Prázdná „letadla duchů“ z povinnosti létající nad EU končí, k autům Brusel tak štědrý není

Absurdní praktika provozovaná v době ekonomické nepohody naštěstí neměla dlouhého trvání. Nutit automobilky k reálně nedosažitelnému snížení emisí CO2 ve stejný okamžik ale není o nic méně nesmyslné.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Prázdná „letadla duchů“ z povinnosti létající nad EU končí, k autům Brusel tak štědrý není

13.3.2020 | Mirek Mazal

Prázdná „letadla duchů“ z povinnosti létající nad EU končí, k autům Brusel tak štědrý není

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Absurdní praktika provozovaná v době ekonomické nepohody naštěstí neměla dlouhého trvání. Nutit automobilky k reálně nedosažitelnému snížení emisí CO2 ve stejný okamžik ale není o nic méně nesmyslné.

Globální rozlet koronaviru má za následek bezprecedentní ekonomické jevy. Ropný trh a burzy kolabují, lidé přestávají kupovat vše zbytné a současně se snaží vyhýbat cestování. Letecké společnosti tak čekají těžké časy, přesto dosud do nebes posílaly „letadla duchů“ bez jediného cestujícího, jež spalující tisíce litrů paliva a mění je ve škodlivé emise.

Tento absurdní jev byl dán nepružnými evropskými pravidly, která nutí aerolinky bezodkladně zajišťovat určité procento letů na jednotlivá letiště, aby pro příště dostaly privilegium odbavovat stejné destinace - ať už pro takové spoje mají klienty, nebo nikoli. Podle evidovaného provozu v minulém období jsou hodnoceným firmám následně přidělovány volné časy odletů či příletů v období budoucím, a tak aerolinky vypravují letadla i tehdy, kdy nejsou příliš obsazena. Aktuální omezení pohybu lidí tak způsobila tragikomické lety i úplně prázdných letadel.

Absurdita non plus ultra zarazila i bruselské hlavouny, kteří kupodivu začali konat. Unie tento týden pozastavila platnost podmínky splnit obsluhu minimálně 80 % plánovaných spojů kvůli udržení privilegia během budoucího plánování letového řádu. „Toto dočasné opatření pomáhá našemu průmyslu, ale také prospívá životnímu prostředí,“ řekla novinářům předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyen.

Evropské uvolnění situace iniciovaly německá a britská vláda, podobné kroky schválila i unijní politická reprezentace. Ve stejným duchu se nese jednání asociace leteckých dopravců Latinské Ameriky a Karibiku, protože zájem cestujících o letenky rapidně klesá celosvětově, lidé ve strachu z COVID-19 nekupují ani výrazně levnější palubní lístky. Jet Blue, pátá největší aerolinka v Americe, prodává ještě méně letenek než bezprostředně po teroristickém útoku z 11. září 2001.

Byrokratické systémy na nesmyslný stav kupodivu zareagovaly, ještě by si ale měly promnout oči a pochopit dopady na automobilový průmysl. Automobilky jsou dnes kvůli koronaviru trápeny omezenou výrobou na straně jedné i sníženou poptávkou na straně druhé. A do toho mají pod hrozbou vysokých pokut plnit limity emisí CO2 stanovené EU? Celé ekonomice by prospělo tuto záležitost přinejmenším odložit, jinak budeme jen svědky podobně zbytečných dopadů, jako jsou prázdná letadly křižující Evropou - jen následky budou mít formu propouštění a dalších podobných, ekonomiku přímo zasahujících negativ. Bohužel, o něčem podobném se v Bruselu v tuto chvíli ani nediskutuje.


Prázdná „letadla duchů“ z povinnosti létající nad EU končí, k autům Brusel tak štědrý není - 1 - Prazdne lety kvuli koronaviru 01Prázdná „letadla duchů“ z povinnosti létající nad EU končí, k autům Brusel tak štědrý není - 2 - Prazdne lety kvuli koronaviru 02Prázdná „letadla duchů“ z povinnosti létající nad EU končí, k autům Brusel tak štědrý není - 3 - Prazdne lety kvuli koronaviru 03Prázdná „letadla duchů“ z povinnosti létající nad EU končí, k autům Brusel tak štědrý není - 4 - Prazdne lety kvuli koronaviru 04
Evropske úřady pod tlakem okolností zareagovaly na prázdné lety, letadla už do vzduchu kvůli zajištění vysokého procenta obsloužených letů nemusí. Podobné úlevy pro firmy z automobilové branže by EU byla schopna též, k něčemu takovému se ale nechystá

Zdroj: Gizmodo

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.