Známý novinář si pořídil elektromobil, po 11 měsících ho raději vyměnil za hybrid

Někteří vidí budoucnost automobilismu jako jasně elektrickou, jiní ne až tak. Harry Metcalfe patří mezi ty druhé - podle něj stačí poznat, jaké to je žít s autem jen na elektřinu, abyste jej už nechtěli.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Známý novinář si pořídil elektromobil, po 11 měsících ho raději vyměnil za hybrid

3.9.2020 | Petr Prokopec

Známý novinář si pořídil elektromobil, po 11 měsících ho raději vyměnil za hybrid

/

Foto: Harrys Garage@YouTube

Někteří vidí budoucnost automobilismu jako jasně elektrickou, jiní ne až tak. Harry Metcalfe patří mezi ty druhé - podle něj stačí poznat, jaké to je žít s autem jen na elektřinu, abyste jej už nechtěli.

Harry Metcalfe proslul jako zakladatel a dlouholetý šéfredaktor britského magazínu Evo. Nakonec se ale rozhodl časopis prodat a vrátit se tam, odkud přišel, tedy na svou farmu. Na auta však nezanevřel, ostatně je majitelem působivé sbírky aut, do které donedávna spadalo také Pagani Zonda. I to však potkal stejný osud jako zmíněný magazín a podobný nakonec stihl i elektrický Jaguar I-Pace, kterého se zbavil po 11 měsících.

Nahradil jej BMW X5 45e, tedy německým plug-in hybridem a ve svém nejnovějším příspěvku vysvětluje důvody, které jej k tomu vedly. A dodává, že „strašně moc” lidí to podle něj bude vnímat úplně stejně. Hlavní důvod možná uhodnete předem, je to klasická bolístka elektrických aut všeho druhu - dojezd, doba dobíjení a patálie s tím spojené.

Podle Metcalfa na začátku převládalo nadšení, neboť díky domácímu dobíjení měl každé ráno „plnou nádrž”, tedy baterii dobitou na 100 procent. To je podle něj velmi příjemné a s konvenčním autem nepoznané, jakmile ale potřebujete vyjet dále od domova, stává se z dojezdu a dobíjení osina v zadnici. Ta vás pak po jedné či dvou špatných zkušenostech bude stresovat tak moc, že při každé delší vyjížďce raději sáhnete po konvenčním autě. A mít elektromobil za miliony na párkilometrové „potahy” po městě a okolí? To je podle něj příliš velký luxus.

Dodává sice, že Tesla je na tom díky Superchargerů zatím o něco lépe, podstata věci je ale pořád stejná. A vykresluje ji nejlépe na případu, kdy se z domova musel přesunou do asi 200 mil (asi 320 km) vzdáleného sídla firmy Gordon Murray Automotive. Auto by dle papírových předpokladů mělo cestu tam i zpět zvládnout, jenže stačí jet chvíli 120 km/h (tedy nijak zvlášť rychle) po dálnici a dojezd se začne hroutit. Když v cílové destinaci nemají dobíjecí místo, nezbývá než cestou zpět zastavit u jiného a ztratit snadno hodinu času. A to jen v případě, kdy dobíječky nejsou obsazeny majiteli starších elektromobilů, které pojmou energie stále méně a musí u nich stát stále častěji, jinak čekáte ještě déle. A tak pořád dokola.

I-Pace tak musel z domu a jako nejlepší náhradu Harry vidí plug-in hybridní vozy, které skutečně fungují jako most mezi minulostí a budoucností. A dokládá to dosavadními zkušenostmi, jež jsou podle něj velmi pozitivní.

Od počátku srpna, kdy Harry vůz převzal, totiž on, jeho žena či jeho syn najeli celkově 1 602 mil (2 578 km). Z této porce ovšem hned 830 mil (1 336 km) má na kontě elektromotor. S více než polovinou celkové vzdálenosti je tak spojený pohon na elektřinu a přitom se nemusí ohlížet na to, kam s autem vůbec dojede a s jakými starostmi. Harryho a jeho rodina tak auto nemá jen krátké projížďky po okolí, právě naopak jeho syn pravidelně dojíždí na několikasetkilometrovou vzdálenost a po X5 nemá problém sáhnout.

