Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Řidič francouzského sporťáku dostal pokutu za vysokou rychlost, i když auto vůbec nikam nejelo
25.5.2022 | Petr Miler
Systémy měření rychlosti, ačkoli vždy mají nějakou formu lidského dohledu, chybují častěji, než jsou úřady ochotny připustit. Jednak nemusí jejich měření reflektovat realitu přesně, také ji ale nemusí reflektovat vůbec. Jako se stalo v tomto případě.
Kdysi jsme psali o tom, že policie při měření rychlosti chybuje častěji, než je ochotna připustit. Ve světě se hovoří o 10 až 15 procentech neplatných záznamů, při kterých technika z různých důvodů nezaznamenala rychlost přesně, nezachytila správné auto nebo nezaznamenala skutečný přestupek. U nás se o ničem takovém nemluví. Policie o výsledcích své práce nepochybuje a úřady, ke kterým se můžete odvolat, běžně také ne.
Tento přístup vede k laxnosti na všech úrovních. Sami sledujeme vývoj případu, kdy policista navzdory doporučením výrobce laserového měřiče použil „radar” na velkou vzdálenost bez jakéhokoli ukotvení pouze z ruky. A znovu navzdory doporučením výrobce zvolil způsob obrazové dokumentace nedávající možnost vyloučit, zda při měření nedošlo k tzv. swipe efektu. Zaznamenaná rychlost odporuje dalším zajištěným důkazům, přesto úřady nedbale pořízený materiály berou jako nezpochybnitelný.
Zrovna tento případ je komplikovaný a vyžaduje jistou technickou erudici, různé radary a dopravní kamery ale mohou selhat i mnohem banálnějšími a zcela nezpochybnitelnými způsoby. A jakkoli jde často o naprosto jasná pochybení, úředníci je i tak postupují až k rukám domnělého přestupce a požadavkem na úhradu pokuty či akceptaci jiného postihu. A teprve ten se proti naprostým nesmyslům musí bránit.
O jednom takovém případu informuje francouzská firma EasyRad, která se soustřeďuje na právní obranu řidičů právě v podobných případech. Do rukou se jim dostal záznam modelu A110, jinak jistě velmi rychlého francouzského sporťáku, který povolenou rychlost překročí na většině míst dříve než řeknete Alpine. Jenže v tomto případě k žádnému pochybení nedošlo.
Ačkoli se fotka vozu pořízená na pařížském Boulevard Périphérique, kde měl Alpina A110 jet 79 km/h místo povolené sedmdesátky, dostala do rukou úředníka CNT (Le Centre National de Traitement des infractions routieres, cosi jako Národní centrum pro řešení silničních přestupků) jménem Michel, ten ji směle postoupil dál s požadavkem na uhrazení pokuty. Ač je z ní jasné, že Alpine nejenže nejen 79 km/h, nejel vůbec. Porouchané auto v tu chvíli putovalo do autoservisu připoutané na odtahovce, kterou pro změnu systém nezachytil vůbec. Tomu se říká dvojchyba. Výzva k úhradě byla stornována až po zásahu EasyRad.
Všechny podobné chyby jsou výsledkem zjednodušeného přístupu autorit, které slepě spoléhají na práci elektronických systémů. Ty ale mohou chybovat a nad jejich záznamy je třeba přemýšlet. Vždy je potřeba zohledňovat několik aktuálně probíhajících jevů, které mají vliv na konečnou podobu důkazu. Auto zachycené v objektivu nutně nemusí jet nedovolenou rychlostí a přítomnost vozidla v kontrolní zóně samo o sobě neznamená pochybení.
Tento případ - a jemu podobné - se přitom dostal až k rukám řidiče, vedle nich se musíme ptát, kolik je stornováno ještě před odesláním, kolik je zrušeno bez toho, že by začaly kolovat po internetu a kolik někdo prostě zaplatí, protože ani nechce přemýšlet, jestli jel před pár týdny tam či onde mohl opravdu jet o nějaký ten kilometr v hodině rychleji. Oněch 10 až 15 procent nebude přehnaných, tyto systémy zkrátka chybují. Stejně jako lidé, kteří je obsluhují. Pokud tedy nejste přesvědčeni, že jste údajný přestupek opravdu spáchali, braňte se - při důkladném přezkoumání se na chybu přijde i v méně zjevných případech.

Řidič tohoto Alpine dostal pokutu za jízdu 79 km/h na sedmdesátce, i když zjevně nikam nejel. Úředníkovi to bylo fuk, zareagoval až na námitky právníků. Foto: Le Centre National de Traitement des infractions routieres, CC0 Public Domain přes EasyRad, tiskové materiály



Nepochybujeme ovšem o tom, že by jinak Alpine A110 pokořil 79 km/h jako nic. Tady se to ale prostě nestalo, měřiče nejsou bezchybné. Foto: Alpine
Zdroj: EasyRad
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
včera
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nejčtenější články
73 tisíc jen za nové pneu? A každých 10 tisíc km znovu? Ženu zaskočilo, jak moc „žere gumy” její těžké ošklivé BMW
8.10.2025
Tesla odhalila své nové levné modely. Za docela malou slevu jim toho chybí víc, než by vám bylo milé
8.10.2025
Ferrari si postavilo zbrusu nový soukromý testovací okruh, fanoušky tím nejspíš ani trochu nepotěší
8.10.2025
Čínský elektromobil shořel na parkovišti po ujetí pouhých 1 000 km. Žár byl tak silný, že zapálil dalších sedm aut okolo
8.10.2025
Nová vrcholná Škoda Fabia si na speciál pro Monte Carlo jen hraje, i tak je to nejvíc, co si dnes můžeme přát
8.10.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
