Vstup Renaultu Zoe na trh se odkládá. Kvůli Cliu, nebo příliš drahé výrobě?

Francouzi odložili uvedení modelu Zoe. Přestože je o elektromobily jen okrajový zájem, naznačují, že je tak dobrý, že by se Clio vedle něj neprodávalo.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Vstup Renaultu Zoe na trh se odkládá. Kvůli Cliu, nebo příliš drahé výrobě?

23.11.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

Vstup Renaultu Zoe na trh se odkládá. Kvůli Cliu, nebo příliš drahé výrobě?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Francouzi odložili uvedení modelu Zoe. Přestože je o elektromobily jen okrajový zájem, naznačují, že je tak dobrý, že by se Clio vedle něj neprodávalo.

Automobilka Renault skrze svého provozního ředitele Carlose Tavarese oznámila, že chce do roku 2016 snížit průměrné emise svého vozového parku na 100 g CO2 na km, což odpovídá spotřebě přibližně 4,1 l benzínu na 100 kilometrů. Do roku 2020 je pak cílem srazit je až na 80 g/km, tedy zhruba 3,3 l na 100 kilometrů. Že na to musí existovat promyšlená strategie? Jak se to vezme...

Základními pilíři na cestě za těmito nepochybně impozantními papírovými hodnotami zřejmě zůstanou malé přeplňované motory stavěné a cíleně laděné společně s převodovkami tak, aby hlavně vyhovovaly normovaným testům spotřeby. Renault má však v plánu dostát svým slibům také významným posílením pozice elektromobilů, což by mohl být problém.

Tavares a jeho zaměstnavatel věří, že za sedm let bude deset procent všech vyrobených vozů s kosočtvercem na přídi poháněných baterkami. A to přesto, že nejvyšší šéf koncernu Nissan-Renault Carlos Ghosn musel nedávno přiznat, že letošní prodeje Leafu nejsou pouze nižší než loni, ale o více než padesát procent zaostávají za původními plány, navzdory různým státním pobídkám a dotacím z veřejných prostředků.

Pokud bychom vycházeli z loňských čísel (kdy samotný Renault prodal 2 260 694 aut) a aplikovali je na rok 2020, znamenalo by to, že Francouzi tou dobou vyrobí minimálně 226 tisíc elektromobilů. Přitom třeba Peugeotů iOn a Citroënů C-Zero se za letošní první pololetí prodalo v celé Evropské unii jen 1 787 kusů, přestože byly na francouzské půdě dotovány příspěvkem ve výši až 7 000 Eur. Není divu, že byla pozastavena jejich výroba.

Poměrně jasné „ne“ od motoristů však nebylo tím, co chtěla částečně státní automobilka a francouzští levicoví politici slyšet. A tak došlo na důraznější prosazování elektromobilů. Zcela zadarmo rozdávané modely Twizy k Laguně, Latitude a Espace od španělského zastoupení Renaultu působí docela nevinně vedle prohlášení ministra pro průmyslovou obnovu (a údajného retarda) Arnauda Montebourga, který chce mít do roku 2020 ve Francii dva miliony elektromobilů, nemluvě o připravovaném zákazu vjezdu starších aut do Paříže, nepochybně sledujícím stejný cíl.

Z výše popsaného se zdá, že Renault by měl udělat první i poslední, aby k miniaturnímu Twizy dostal na silnice co nejdříve také další elektromobil Zoe, aby naplňoval státem diktované kvóty, opak je ale pravdou. Start prodeje se záměrně opozdí a udávané důvody jsou skutečně pozoruhodné.

Carlos Tavares ujišťuje, že před pár dny oznámený odklad uvedení vozu má na svědomí špatné plánování, které by Zoe postavilo proti podobně velkému, novému Renaultu Clio čtvrté generace. Tohle je naprosto logický argument, se kterým asi nelze nesouhlasit, kdyby Tavares ve svém projevu nepokračoval: „Po jízdě v něm (modelu Zoe - pozn. red.) je téměř nemožné vrátit se k vozům se spalovacím motorem. Jsme přesvědčeni o jeho úspěchu a nemůžeme se dočkat jeho uvedení.“ Také s ním sdílíte jeho nadšení? A nebo si spíše myslíte, že za odkladem budou stát úplně jiné důvody, třeba podobné těm, pro které Tesla prakticky nevyrábí Model S?


Vstup Renaultu Zoe na trh se odkládá. Kvůli Cliu, nebo příliš drahé výrobě? - 1 - Renault Zoe produkcni 01Vstup Renaultu Zoe na trh se odkládá. Kvůli Cliu, nebo příliš drahé výrobě? - 2 - Renault Zoe produkcni 01aVstup Renaultu Zoe na trh se odkládá. Kvůli Cliu, nebo příliš drahé výrobě? - 3 - Renault Zoe produkcni 01bVstup Renaultu Zoe na trh se odkládá. Kvůli Cliu, nebo příliš drahé výrobě? - 4 - Renault Zoe produkcni 02Vstup Renaultu Zoe na trh se odkládá. Kvůli Cliu, nebo příliš drahé výrobě? - 5 - Renault Zoe produkcni 02aVstup Renaultu Zoe na trh se odkládá. Kvůli Cliu, nebo příliš drahé výrobě? - 6 - Renault Zoe produkcni 03Vstup Renaultu Zoe na trh se odkládá. Kvůli Cliu, nebo příliš drahé výrobě? - 7 - Renault Zoe produkcni 03aVstup Renaultu Zoe na trh se odkládá. Kvůli Cliu, nebo příliš drahé výrobě? - 8 - Renault Zoe produkcni 04Vstup Renaultu Zoe na trh se odkládá. Kvůli Cliu, nebo příliš drahé výrobě? - 9 - Renault Zoe produkcni 04aVstup Renaultu Zoe na trh se odkládá. Kvůli Cliu, nebo příliš drahé výrobě? - 10 - Renault Zoe produkcni 04bVstup Renaultu Zoe na trh se odkládá. Kvůli Cliu, nebo příliš drahé výrobě? - 11 - Renault Zoe produkcni 04cVstup Renaultu Zoe na trh se odkládá. Kvůli Cliu, nebo příliš drahé výrobě? - 12 - Renault Zoe produkcni 05
Zoe je prý tak dobré, že se po jízdě v něm nebudete chtít vrátit za volant auta se spalovacím motorem. A nebo výrobně tak drahé, že by se za slíbenou cenu nedalo vyrábět. Vyberte si.

Zdroj: Carscoop

Miro Mihálik

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.