Harry dále dodává, že elektromotor hravě zvládá i jízdu po dálnici, neboť jeho maximem je 135 km/h. I proto vůz zůstává v automatickém režimu, pročež připojování a odpojování třílitrového benzinového šestiválce má na starosti elektronika. Spalovací jednotka přitom produkuje 286 koní, zatímco elektromotor 83 kW/113 koní. Celkově je pak možné počítat s 290 kW/394 koňmi a 600 Nm točivého momentu.

Baterie o kapacitě 24 kWh pak stačí na 87 kilometrů čistě elektrického dojezdu, což je dvojnásobná porce oproti plug-in hybridnímu Range Roveru, který taktéž zavítal do Harryho garáže. Není tedy divu, že BMW X5 45e je jasnou volbou celé rodiny. Byť jednu chybu v rámci hnacího ústrojí najít lze. Harry by totiž namísto benzinové jednotky přivítal dieselovou, se kterou by praktičnost i úspornost zamířily ještě dále.

Problémem však je, že kdysi oblíbené naftové motory byly politiky a aktivisty zbytečně démonizovány. Přitom právě pod kapotou mnichovského SUV by takový agregát na základě Harryho zkušeností dával nemalý smysl. Po většinu času, hlavně pak ve městě, by zůstával nečinný. Ke slovu by se pak připojil jen při delších jízdách na dálnici, kde by navíc díky stále propracovanějším systémům škodil jen minimálně.

Evropská unie se nicméně rozhodla, že postaví střešní apartmá bez toho, aniž by nejprve vykopala základy. Tedy jinými slovy, místo aby nejprve byla vybudována infrastruktura, dochází na nadměrné tlačení elektromobilů. Navíc za pomoci dotací, které jsou v případě spousty drahých elektromobilů docela absurdní.

Cena je pak vlastně i důvod, proč většina lidí nebude následovat Harryho příkladu, byť by nemalé množství jistě i chtělo. Ovšem jen málokdo si zkrátka může dovolit pořídit mnichovské SUV za 77 915 GBP (cca 2,3 milionu Kč). A byť existují i dostupnější dobíjecí hybridy, pořád nedávají smysl vedle zejména dieselových alternativ.


Známý novinář si pořídil elektromobil, po 11 měsících ho raději vyměnil za hybrid - 1 - BMW X5 45e 2020 Harry Metcalfe 01Známý novinář si pořídil elektromobil, po 11 měsících ho raději vyměnil za hybrid - 2 - BMW X5 45e 2020 Harry Metcalfe 02Známý novinář si pořídil elektromobil, po 11 měsících ho raději vyměnil za hybrid - 3 - BMW X5 45e 2020 Harry Metcalfe 03Známý novinář si pořídil elektromobil, po 11 měsících ho raději vyměnil za hybrid - 4 - BMW X5 45e 2020 Harry Metcalfe 04Známý novinář si pořídil elektromobil, po 11 měsících ho raději vyměnil za hybrid - 5 - BMW X5 45e 2020 Harry Metcalfe 05Známý novinář si pořídil elektromobil, po 11 měsících ho raději vyměnil za hybrid - 6 - BMW X5 45e 2020 Harry Metcalfe 06
Harry Metcalfe je z plug-in hybridního BMW X5 45e nadšen, což se o časech strávených s Jaguarem i-Pace říci nedá. V BMW by však raději viděl diesel-elektrické ústrojí, které by možnosti auta posunulo ještě dále. Od politiků se ale zjevně hlasu rozumu nikdy nedočkáme. Foto: Harry's Garage@YouTube

Zdroj: Harry's Garage@YouTube

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.