Asi poslední nový točivý motor bez turba se předvedl v 12 100 otáčkách, je to uragán

Poprvé skutečně naplno můžeme vidět a slyšet akci motor, který se vzhledem k současnému vývoji stěží kdy dočká nástupce. Alespoň mezi silničními auty.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Asi poslední nový točivý motor bez turba se předvedl v 12 100 otáčkách, je to uragán

4.6.2021 | Petr Miler

Asi poslední nový točivý motor bez turba se předvedl v 12 100 otáčkách, je to uragán

/

Foto: Cosworth

Poprvé skutečně naplno můžeme vidět a slyšet akci motor, který se vzhledem k současnému vývoji stěží kdy dočká nástupce. Alespoň mezi silničními auty.

Geniální konstruktér nejen formulových monopostů Gordon Murray před pár lety usoudil, že ani po mnoha letech a pokusech žádná automobilka nepřišla s plnohodnotným nástupcem jeho největšího silničního díla, McLarenu F1. Důvodů je více, jeden z nich ale tkví v hmotnosti. Novinky od Porsche, Ferrari či Lamborghini považuje Murray za příliš obézní, a proto se rozhodl, že do téže řeky vstoupí znovu, tentokrát pod hlavičkou vlastní firmy Gordon Murray Automotive.

Od té doby uběhlo hodně vody a jeho novinku zvanou T.50 už jsme mohli vidět i v akci na trati Top Gearu. Ze zveřejněných záběrů bylo patrné, že auto stále není hotové, i tak bylo zřejmé, že jde o relativně malý vůz. Také díky domu váží méně než tunu, což by bylo obdivuhodné i auta typu Škoda Fabia s motorem 1,0 MPI. Zde se ale bavíme o voze s dvanáctiválcovým motorem, který sám Murray popisuje jako vůbec nejtočivější sériový agregát v historii. Červené pásmo začíná až na 12 100 ot./min.

Tak vysoko se prý jednotka dokáže dostat za pouhé tři desetiny sekundy, tedy prakticky během mrknutí oka. Produkovat má 672 koní, ovšem na zmíněném videu jsme jej viděli sotva v akci, tehdy motor nesměl točit více než 3 tisíc otáček. Nyní jej ale můžeme pod dohledem Daria Franchittiho v plné akci na motorové stolici, během níž ze sebe agregát dostává všechno, co dokáže.

Konečně jej tak můžeme vidět a hlavně slyšet točit až avizovaných 12 100 otáček za minutu. Projev je o to působivější, že změny otáček reflektují pohyb o legendárním okruhu La Sarthe v Le Mans. Pozoruhodný na jeho projevu není pouze jekot, který připomíná Formuli 1 z dob atmosféricky plněných motorů, ale také zřetelná jemnost, kterou v jeho projevu vycítíte. Jsme tedy vskutku zvědavi na chvíli, kdy motor v hotovém autě uvidíme na silnici nebo alespoň na okruhu a Franchitti zjevně též - po skončení představení, které na přiloženém videu GMA můžete vidět od asi 6. minuty, slavný pilot nemá slov.

Dodejme, že Murray na pohonné jednotce spolupracuje s firmou Cosworth. Jak můžete vidět na fotkách níže, agregát nedostal jen 3,9litrový objem, ale také 48voltový startér-generátor. Doplněn je pak šestistupňovou manuální převodovkou, která přenáší veškerý výkon pouze na zadní kola a jíž si bude užívat řidič sedící stejně jako v McLarenu F1 uprostřed. Bude to nevyhnutelně fascinující stroj.


Asi poslední nový točivý motor bez turba se předvedl v 12 100 otáčkách, je to uragán - 1 - GMA T 50 motor nove zvuk 01Asi poslední nový točivý motor bez turba se předvedl v 12 100 otáčkách, je to uragán - 2 - GMA T 50 motor nove zvuk 02
Asi poslední nový točivý motor bez turba se předvedl v 12 100 otáčkách, je to uragán - 3 - GMA T 50 motor nove zvuk 03Asi poslední nový točivý motor bez turba se předvedl v 12 100 otáčkách, je to uragán - 4 - GMA T 50 motor nove zvuk 04
Zřejmě poslední takto točivý nový motor silničního auta se ukázal v ostré akci v až 12 100 otáčkách, je to skutečně dechberoucí představení. Foto: Cosworth

Zdroj: Gordon Murray Automotive

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.