrari na okruhu Le Sarthe. Kromě toho zde ovšem máme také nový Mustang, jenž ale na rozdíl od předchozích variant nebyl přijat s bouřlivým potleskem. Stojí za tím skutečnost, že Mach-E není další itinerací legendárního pony caru, ale místo toho jde o elektrické SUV. Tedy něco, co by se slavným logem nemělo být spojováno.
Ford již uvedl, že užití proslulého názvu a inspirace tvary americké legendy podle něj mají své opodstatnění. Jakkoliv Amerika není poblázněna elektrickým šílenstvím stejně jako Evropa nebo Čína, také na tomto trhu má být zakrátko k dispozici více než sto různých bateriových vozů. Prosadit se v této vřavě dalším obyčejným autem typu Focus Electric by bylo složité, a tak Ford zkouší změnit strategii.
Nakolik bude či nebude tento krok úspěšný, je zatím ve hvězdách. Zajímavé však je, co mu předcházelo. Automobilka totiž musela k použití názvu Mustang získat souhlas od člověka, který vlastní hned pětatřicet exemplářů amerického sporťáku. Není jím nikdo jiný než William Clay (řečený Bill) Ford Jr., pravnuk zakladatele značky Henryho Forda i pravnuk Harveyho S. Firestona, zakladatele slavné pneumatikářské společnosti spadající aktuálně pod Bridgestone.
Bill Ford přitom nově uvedl, že nápadem automobilky nebyl příliš nadšen. „Přišli za mnou s tím, že si myslí, že dokážou vytvořit vůz inspirovaný Mustangem, který se jako Mustang bude také chovat. Zeptal jsem se jich, zda se mi snaží naznačit, že jej pojmenujeme Mustang, ale nikdo mi to ani nepotvrdil, ani nevyvrátil,“ uvedl výkonný prezident automobilky. A dodal, že jeho reakce byla tak jako tak zamítavá. „Pardon, ale nechci poškodit image značky. Tohle auto nebude Mustang.“
Nicméně šéf nových technologií Fordu Jim Farley si již v daný moment byl vědom výše zmíněného. Tedy že elektrické SUV nemá šanci prorazit, pokud svým názvem již od počátku nebude vzbuzovat emoce. Proto naplánoval schůzku, ve které vývojový tým vynesl na stůl veškeré trumfy. Tím asi nejzásadnějším byly parametry verze GT, která se dočkala 465 koní a 832 Nm točivého momentu. Díky tomu při sprintu zvládá držet krok s Porsche 911 GTS.
Právě tato čísla přesvědčila Billa Forda, aby alespoň usedl za volant prototypu. „Když jsem jej řídil, věděl jsem, že to musí být Mustang. Upřímně jsem ale o tom začal být přesvědčen již před samotným testem, neboť poté, co tým vyrukoval s technickými parametry, měl mou důvěru. A jak se vše vyvíjelo a já viděl veškerou jízdní charakteristiku, nejen sprint na stovku, ale i ovladatelnost, a stejně tak se vyvíjel i design, tak jsem si v jednu chvíli pomyslel: Ano, na přídi tohoto auta může být logo Mustangu.“
Známé logo tedy ozdobilo čelní partie vozu a zbytek je již známá historie. Nakolik však pravnukovi zakladatele automobilky věříte, necháme na vás, může to být jen marketingová pohádka. Ostatně se najde dost lidí, kteří ani Billovi Fordovi něco podobného „nebaští“ a proti zvolenému pojmenování elektrické novinky brojí. Jedním z nich je i Jimmy Dinsmore, který dokonce vyrukoval s peticí, které se zatím sešlo již přes devět set podpisů.
Dinsmore přitom není jen žádným nevýznamným fanouškem americké legendy, právě naopak patří mezi odborníky na slovo vzaté. Mimo jiné je totiž spoluautorem knihy Mustang by Design, jenž mapuje počátky vývoje v 60. letech minulého století. Jak přitom sám dodává, „elektrifikace není problémem. Tím je nalepení názvu na něco, co není pony carem, nejde o dvoudvéřový muscle car s dlouhou kapotou a krátkou zádí“.
Je přitom třeba dodat, že v tomto směru Dinsmore trefil hřebíček přímo na hlavičku. Mustang totiž během své pětapadesátileté historie mnohokrát změnil pohonnou jednotku, nicméně po celou tu dobu zůstával věrný odkazu originálu, jenž navrhl Gale Halderman. Zda ale ve svém apelu bude úspěšný, není příliš jisté. Lidé od Fordu totiž novinku vidí jako probíhající evoluci, která je pouhou reflexí změn na trhu.
Musíme však zmínit, že zázraky se občas dějí. V 80. letech totiž automobilka chtěla rovněž změnit podstatu Mustangu a vůz osadit pohonem předních kol a technikou Mazdy. Nicméně od fanoušků pony caru se dočkala takové kritiky, že nakonec novinku představila jako Ford Probe. Bude se tedy historie opakovat? Na to bychom si nyní nevsadili, možné je ale všechno.
Zaslouží si nový elektrický crossover logo Mustangu? Bill Ford Jr. říká, že ano. Je ale otázkou, zda vůbec něco jiného může vůbec zmínit
Zdroj: Auto News, Jimmy Dinsmore@Facebook
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 6 hodinami - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. 10:00
- MČR Flat Track: 20. dubna 2024 plochodrážní stadion ve Slaném včera 11:57
- Harley on Tour 2024: vyzkoušejte nové modely včera 10:45
- Pre Assen - na čele jsou Bulega, Montella a Mahendra včera 10:00
Nejnovější články
- Maserati se s novým Quattroporte vrací skoro až k rýsovacímu prknu, plán nabídnout rychle jen elektromobil vyletěl komínem
před 58 minutami - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
před 2 hodinami - V Německu začali nabízet elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
před 3 hodinami - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
před 5 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva