Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Šéf VW přiznal podvod s TDI. Koncern mlžil, dokud mohl, akcie jdou ke dnu
21.9.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nové informace odkrývají detaily skandálu německého koncernu. Jeho šéf se už jen hluboce omlouvá.
Tip: Projděte si také 10 zásadních otázek a odpovědí této kauzy, které detailně upřesňují mnohé dílčí nejasnosti. A máme i další nové detaily, podvodný software je nakonec v 11 milionech aut.
Na sklonku minulého týdne propukl na severoamerickém trhu skandál nevídaných rozměrů, v jehož centru je koncern Volkswagen. Zámořská EPA, tedy Agentura pro ochranu životního prostředí, totiž ve spolupráci se společnostmi CARB, ICCT a West Virginia University zjistila, že Němci v letech 2009 až 2015 vypustili na trh 482 tisíc aut vybavených tzv. „odpojovacím zařízením”. Tedy softwarem, který dokázal zjistit, zda je na jakémkoli reálně prodaném autě prováděno měření emisí. Tomu bylo následně uzpůsobeno fungování celého hnacího ústrojí, které v daný moment vypouštělo emise, jež jsou v souladu se zákony. V reálném světě však byla jejich hodnota až 40krát vyšší.
Až potud šlo pouze o obvinění agentury EPA, jakkoli ta hovořila o přiznání VW. Volkswagen však o víkendu uvedl pouze tolik, že oznámení obdržel a nebere jej na lehkou váhu. Nyní už pochybení oficiálně přiznal ústy svého nejvyššího představitele. A na povrch vyplynuly další detaily, které k tomuto stavu vedly.
V prvé řadě stojí za zmínku, že Volkswagen i po zahájení vyšetřování mlžil, seč mohl. Němci podle EPA po celých 12 měsíců - a ještě před pár týdny - trvali na vysvětlení, že daný nepoměr „byl způsoben různými technickými problémy a neočekávanými podmínkami během samotného užívání“. Tento názor však EPA postupně smetla ze stolu s tím, že žádný z Volkswagenem navržených nedostatků by nevedl k tak vysokému rozdílu mezi laboratorními měřeními a reálným světem.
Agentura pro životní prostředí proto vzápětí dala koncernu nesmlouvavé ultimátum - buď podá přijatelné vysvětlení, proč jeho dieselové motory vypouštějí za jiných podmínek než při samotném testu takové množství emisí, nebo přijde o certifikaci EPA pro všechny dieselové modely pro modelový rok 2016. Tím by skandál dozajista ještě nabobtnal a pro VW by měl i ničivé bezprostřední obchodní důsledky - diesely pětinu jeho zaoceánských prodejů.
K tomu nakonec nedojde. Koncern v důsledku tlaku EPA přiznal, že skutečně nainstaloval do všech vozů software, který výsledky měření manipuloval. Automobilka tak nepřišla o certifikaci pro své diesely, musela ale v USA zastavit prodej všech vozů s dvoulitrovými TDI, kterých potíže týkají.
„Tyto přestupky jsou velmi vážné nejen proto, že došlo k překročení povolených standardů emisí, ale i proto, že VW tajil realitu před EPA, státem Kalifornia a zákazníky,“ dodává Cynthia Gilles z EPA. A uzavírá: „Od Volkswagenu jsme čekali více.“
Tím je tedy řečeno a potvrzeno vše, k manipulaci s tzv. čistými diesely (TDI Clean Diesel) jednoznačně došlo. Oficiálně to potvrdil i šéf koncernu VW Dr. Martin Winterkorn, který je osobně podepsán pod tiskovým prohlášením, v němž mj. stojí: „Hluboce se omlouvám, že jsme nalomili důvěru našich zákazníků a veřejnosti. Budeme nyní plně spolupracovat se zodpovědnými agenturami, transparentně a co nejrychleji, aby bylo vše co nejotevřeněji vyřešeno“.
Podle Winterkorna navíc koncern spustil i vyšetřování uvnitř firmy najatou externí společností s tím, že nebude tolerovat jakékoliv porušení vnitřních pravidel či zákonů. Kdo však toto vyšetřování obstará, zatím není známo. Stejně tak je otázkou, k jakému závěru vše povede. Nebylo by však překvapivé, kdyby byl nakonec vytažen z americké divize nějaký obětní beránek, na kterého by padla veškerá vina za manipulaci, která ale nebyla jeho osobní aktivitou.
To ovšem neznamená, že by se vlk nažral a koza zůstala celá. Volkswagen samotný bude celý skandál opravdu hodně stát. Očekávat totiž může opravdu vysokou pokutu, která může dosáhnout už dříve zmiňovaných stamiliard Kč. Dále zde máme nutný okamžitý pokles prodejů z důvodu vydaného, zatím interního zákazu a nejasné vyhlídky do budoucnosti s ohledem na možné narušení důvěry zákazníků - dieselové motory se loni podílely na zámořských prodejích koncernu z 22 procent.
Kromě toho můžeme ještě zmínit svolání všech 482 tisíc inkriminovaných vozidel, které nyní budou muset projít servisem, jenž zajistí, aby onen „čistý diesel” fungoval tak, jak má. Což bude dozajista také stát nějaké peníze. A aby toho nebylo málo, dále na celý skandál reagují akcie VW Group, které se jen za dnešní den, do této chvíle, propadly o masivních 18,72 procenta do míst, kde nebyly od srpna 2012 (sledujte online třeba zde). Jak vidno, podvádět se opravdu nemá...
Šéf VW Winterkorn má hodně důvodů ke smutku, tahle aféra může „jeho” koncern stát mnoho
TDI Clean Diesel rozhodně není tak čistým dieselem, jak Volkswagen po léta tvrdil. Aktuálně totiž Němci přiznali manipulaci se softwarem, jenž vedla ke zkreslení dat
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Indian Scout 2025: s novým motorem SpeedPlus 09:00
- Kromě Pedrosy také wild card do MotoGP pro Savadoriho a Bradla v Jerezu 08:39
- Na čele YART Yamaha včera 20:02
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu včera 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 10:00
Nejnovější články
- Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 3 hodinami - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 4 hodinami - V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva