Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Test nejžádanějších letních pneu na Octavii a spol.: I typ známé značky může být past
8.3.2021 | Petr Prokopec
Orientovat se při výběru nového obutí podle značky může být ošidné, varuje německý autoklub. Na jednu stranu je pravou, že třeba u Continentalu či Bridgestone nešlápnete vedle, Firestone ale může být osudový omyl.
Dnes se nám sice znovu připomněla zima, za rohem však již máme jaro. Teploty tedy alespoň přes den trvale zamíří vysoko nad nulu a letní pneumatiky se stanou jedinou rozumnou volbou. Jejich kvality se pochopitelně liší v závislosti na typu, jak ostatně dokládá i test německého autoklubu ADAC. Zaměřen byl hned na dvě velikosti pneumatik, a to 16palcový a 17palcový rozměr, jež obouvá většina produkce posledních dekád.
V případě menší velikosti se stala vítězem pneumatika Continental PremiumContact 6, byť naprosto stejného finálního hodnocení dosáhl i typ Semperit Speed-Life 3. Ten je navíc podstatně levnější a za vítězem zaostává pouze při chování na mokru, jakkoliv v rámci brzdění z 80 km/h jde ve vlhkých podmínkách o naprostého vítěze. Kromě toho je toto obutí hodnoceno také jako méně hlučné a spotřebu nenavyšující, pročež jej můžeme brát taktéž jako vítěze.
V případě sedmnáctek jsou na tom pneumatiky Falken Azenis FK510 ještě o chlup lépe, v jejich případě budete totiž muset urazit vyšší desítky tisíc kilometrů, aby se opotřebení nějak projevilo. Stejně tak je příkladná i hlučnost, v rámci spotřeby tu ale již máme výtku. A nejde ani tak o drobnou, jakožto spíše větší, neboť hůře než Falken na tom není ani Firestone Roadhawk, tedy vůbec nejhůře hodnocená pneumatika v testu. Za daným verdiktem stojí zejména extrémně dlouhá brzdná dráha na morku, jež vítěze „překonává” o délku dvou aut.
Hodnocení amerického obutí je opravdu žalostné, ostatně jedinou dobrou disciplínou je v jeho případě pouze nižší spotřeba. Pokud si nicméně uvědomíme, že za Firestone Roadhawk dáte o takřka 25 procent více peněz než za neznámé pneumatiky Laufenn S-Fit EQ+ LK01, které jsou na tom celkově lépe, pak je lepší ušetřit na gumách než na palivu. Míra opotřebení obou těchto typů pneumatik je shodná, bude to nakonec „silniční jestřáb“, za který nakonec zaplatíte daleko více.
Zároveň je třeba dodat, že obutí Firestone je jediným, u kterého došlo na udělení té nejhorší možné známky. Na druhou stranu, tu nejlepší pro změnu nezískala žádná pneumatika. Druhé nejvyšší si pak v případě šestnáctek odváží hned tři typy (kromě již zmíněných je to také Bridgestone Turanza T005), zatímco u sedmnáctek došlo dokonce na čtyři (vedle Falkenu je to Continental PremiumContact 6, Kumho Ecsta PS71 a Bridgestone Turanza T005).
Suma sumárum tak lze uvést, že v případě Continentalů a Bridgestonů neuděláte chybu ani v jednom rozměru, ve srovnání s většinou dalších pneumatik však budete muset sáhnout o trochu hlouběji do kapsy. Jakkoliv třeba obutí Michelin Primacy 4 je na tom po stránce cenové zdaleka nejhůře, naměřené výsledky však odpovídají něčemu jinému. Kromě horšího chování na mokru je totiž třeba počítat také s vyšší hlučnosti.
Na celkovém hodnocení ADACu se chování na suchu podílí 20 procenty a na mokru 40 procenty. Hluk a spotřeba mají 10procentní vliv, zatímco opotřebení 20procentní. Němci pak doporučují, abyste vždy kupovali všechny čtyři pneumatiky najednou a pokaždé si kontrolovali stejné číslo šarže. I přes stejné názvy se totiž pneumatiky rok od roku mění a snadno se tak může stát, že jedno kolo osadíte něčím trochu jiným.
ADAC v případě testů letních pneumatik použil pro 16palcový rozměr VW Golf, zatímco u sedmnáctek došlo na Audi A4. V obou případech jde o nejžádanější rozměry padnoucí mimo jiné i na u nás nejoblíbenější Škodu Octavia. Foto: ADAC
Celkové výsledky testu letních pneu v rozměru 205/55 R16
Předpokládaná životnost jednotlivých typů v rozměru 205/55 R16
Celkové výsledky testu letních pneu v rozměru 225/50 R17
Brzdná dráha jednotlivých typů v rozměru 225/50 R17 z 80 km/h za mokra
Zdroj: ADAC
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Mistr světa Bagnaia tvrdí muziku v Jerezu včera 16:23
- Pátek v Jerezu - Moto2: 1. Roberts, 13. Salač včera 15:49
- Úvod v Jerezu: Na čele bratři Marquezové, 7. Pedrosa včera 11:30
- Nová pravidla MotoGP od sezóny 2027 včera 10:42
- Pre Jerez 25.4.2024
Nejnovější články
- Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 8 hodinami - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
před 10 hodinami - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 11 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
včera - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva