Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Volkswagen: auta na vodíkový pohon nebudou prodejná do roku 2020
24.11.2013 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
Osoba pověřená vývojem elektrických VW tvrdí, že do roku 2020 nebudeme vodíkové vozy vídat ve velkém. Vysvětlení prozrazuje postoje značky.
Koncern Volkswagen nebude s představení vodíkových verzí svých modelů rozhodně v následujících šesti letech nijak spěchat. Vyplývá to z prohlášení Rudolfa Krebse, coby jedné z klíčových postav, které stojí za ambiciózní strategií elektrické mobility německého gigantu. Důvodů pro to má hned několik a nic na tom nezmění ani fakt, že u japonské (Honda a Toyota) či korejské (Hyundai) konkurence už vozy s vodíkem coby zdrojem energie (ať už pro palivové články nebo pro spalovací motory) připravují k sériové výrobě.
Kerbs tvrdí, že Volkswagen má program na vývoj vodíkových vozů rozjetý, nicméně než bude značka podnikat další kroky posunující tato vozidla blíže k sériové produkci, musí se přesvědčit, že budou dávat skutečný smysl. Vždyť velkou překážkou je stále omezená infrastruktura čítající například čerpací stanice s vodíkem a také stále velmi nákladná technologie jeho výroby. Dle predikcí Kerbse to bohatě stačí na to, aby se takové vozy neprodávaly ve velkém dříve než v roce 2020.
Přestože má vodík rozličné benefity, jakými jsou nulové emise výfukových plynů a bateriemi neomezený dojezd, kterým strádají zejména elektromobily se stále nedostatečnými akumulátory, hlavní překážkou zůstávají obavy z neefektivní výroby vodíku a jeho dalšího skladování, Vodíkový pohon prý dává smysl pouze v případě, že se použije ekologická, takzvaná zelená energie. Té je třeba využít a poté ji převést z elektřiny na vodík, jenomže právě při tomto procesu se ztrácí zhruba 40 % počáteční energie.
Následuje proces stlačování vodíku na tlak 700 barů za účelem jeho uschování v nádržích vozidla, což znamená další ztráty efektivity. Aby toho nebylo málo, je následně potřeba transformovat energii vodíku zpět na elektrickou energii pomocí palivových článků vozidla a výsledkem není nic jiného než jen další ztráta účinnosti. Konečným efektem je, že efektivně využijete pouze pár desítek procent původní dodané energie a to není žádná sláva. Z těchto důvodů Kerbs věří, že nejlepším řešením by byl ten vůz, který spoléhá především na elektrický pohon s vodíkovými palivovými články v podobě jen jakési podpory.
Podle Kerbse by tedy byl nejlepším vodíkovým autem v podstatě jen o palivové články obohacený plug-in hybrid, o kterém už jsme se v minulosti také zmínili. V jeho případě lze totiž zvětšit kapacitu baterií jen do určité míry a velkou část trasy urazit pouze s jejich využitím. Vodík pak využijete pouze v případě nouze, nebo chcete-li ujet delší vzdálenost.
Pokud jde o úspory energie, je toto řešení jediným rozumným vodíkovým pohonem, i když životnost akumulátorů ještě není stále příliš dlouhá. Volkswagen je však této teorii oddán do té míry, že svojí modulární platformu MQB již při vývoji stavěl tak, aby pojala i palivové články v případě, že se do nich automobilka obuje naplno - to tedy s ohledem na delší časový horizont.
V tom krátkém se VW hodlá zaměřit na vylepšování elektrických a hybridních pohonů. Nejprve se tak obuje do vývoje lepších elektrických a plug-in hybridních vozů, což může jedině snížit cenu veškerých komponentů, optimalizovat účinnost a zvýšit výkon těchto produktů. Posléze lze tak i začít sklízet ovoce u vodíkového pohonu, protože ten ve wolfsburgských vozech bude využívat stejné technologické komponenty.
Do příštího roku bude mít koncern Volkswagen již čtrnáct hybridních, elektrických a plug-in vozů napříč všemi jeho značkami včetně e-Golfu EV, který teď představil na autosalonu v Los Angeles. Kerbs také prozradil, že v závislosti na poptávce po jejich produktech může být až 40 modelů koncernu vybaveno alternativním pohonem. My s takovými aletrnativními vozy příliš nesympatizujeme. Bohužel - emisní limity mají vliv na celý automobilový trh, běhu za nulovými emisemi tak budeme v budoucnu přihlížet jen stále častěji.






VW zatím věří více elektromobilům s energii uloženou v akumulátorech, což s ohledem na mizernou efektivitu palivových článků chápeme. Také automobilka ale musí vědět, že i toto řešení má k dokonalosti daleko
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Při veřejných jízdách na Nürburgringu se Porsche 911 při stíhání ve vysoké rychlosti srazilo s BMW M2, brutální nehoda změnila obě auta v ohnivou kouli
včeraStačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025
Nejnovější články
Nové Audi A6 e-etron vypadá tak lacině, že vás snad ani nenapadne, že jde o drahé auto drahé značky
před hodinouV této zemi nesmíte autem překročit hranici jinak než se skoro plnou nádrží, jinak riskujete pokutu až 8 000 Kč a povinné dotankování
před 3 hodinami„Deelektrifikovaný” Fiat 500 zná svou cenu, použitelnější auto prodávají Italové dramaticky levněji
před 4 hodinamiPopulární japonské mini muselo kvůli EU v prodeji jako nové skončit. V bazarech dokazuje, že je čeho litovat
včeraOtylá obluda od BMW je stále větší propadák, nekupuje ji už skoro nikdo
včera
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 07.08. 10:26 - pavproch
- Video a Nordschleife, the best of 07.08. 08:30 - Vrooom
- Cyklistické vlákno 07.07. 12:41 - Vrooom
- Onboard videa 07.07. 00:46 - brnenska.odchytova
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 07.05. 22:25 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.05. 20:36 - Truck Daškam
- Porsche - vse o sportovnich modelech 07.05. 18:05 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 07.05. 13:46 - Stepan