Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Téměř žádný elektromobil. Leasingová firma odhalila data o nejpopulárnějších služebních autech v Německu
26.2.2024 | Petr Prokopec
Když se člověk podívá na celková prodejní data, vidí jednu věc, pokud se ale podívá na zájem o auta, která si zaměstnanci mohli vybrat, vidí věc docela jinou. Ani v Německu lidé touto optikou o elektromobily nestojí.
Kde by byly automobilky, nebýt správců firemních vozových parků. Jasně patrné je to na českých registracích nových aut, které v loňském roce vzrostly na 221 422 aut. Drtivých 75,56 procenta neboli 167 315 exemplářů ovšem bylo pořízeno firmami. Je tedy třeba dodat, že ne ve všech případech jde o klasické firemní vozy, místo toho lidé spíše hledají všemožné cesty, jak nová auta dostat do nákladů vlastní či jiné společnosti a ušetřit na DPH či jiných daních. To je nakonec patrné i na prodejích drahých značek - v případě Porsche připadá na firemní klientelu 90,42 procenta všech registrací, u Ferrari se podíl pohybuje na 94,67 a u Lamborghini dokonce na 95,77 procentech. Přitom je jasné, že klasických služebních aut bude z těchto vozů možná pár Cayennů a Macanů.
I skutečná firemní auta ale hrají prim, však i Škoda (87,5 procenta) nebo Volkswagen (90,76 procenta) žijí téměř jen z firemních prodejů. A nejde jen o český trh, podobně (byť ne až tak moc) je na tom i ten německý, proto můžeme brát statistiky společnosti LeasePlan o náladách tamní klientely jako velmi výmluvné. Ta zveřejnila data za loňský rok týkající se popularity jednotlivých modelů u zaměstnanců, kteří si mohou své služební auto vybrat (mají tedy limit co do ceny, třídy, typu vozu apod., ale ne konkrétní model či značku) a jsou velmi překvapivá.
Uvážíme-li, jak populární jsou v Německu leasingy elektrických vozů, je až šokující, že v nejlepší desítce studie „User Chooser” nenajdeme téměř žádný elektromobil. Je patrné, že lidé jej jako služebáky berou, jen když nemají na výběr. Když ano, dávají přednost klasice. Ani tady ale není nouze o překvapení.
Králem mezi služebními auty totiž už není VW Passat Variant, ten byl s 3,38procentním podílem sesazen na třetí místo. Dostala se před něj Škoda Octavia Combi (3,78 procenta) a zlato bere Ford Focus (4,17 procenta). Na pódiu tedy dominují kombíky, které jsou v nejlepší desítce dále zastoupeny šestou Škodou Superb Combi (2,1 procenta) a sedmým Volkswagenem Golf Variant (1,66 procenta). Pro německou automobilku tím ovšem jejích „patnáct minut slávy“ končí, zatímco česká značka se ve výsluní reflektorů může vyhřívat o poznání více. V žebříčku totiž dále boduje pátým Kodiaqem (2,19 procenta) a osmým Enyaqem (1,65 procenta). Ten je pak vedle desátého BMW i4 (1,56 procenta) jediným elektromobilem v nejlepší desítce.
To vše jen připomíná, jak moc jsou i stávající, relativně nízké prodeje elektrických aut vynucené - jakmile lidé mají skutečně na výběr, volí je jen hrstka z nich. Navíc ani samy firmy pro ně automaticky hořet nemusí, však vzpomeňme zkušenosti autopůjčoven Sixt a Hertz. Ty od elektromobility odradila jak nákladná údržba, tak obrovský propad hodnoty. Jakmile ke stejnému poznání dojdou i správci vozových parků, respektive jejich majitelé či vedoucí manažeři, dá se předpokládat, že znovu již takovou chybu neudělají a příště se vrátí ke klasice.
Lze už jen dodat, že v nejlepší desítce najdeme vedle Škod Kodiaq a Enyaq už jen jediné SUV, a sice čtvrtý Mercedes-Benz GLC 220. Mimo něj má třícípá hvězda v žebříčku ještě jednoho zástupce, a sice devátý C 200. To je ale vše, třeba po čínských vozech budete aktuálně pátrat marně. Jelikož ale jejich expanze nabrala na obrátkách teprve loni, nestihli ještě správci na nadmíru zajímavé stimuly zareagovat. Vše se ale může změnit již letos, příští rok pak Číňané budou růžky vystrkovat daleko více.
Nejoblíbenější služební auta v Německu dle studie „User Chooser” LeasePlanu za rok 2023
1. Ford Focus Kombi (4,17 %)
2. Škoda Octavia Combi (3,78 %)
3. VW Passat Variant (3,38 %)
4. Mercedes-Benz GLC 220 (2,34 %)
5. Škoda Kodiaq (2,19 %)
6. Škoda Superb Combi (2,1 %)
7. VW Golf Variant (1,66 %)
8. Škoda Enyaq (1,65 %)
9. Mercedes-Benz C 200 (1,63 %)
10. BMW i4 (1,56 %)



Mezi německými zaměstnanci, kteří si mohou své služební auto relativně svobodně vybrat, vládne Ford Focus. Foto: Ford
Mladoboleslavská automobilka začíná na druhém místě Octavií, v rámci celého žebříčku je ale králem. Foto: Škoda Auto
Ovšem hlavně se spalovacími modely, elektromobily včetně Enyaqu jsou v pomyslné top 10 do počtu. Foto: Škoda Auto
Zdroj: LeasePlan přes Focus
Bleskovky
Číňané po zkopírování Bugatti a Rolls-Royce měli obšlehnout také Bentley, nedivili bychom se už ničemu
před 8 hodinamiVtipálci ukázali riziko aut řízených nikým, desítky robotických taxíků zcela zablokovaly provoz a netušily, která bije
18.10.2025Nový Mercedes třídy S by s designem posledního konceptu vypadal docela „cool”, designér ho nakreslil
16.10.2025
Nejnovější články
Zkušený mechanik chtěl opravit nabourané Bugatti, ceny náhradních dílů mu vyrazily dech
před hodinouReálný zájem o elektrická auta v půjčovnách je téměř nulový, ani Nizozemci je prakticky vůbec nechtějí
před 2 hodinamiK mání je auto, které osobně zdevastoval „Mr. Bean”. Pak ho nechal opravit, přesto jej prodává s dírou
před 4 hodinamiNa elektrickém Hummeru si dealeři chtěli mastit kapsy, teď ho nedokážou prodat ani se slevami 900 tisíc Kč
před 5 hodinamiMáte rádi bobra? Firma zkusila napravit kontroverzní příď současného BMW M3, obrátilo se to proti ní
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva