Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
PSA opravdu začal měřit spotřebu aut v provozu. Zde jsou první výsledky
4.3.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Peugeot a s ním i koncernový partner Citroën splnily slib a začaly zveřejňovat údaje o reálné spotřebě svých aut. Jak dopadly modely 308 a Grand Picasso?
Ve světle Dieselgate a také při podezření, že i další automobilky přistupují k měření spotřeby paliva a emisí podobným způsobem jako Volkswagen, se někteří výrobci dušují, že jich se něco takového rozhodně netýká. Mezi nimi byl nejhlasitěji slyšet koncern PSA, firma sdružující značky Peugeot a Citroën, která se zavázala být vůči svým zákazníkům transparentnější a zveřejňovat i výsledky měření svých aut z reálného provozu.
Stalo se a jde o první automobilový koncern, který zveřejnil spotřebu svých aut na reálné silnici. O měření emisí ve skutečném provozu se hovoří pod hlavičkou RDE, Real-World Driving Emissions, a měly by být zavedeny do homologačního procesu nových aut od září roku 2017. Aktuální zařízení pro měření ovšem má dost velké nedostatky, hovoří se o odchylce až 30 %.
PSA se přesto k tomuto kroku odhodlal, výsledky ale zatím mají trochu jiné nedostatky - známe spotřebu a tedy emise CO2, zatímco Dieselgate, RDE a emisní normy Euro se zabývají zejména mnohem škodlivějšími emisemi oxidů dusíku (NOx). Ani přesnost údajů nemůžeme zaručit, protože je možné a je to dokonce i pravděpodobné, že bylo použito zmíněné nepřesné měřicí zařízení.
Měřící technika je v tiskové zprávě označována jako PEMS, Portable Emissions Measuring System, tedy stejně jako to, co má být tak zoufale nepřesné. Pro představu - z reálně emitovaných 150 mg NOx/km může být na výstupu z přístroje 195 mg, nebo také jen 105 mg. Je ale možné, že takovou odchylku přístroj má jen u NOx, nikoliv u CO2. A klidně to může být zcela jiný přístroj, protože PEMS zní jako dost obecné označení. Výsledky jsou však prý garantovány společností Bureau Veritas, která měla dohled.
V každém případě máme data z reálných silnic, konkrétně ze silnic v okolí Paříže. Testování bylo připraveno ve spolupráci s organizací Transport & Environment, která stojí mimo jiné za povinným přimícháváním biosložky do paliva, a organizací France Nature Environment. Okruh obsahoval 25,5 km jízdy ve městě, 39,7 km jízdy mimo město a 31,1 km po dálnici.
Tři testovaná auta měla bohužel všechna stejný motor - 120koňovou šestnáctistovku BlueHDi se start-stopem a manuálním šestikvaltem. Testovalo se tak, jak by reálný člověk s autem reálně jezdil, tedy se zapnutou klimatizací a s nějakým nákladem, ale počítejme spíš s nákupem a kabelkou než s dvěma metráky cementu. Tabulka níže ukáže srovnání naměřených hodnot nejen s čísly dle NEDC, která stojí v katalogu, ale také s průměrem, který vyplynul z průzkumu mezi zákazníky daných aut.
Reálná spotřeba tří dieselových aut PSA

Vidíme, že systém PEMS naměřil ve všech případech čísla velmi podobná těm, která udali zákazníci v anketě. Peugeot 308 a Citroën C4 Grand Picasso jsou velmi blízko, u DS 3 je odchylka trochu větší, ale 0,2 - 0,4 litru rozdílu je vážně málo, jen odlišný styl jízdy udělá mnohem víc a ten bude u každého jiný.
Pozoruhodné jsou však rozdíly vůči číslům NEDC. Měřicí okruh byl takřka definicí slova kombinace a u Peugeotu 308 vidíme rozdíl 38,9 % oproti katalogovým hodnotám, u Grand Picassa to je dokonce 55,6 % a u DS 3 to je nejméně, ale pořád docela dost - 22,5 procenta. PSA tedy tímto měřením přiznalo, že katalogová čísla jsou k ničemu, což jistě není novinkou.
Nepředpokládali jsme ovšem, že někdo bude ochotný zveřejnit skutečnou spotřebu, která může být o desítky procent jinde než ta katalogová, a očekávali jsme, že bude použita metodika WLTP. Rozdíl v desítkách procent jsme trefili, ale místo konkrétní ukázky rozdílu mezi NEDC a WLTP máme další potvrzení, jak moc je cyklus NEDC vzdálen realitě.
Zatím tu máme výsledky jen tří ne úplně šťastně vybraných automobilů, ale PSA slibuje, že do léta tohoto roku budou známa stejná data u třiceti modelů Peugeotu, Citroënu a DS, které je nyní samostatná značka. Pro dobro těchto značek doufáme, že rekord v odchylce už byl stanoven, ale jsme na výsledky skutečně zvědavi.
Téměř čtyřicetiprocentní odchylka Peugeotu 308 není povzbudivá
Citroën C4 Grand Picasso dosáhl odchylky přes 50 %
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
včeraGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
včeraNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
29.4.2025
Nejčtenější články
Hezké Volvo? Kdeže, tohle je supersportovní kombík. Sen náruživých českých chalupářů si říká Nissan GT-R Wagon
2.4.2025Čerpací a dobíjecí stanice nejsou zdaleka to samé. Že je těch druhých v Kalifornii víc než těch prvních, neznamená lautr nic
2.4.2025S čínským „Porsche za cenu Octavie” to možná nebude tak slavné. Po nehodě na dálnici vzplálo, tři studentky v něm uhořely
2.4.2025Pro asi nejzábavnější moderní VW už musíte jen do bazaru, kvůli rostoucím cenám radši moc neotálejte
2.4.2025Německé automobilky čeká podle analytiků doba temna. Můžou si za to hlavně samy
3.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva