10 nejošklivějších aut roku 2015: od Priusu po „návrat” Škody 130 RS

Každý rok se představí spousta aut, z nichž některá jsou hezká, jiná moc ne. Tady je deset nej z těch druhých, letošek na ně byl docela výživný.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

10 nejošklivějších aut roku 2015: od Priusu po „návrat” Škody 130 RS

26.12.2015 | Marek Bednář

10 nejošklivějších aut roku 2015: od Priusu po „návrat” Škody 130 RS

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Každý rok se představí spousta aut, z nichž některá jsou hezká, jiná moc ne. Tady je deset nej z těch druhých, letošek na ně byl docela výživný.

Rok 2015 v automobilovém světě můžeme charakterizovat různými způsoby. Nabízí se třeba kauza Dieselgate a s ní spojený humbuk okolo emisí oxidů dusíku a vlastně nejen toho. Anebo aféra vadných airbagů Takata. Stáhnout celý rok do pouhých dvou kauz by ovšem bylo nedostatečné, stalo se toho mnohem víc.

Představena byla v prvé řadě spousta nových aut. Některá uchvacovala svou technikou, jiná krásným designem, spousta ale udivovala také tím, jak jsou nemastná a neslaná. A další překvapovala tím, jak moc jsou ošklivá. Je to pochopitelně věc názoru, přesto máme pocit, že letošek byl na skutečné ošklivky poměrně bohatý, zvláště přihlédneme-li k tomu, jak široké možnosti efektivní konfrontace výsledků své práce s širším publikem ještě před premiérou dnes tvůrci jednotlivých aut mají.

Nemohli jsme si tedy odpustit seznam strojů, které designově šláply vedle. Vybrat je nebylo snadné, ne však proto, že by bylo komplikované je najít, ale spíše proto, aby tento seznam nebyl dlouhý jak letošní Vánoce. I proto jsme se omezili na auta, která jsou prezentována jako produkční s cílem dodávat je zákazníkům v počtu vyšším než jedno a také vždy jen jedno od jedné značky. Proto tu také nenajdete ošklivé koncepty, odporné unikátní stavby nebo záplavu Toyot.

Nechoďme už kolem horké kaše, tady je náš výběr. Není to žebříček, jen množina ošklivek a s ohledem na subjektivitu vnímání designu budete mít aspoň v některých případech jiný názor. Pakliže se vám některé z těchto aut líbí nebo vám tu naopak chybí ošklivý nový stroj splňující výše zmíněná kritéria, rádi si o tom přečteme v diskuzi...

1. AG Excalibur Alligator

Tento vůz je stavbou dosud nepříliš známé firmy, stojící na základech BMW X6. Debutoval na frankfurtském autosalonu a věříme, že zrovna na jeho ošklivosti se shodneme. Příď připomínající bobra a LEDky denního svícení z autoburzy jsou jen začátkem, zato vážně „vydařeným”. Hezké na tomhle autě není snad nic, ostatně sama X6 by v očích mnohých neměla do tohoto žebříčku daleko a tato stavba její vzhledové potíže rozhodně neřeší...


10 nejošklivějších aut roku 2015: od Priusu po „návrat” Škody 130 RS - 1 - ag excalibur alligator bmw x6 0010 nejošklivějších aut roku 2015: od Priusu po „návrat” Škody 130 RS - 2 - ag excalibur alligator bmw x6 0110 nejošklivějších aut roku 2015: od Priusu po „návrat” Škody 130 RS - 3 - ag excalibur alligator bmw x6 06

2. Audi Q7

Už první generace Audi Q7 byl nepříliš krásný mastodont, ale jeho design byl zakulacenější, na pohled příjemnější. Současná druhá generace chce být drsná, agresivní a snaží se až příliš. Výsledek je spíše komický a připomíná mimozemšťana s obrovskou, téměř kulatou tlamou.

10 nejošklivějších aut roku 2015: od Priusu po „návrat” Škody 130 RS - 4 - Audi Q7 2015 nove prvni CR 0110 nejošklivějších aut roku 2015: od Priusu po „návrat” Škody 130 RS - 5 - Audi Q7 2015 nove prvni CR 0310 nejošklivějších aut roku 2015: od Priusu po „návrat” Škody 130 RS - 6 - Audi Q7 2015 nove prvni CR 11

3. BMW 2 Gran Tourer

Na „grands tours” bude mnohem lepší BMW řady 6, tohle auto se jmenuje Gran Tourer proto, že je to větší Active Tourer. Už to jsme překřtili na krtka - nejen proto, že hrabe předními, ale také pro podobnost jeho přídě, která se marně snaží navodit dojem dlouhé kapoty ostatních BMW se zadním náhonem. Verze GT k tomu přidává ještě mohutnější záď a celek vypadá jako auto, které... BMW nikdy nemělo vyrábět.

10 nejošklivějších aut roku 2015: od Priusu po „návrat” Škody 130 RS - 7 - BMW 2 Gran Tourer 2015 oficialni sada 01810 nejošklivějších aut roku 2015: od Priusu po „návrat” Škody 130 RS - 8 - BMW 2 Gran Tourer 2015 oficialni sada 03610 nejošklivějších aut roku 2015: od Priusu po „návrat” Škody 130 RS - 9 - BMW 2 Gran Tourer 2015 oficialni sada 046

4. Hoffmann Novague R200 alias Novodobá Škoda 130 RS

Volbou tohoto stroje jistě budeme trochu kontroverzní, ani v redakci jsme se neshodli na tom, jak jej chápat. Na jednu stranu si zaslouží úctu, je to český výrobek, pokud zavřete oči nad tím, že to je vlastně Audi, které vzniklo jako Lamborghini. A je to supersport s manuálem a osmiválcovou atmosférou, to je všechno hezké. Jenže samotné auto designově pěkné prostě není.

Snaží se být moderní inkarnací slavné Škody 130 RS, jenže jediná věc, která 130 RS skutečně připomíná a zároveň se ke zbytku karoserie vůbec nehodí, jsou kulatá přední světla. Která pocházejí z Bentley. Zadní jsou z Lamborghini a vůbec je tu spousta dílů z jiných aut, která v této podobě nejdou dohromady. Umění možného? Ano, chápeme, rozumíme. Na konci je ale všechno možné, jen ne hezké auto.

10 nejošklivějších aut roku 2015: od Priusu po „návrat” Škody 130 RS - 10 - Skoda R200 Non-Fiction 130 RS dalsi 0110 nejošklivějších aut roku 2015: od Priusu po „návrat” Škody 130 RS - 11 - Skoda R200 Non-Fiction 130 RS dalsi 0210 nejošklivějších aut roku 2015: od Priusu po „návrat” Škody 130 RS - 12 - Skoda R200 Non-Fiction 130 RS dalsi 03

5. Lexus RX

Snad jste nečekali, že tahle desítka projde bez auta značky Lexus? Maska tvaru vřetene, kterou všechny Lexusy sdílejí, vypadá, jako by někdo na klávesnici napsal > <, jako oči smajlíka trpícího zácpou, zrovna se snažícího ji překonat. Nová generace modelu RX přidává ještě spodní hranu, která působí jako ret po botoxové kúře. Že jsou další nové nebo inovované Lexusy dost podobné? Ano a mohly by tu být též, pravidlem ale byl vždy jen jeden vůz od jedné značky, ten nejošklivější.

10 nejošklivějších aut roku 2015: od Priusu po „návrat” Škody 130 RS - 13 - 2016 lexus rx 450h oficialni 0110 nejošklivějších aut roku 2015: od Priusu po „návrat” Škody 130 RS - 14 - 2016 lexus rx 450h oficialni 0410 nejošklivějších aut roku 2015: od Priusu po „návrat” Škody 130 RS - 15 - 2016 lexus rx 450h oficialni 08

6. Mazda MX-5

Další dost možná kontroverzní volba je z Japonska a hromada fanoušků po celém světě na něj dlouho toužebně čekala. Jen proto, aby pak byla většina z nich ze vzhledu přinejmenším na rozpacích. Čtvrtá generace je lehounká a ve všech testech získává za jízdní vlastnosti, jednoduchost a lehkost chválu. Jenže vzhled jí rozhodně nepomáhá, ten je oproti třetí generaci krokem zpět - auto vypadá jak Tamagoči nad hrobečkem.

10 nejošklivějších aut roku 2015: od Priusu po „návrat” Škody 130 RS - 16 - Mazda MX-5 2015 oficialni nove 00210 nejošklivějších aut roku 2015: od Priusu po „návrat” Škody 130 RS - 17 - Mazda MX-5 2015 oficialni nove 00410 nejošklivějších aut roku 2015: od Priusu po „návrat” Škody 130 RS - 18 - Mazda MX-5 2015 oficialni nove 022

7. Mitsuoka Type 5

Tenhle japonský pohřební vůz kombinuje techniku Toyoty Corolla se vzhledem, který se snaží napodobit Rolls-Royce a se zadními světly z Fiatu 500 před faceliftem. Kdyby vám tohle nestačilo, podívejte se na obrázky, mluví za vše. Má dvě verze, nepochopitelně ošklivé jsou obě.

10 nejošklivějších aut roku 2015: od Priusu po „návrat” Škody 130 RS - 19 - mitsuoka pohrebak type 5 0210 nejošklivějších aut roku 2015: od Priusu po „návrat” Škody 130 RS - 20 - mitsuoka pohrebak type 5 0410 nejošklivějších aut roku 2015: od Priusu po „návrat” Škody 130 RS - 21 - mitsuoka pohrebak type 5 03

8. Tesla Model X

Model S je pohledné a elegantní auto, zejména na 21" kolech. Pro Model X se Tesla snažila tenhle vzhled zopakovat tak, že „eSko” nafoukne a neudělala dobře. U Fiatu 500 a 500X to možná funguje, u Tesly nikoli, zejména pak v bílé barvě. Příď téměř bez masky připomíná myš s předkusem, ani těžká záď pak v pozitivním smyslu slova nedojímá. Ze vzhledu vozu byli zaskočeni - řekněme - i jinak extrémně nekritičtí příznivci značky.

10 nejošklivějších aut roku 2015: od Priusu po „návrat” Škody 130 RS - 22 - Tesla Model X 2016 seriova oficialni prvni 0410 nejošklivějších aut roku 2015: od Priusu po „návrat” Škody 130 RS - 23 - Tesla Model X 2016 seriova oficialni prvni 0710 nejošklivějších aut roku 2015: od Priusu po „návrat” Škody 130 RS - 24 - Tesla Model X 2016 seriova oficialni prvni 10

9. Thunder Power

Název jak z původní hry Mafia, ovšem technika budoucnosti, tak se snaží působit tchajwanský konkurent pro Teslu Model S. Je to elektromobil, který má zvládnout dojezd 650 km anebo maximálku 250 km/h. Jsou to jistě působivá čísla a dojezd je lepší než u Modelu S. Jenže ten nevypadá jako přízrak z Akt X.

10 nejošklivějších aut roku 2015: od Priusu po „návrat” Škody 130 RS - 25 - Thunder Power EV 2015 0210 nejošklivějších aut roku 2015: od Priusu po „návrat” Škody 130 RS - 26 - Thunder Power EV 2015 0110 nejošklivějších aut roku 2015: od Priusu po „návrat” Škody 130 RS - 27 - Thunder Power EV 2015 05

10. Toyota Prius

Třetí generace Priusu vzhledem nedokázala oslnit - a spotřebou paliva koneckonců také ne. Jenže nebyla vyloženě ošklivá, na rozdíl od nástupce, čtvrté generace, odhalené letos v září. Chápeme, že se „obyčejný” hybridní Prius snaží podobat hi-tech vodíkovému Mirai, jenže vzhled Mirai by se dal spravit jen odstraněním těch šílených trojúhelníků v rozích karoserie. U Priusu by musel plastický chirurg operovat mnohem déle, zejména zepředu. Maska působí jako tvář otylého dítěte po několika žihadlech vosy.

Toyotě se letos designově vůbec moc nedařilo - není to jen Mirai či zmíněné Lexusy, ale třeba i Yaris Sedan. Možná si Japonci měli koupit Pininfarinu místo Indů...

10 nejošklivějších aut roku 2015: od Priusu po „návrat” Škody 130 RS - 28 - Toyota Prius 2016 prvni oficialni EU verze 1410 nejošklivějších aut roku 2015: od Priusu po „návrat” Škody 130 RS - 29 - Toyota Prius 2016 prvni oficialni EU verze 0110 nejošklivějších aut roku 2015: od Priusu po „návrat” Škody 130 RS - 30 - Toyota Prius 2016 prvni oficialni EU verze 08

Marek Bednář

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.