Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla začala tvrdě jít po majitelích, kteří si nechali upravit svá auta
24.8.2020 | Petr Miler
Ve světě konvenčních vozů nevídaným způsobem zasáhla Tesla proti lidem, kteří si nechali upravit svá auta. Na jednu stranu se to dalo čekat, na tu druhou to otevírá spoustu legálních i morálních otázek.
Elon Musk kdysi v rozhovoru s Joem Roganem na jeho kanálu na Youtube (jde o Experience #1470, kdybyste si jej chtěli poslechnout) řekl, že s tuningem aut Tesly nemá „žádný problém”. Nakonec jeho vlastní matka loni celému světu ukázala fotku, jak si mladý Elon vylepšoval své BMW, takže by mu něco takového skutečně mohlo být blízké. Jenže jakmile jde o peníze, Musk rád mění názory a tento případ není výjimkou.
Patrné je to z posledního kroku Tesly, která začala jít po majitelích aut značky, kteří si nechali instalovat úpravu firmy Ingenext. Ta ve stručnosti řečeno využívá poněkud problematického přístupu některých výrobců aut (zdaleka ne jen Tesly), kteří prodávají různé verze aut i se zcela stejnou technikou a pouze softwarově upravují jejich faktické možnosti. Jinými slovy - pouze „jedničky a nuly” vás dělí od toho, aby vaše auto umělo více.
Přesně to dělá Tesla, která mj. majitelům Modelu 3 se dvěma motory sama nabízí dodatečné zvýšení výkonu a akcelerace. I tyto vozy jsou totiž fyzicky stejné a jejich dynamické schopnosti jsou upravené jen elektronicky. Můžete si tedy pořídit například provedení Long Range se stovkou za 4,4 sekundy a pak si od Tesly přikoupit tzv. Acceleration Boost za 2 000 USD (asi 44 000 Kč), který zlepší zrychlení na 3,9 sekundy. Přesně to ale začal Ingenext nabízet za poloviční cenu.
Dokonce nabízí více než to - jeho Boost 50 přidává autu nejen 50 koní, díky čemuž je auto ještě rychlejší než z fabriky (stovka za 3,8 sekundy), ale i funkce jako předehřívání baterie, otevření dveří při příchodu k vozu nebo drfitovací mód. Je to zkrátka komplexní úprava a byť chápeme, že pro Teslu je to facka do tváře, která ji bere možnost vydělat další peníze, čestně se mohla zachovat je dvěma způsoby. Říci buď: Dobře, dokázali to, bylo to riziko, které jsme přijali prodáváním stejného auta v různých softwarových verzích a... čert to vem, protože Ingenext stejně bude znát hrstka lidí a polovinu z nich odradí možné potíže se zárukou. A nebo: Nabídneme to samé za stejné peníze.
Tesla ale neudělala nic z toho a podle nás se nezachovala čestně, když s aktualizací softwaru 2020.32 začala majitelům zobrazovat hlášku, které se na displeji nelze nijak zbavit: „Byla detekována nekompatibilní modifikace softwaru, možné riziko poškození, nebo vypnutí.” Ingenext říká, že by do dvou týdnů měl najít cestu, jak se jí zbavit, je ale jasné, že každý další update přinese nový problém a Tesla se tak pustila do války, kterou zřejmě hned tak nevzdá.
Jakkoli se to na jednu stranu dalo čekat, na tu druhou je to morálně i legálně problematický postup. Je třeba si říci, že jakmile si auto koupíte, je vaše a můžete si s ním dělat, co chcete - třeba si z něj udělat vyhřívané ptačí hnízdo na kolech. Tesla v takovém případě jistě má právo odmítnout vaši reklamaci podřené sedačky od orlího zobáku, ale to je tak vše. Tady zachází o krok dál a omezuje majitele v tom, jak mohou své auto používat, aniž by se ji o cokoli prosili. Zatím protivnou hláškou, ale kdo ví, co bude následovat - její obsah naznačuje, že firma může také auto znehybnit.
Je to přitom úplně to samé, jako když si necháte upravit motor, brzdy, vyměníte kola - cokoli - na konvenčním autě. Znovu se může stát, že vám výrobce odmítne v záruce něco opravit, pokud jste poškození úpravou „pomohli”, ale nedovedeme si představit, že by vám bránil využívat možností vašeho majetku, jak se vám zlíbí. Čekejme tedy ještě právní dozvuky, jedno je ale v tuto chvíli jisté: Tesla s tuningem svých aut má problém, ať už Elon Musk řekl cokoli.
Tesla začala aktivně bojovat proti těm, kteří si nechali upravit svá auta, zatím zřejmě jen touto (neodstranitelnou) chybovou hláškou. Foto: Potato3838@Reddit
Cílem je úprava Ingenextu, která nabízí více než dodatečný tuning Tesly za asi poloviční sumu. Foto: Ingenext
Zdroj: Reddit
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- Tesla si nechala zaplatit v roce 2017 od Pepsi za 100 tahačů, dodala jich jen 36. Ze 125 kamionů pro UPS ani jeden
před 2 hodinami - „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před 4 hodinami - BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem si otevíral pusu
včera - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva