Toyota FCV Concept: Prius budoucnosti sází na vodíkové palivové články

Novinka pro tokijský autosalon dostala dvě malé lehké palivové nádrže, které vystačí na 500 km. K jejich naplnění jsou přitom třeba pouhé tři minuty.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Toyota FCV Concept: Prius budoucnosti sází na vodíkové palivové články

5.11.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Toyota FCV Concept: Prius budoucnosti sází na vodíkové palivové články

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Novinka pro tokijský autosalon dostala dvě malé lehké palivové nádrže, které vystačí na 500 km. K jejich naplnění jsou přitom třeba pouhé tři minuty.

Jsou to nějaké tři týdny, co jsme poněkud mlhavě zmiňovali budoucnost Toyoty. Japonská automobilka totiž nevidí reálné snižování spotřeby v elektromobilech, downsizingu pohonných jednotek nebo převodovce CVT. Místo toho v jejím hledáčku utkvěly vodíkové palivové články, na jejichž vývoji spolupracuje s BMW, které v této oblasti patří k průkopníkům.

Koncepční prototyp FCV (Fuel Cell Vehicle), který se za dva týdny ukáže na autosalonu v Tokiu, je prvním ovocem vzešlým z této kooperace. Dominantní podíl na něm má samotná Toyota, pro kterou je stávající verze evolucí studie FCV-R z roku 2011. Oproti ní však došlo k mnoha změnám, z nichž zásadní je snížení dojezdu ze 700 na 500 kilometrů. Nikoliv ovšem větší „žravostí“ pohonného ústrojí, ale pouze zmenšením a odlehčením dvou palivových nádrží.

Tato redukce se pozitivně projevila na době čerpání vodíku. Obě nádrže jsou totiž plné za pouhé tři minuty. „Palivo” je zde uchováváno při tlaku 70 MPa, palivové články pracují s energetickou hustotou 3 kW/l. Celkový výkon pohonné soustavy dosahuje ekvivalentu minimálně 136 koní přičemž má být k dispozici možnost krátkodobého zvýšení. Dosahovaný výkon je na stejné úrovni, kterou disponuje stávající Prius. Nový vodíkový model by jej přitom v budoucnu měl nahradit.

Otázkou však je, kdy se tak skutečně stane. Japonská automobilka totiž momentálně vyvíjí zcela novou generaci Toyoty Prius, která i nadále zůstane u kombinace benzinové pohonné jednotky a elektromotoru. Produkční verze vodíkového prototypu FCV by však měla dorazit již v roce 2015, díky čemuž by tak značka měla ve svém portfoliu hned dva úsporné modely.

Přesné záměry lze samozřejmě očekávat na autosalonu v Tokiu, kam koncept FCV dorazí v plné kráse. My přitom jen na závěr dodáme stávající dimenze, které počítají s délkou 4 870 mm, šířkou 1 810 mm, výškou 1 535 mm a rozvorem 2 780 mm. Uvnitř pak vůz nabízí čtveřici sedadel, přičemž jeho cena se má pohybovat v rozmezí jednoho až dvou milionů.


Toyota FCV Concept: Prius budoucnosti sází na vodíkové palivové články - 1 - Toyota FCV Concept avizo 01Toyota FCV Concept: Prius budoucnosti sází na vodíkové palivové články - 2 - Toyota FCV Concept avizo 02Toyota FCV Concept: Prius budoucnosti sází na vodíkové palivové články - 3 - Toyota FCV Concept avizo 03Toyota FCV Concept: Prius budoucnosti sází na vodíkové palivové články - 4 - Toyota FCV Concept avizo 04
Koncepční Toyota FCV míří na autosalon do Tokia s novou technikou. Do prodeje má jít za dva roky

Zdroj: Autoblog Netherlands

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.