Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
VW přiznal, že plug-in hybridy jsou hlavně póza pro autosalony a kasička na dotace
7.11.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Volkswagen na autosalonech ukazuje své budoucí modely obdařené hybridním pohonem, v sérii je pak ale nenabízí. Proč, nemusíme dlouze tápat.
Koncern Volkswagen, stejně jako ostatní světové automobilky, v poslední době mluví hlavně o elektromobilitě. Podle šéfa koncernu Matthiase Müllera je to dáno politickým a mediálním tlakem, sami lidé o elektromobily zatím příliš nestojí. Němci se tak veřejně zavázali investovat do roku 2030 do alternativních zdrojů paliva 20 miliard Eur (cca 517,4 mld. Kč), není to ale zase tak moc, jak se na první pohled zdá. Ve vztahu k celkovému rozpočtu je to jen asi 15 procent všech investic. Kam zamíří ten zbytek, ptáte se? Na vývoj aut s konvenčním pohonem.
I přes ne až takové jako proklamované nadšení zůstává VW věrný svému cíli prodávat v roce 2025 milion elektrifikovaných aut ročně. Šéf Volkswagenu Herbert Diess ale současně chce, aby jím řízená značka na elektrických autech vydělávala od prvního dne, kdy je začne prodávat. Co je ale zajímavější, jakkoliv VW Group nabídne ryzí elektromobily či 48voltové hybridy, plug-in hybridy budou v jeho nabídce jen ojedinělé a do většiny koutů světa nezamíří vůbec.
Pozoruhodné je to i proto, že dnes VW dva plug-in-hybridy nabízí a většina jeho konceptů z posledních let měla právě takový pohon. Sériové verze je pak ale už nedostávají. Příkladem budiž současný Tiguan, jehož hybridní předprodukční koncept můžete vidět na fotkách níže, v nabídce sériové verze ale takový pohon nefiguruje. Co za tím stojí? Ppodle Diesse hlavně to, že se na ně ve většině míst světa nevztahují dostatečné daňové úlevy a samy o sobě prostě nejsou efektivní ani pro VW, ani pro zákazníka.
Na otázky kolegů z Car and Driver kolem dobíjecích hybridů reagoval Diess vůbec zajímavě:
C/D: Koncept jste původně ukázali jako hybrid a není to hybrid...
HD: Nabídneme hybrid.
C/D: V Evropě?
HD: To není rozhodnuto.
C/D: V Americe?
HD: Ne, v Americe ne. Plug-in hybridy nedávají velký smysl kvůli emisím a nejsou podporovány daňovými úlevami.
C/D: Takže mluvíme o ryze čínském hybridu?
HD: To není rozhodnuto... Máme čas na rozmyšlenou. Plug-in hybridy pro nás nemají smysl v USA - rozhodnuto. Mohou pro nás mít smysl v Evropě - nerozhodnuto. Mají pro nás smysl v Číně - rozhodnuto.
Jinými slovy, Tiguan a další vozy se v sériové verzi ukáží v prodeji jen v Číně, kde jsou štědře podporovány rozličnými dotacemi a úlevami, jinde pravděpodobně nebo jistě nikoli. Je to možná překvapivá strategie, nicméně automobilka již dříve naznačila, že se chce soustředit na čisté elektromobily. Připravila pro ně modulární platformu MEB, která je má rovnou přivést do černých čísel.
Bude na ní stát hned patnáct vozů (pět z toho dostane logo VW, chybět však nebudou ani elektrifikované Škody a Seaty). To je už je dost vysoký počet na to, aby mohly vývojové náklady být rozprostřeny mezi řadu značek a modelů. A právě v objemu má VW dle Diesse velkou výhodu třeba před koncernem Daimler, který na elektrifikaci nebude v první fázi vydělávat ani náhodou.
„V produktové nabídce máte vždy ziskovější a méně ziskové vozy. My již s naším prvním elektrifikovaným vozem (hatchback z rodiny I.D.) dosáhneme stejného zisku, jakého dosahujeme u modelu Polo. Myslím, že to je v pohodě. Není to skvělé, ale je to v pohodě. Započítány jsou v to přitom veškeré investice a náklady,“ popisuje situaci Diess naráží tím na Teslu, která na elektromobilech prodělává stále víc.
Je ovšem evidentní, že kalifornská značka je pro Volkswagen, stejně jako pro zbytek světa, velkou inspirací. VW se u ní nechalo inspirovat také v oblasti modernizace softwaru online. To v případě VW znamená opravdu velkou revoluci, zvláště ve vztahu k dealerům, jejichž existence bude stále méně potřebná.
Volkswagen proto již oznámil prodejcům, že jejich kontrakty budou s rokem 2020 zrušeny, aby mohlo být zavedeno nové schéma, jež počítá s menší dealerskou prodejní sítí. To není pro řadu lidí zrovna příznivá zpráva, nicméně automobilka do značné míry nemá jinou možnost - stávající smlouvy jí přímý kontakt se zákazníky víceméně zakazují.
Ve finále můžeme zmínit ještě baterie s pevným skupenstvím elektrolytu, kterým je platforma MEB uzpůsobena. Podle Diesse bude Volkswagen tento druh akumulátorů používat až od roku 2024. Firmám jako Dyson, jež v tomto ohledu mluví o roce 2020, se pak vysmívá. Dle něj to zkrátka není u první generace baterií možné, zejména s ohledem na jistá negativa lithium-iontových článků.
„Jsou zde pozitiva a negativa. V případě havárie jsou tyto baterie bezpečnější, ale jejich kapacita není příliš velká,“ popisuje současný stav šéf Volkswagenu. Bude tedy třeba další vývoj, než bude toto riziko odstraněno. Poté by ovšem VW mohl nabídnout levné a bezpečnější elektromobily s dobrým dojezdem. I proto vlastně Němci nechtějí zbytečně investovat do plug-in hybridů.
VW Tiguan se sice jako koncept ukázal v plug-in hybridní verzi, značka v ní ale překvapivě nevidí příliš velký smysl
Značka totiž počítá s tím, že jí nabízené elektromobily budou dostatečně žádané i ziskové, proto vlastně není třeba dělat zbytečný prostřední krok
Zdroj: Car and Driver
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem si otevíral pusu
včera - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva