Ikonický sporťák měl už v 80. letech ukazatel stavu paliva, který dodnes nemá obdoby

Na přístrojové desce auta obvykle najdeme ukazatel stavu paliva, který prostě ukazuje zbývající množství paliva v nádrži, až jednou doputuje do stavu označeného nulou. U Nissanu 300ZX se ještě před tím aktivoval ukazatel druhý.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Ikonický sporťák měl už v 80. letech ukazatel stavu paliva, který dodnes nemá obdoby

26.1.2021 | Petr Prokopec

Ikonický sporťák měl už v 80. letech ukazatel stavu paliva, který dodnes nemá obdoby

/

Foto: Nissan

Na přístrojové desce auta obvykle najdeme ukazatel stavu paliva, který prostě ukazuje zbývající množství paliva v nádrži, až jednou doputuje do stavu označeného nulou. U Nissanu 300ZX se ještě před tím aktivoval ukazatel druhý.

Nissan 300ZX generace Z31 je jedním ikonických sportovních kupé 80. let minulého století. Nedávno jsme o jednom takovém psali, jeho majitel si ale vozu příliš neužíval a spíše než po volantu se vrhal po hadru a kyblíku se saponátem. Stěží si tak mohl vychutnat některá z kouzelných specifik tohoto modelu a mezi nimi i zcela unikátní ukazatel stavu palivové nádrže.

Nissan se v osmdesátkách rozhodl, že svým zákazníkům začne nabízet vyšší komfort a luxus. A právě díky tomu se do interiéru mnoha aut té doby, nikoliv pouze na přístrojový štít kupé 300ZX, nastěhoval nejen klasický ukazatel stavu paliva, ale i doplňkový ukazatel, jehož funkce nemusí být na první pohled jasná. Ten se aktivoval až ve chvíli, kdy v nádrži zůstávala už jen čtvrtina pohonných hmot a její úbytek sledoval v detailu. To není špatná věc, neboť z malých budíků zvlášť na autech z té doby není jasné, jestli máte paliva ještě 8 litrů nebo 2. Úzkostliví majitelé tak mohli snadno sledovat, zda jim těch posledních pár litrů vystačí k čerpací stanici.

Něco podobného nemá dodnes obdoby a zřejmě už nikdy mít nebude. Podobné ukazatele už nejsou potřeba, funkci klasických budíků převzala elektronika, která je sice často simuluje, nezřídka ale přidá i informaci o dojezdu. I když tedy rafička - virtuální či skutečná - ukazuje téměř prázdnou nádrž, víte, že byste měli ujet třeba okolo 20 km. A nebo u auta s palubním počítačem stačí párkrát stisknout příslušné tlačítko a teoretický dojezd se vám ukáže jinde.

V osmdesátých letech ale nic takového obvyklé nebylo a nápad Nissanu je třeba velebit. Zvláště příjemný musel být u sportovně laděného kupé s relativně malou nádrží, které mohl hnát až třílitrový motor s turbem. U takového auta mohlo palivo dojít docela snadno a kdo nerad jezdí k benzince dokola kolem, musel být rád za možnost sledovat úbytek posledních litrů v detailu.

Pro Nissan ale výroba tohoto řešení musela být příliš nákladná, a tak bohužel nenašla svého pokračovatele a v dalších modelech značky už se neobjevila. Vlastně je skoro zázrak, že se povedlo přesvědčit vedení značky, aby toto řešení odklepli, neboť 300ZX by se stalo nejprodávanějším zetkem jistě i bez této vymoženosti.


Ikonický sporťák měl už v 80. letech ukazatel stavu paliva, který dodnes nemá obdoby - 1 - Nissan 300 ZX Z31 01Ikonický sporťák měl už v 80. letech ukazatel stavu paliva, který dodnes nemá obdoby - 2 - Nissan 300 ZX Z31 03Ikonický sporťák měl už v 80. letech ukazatel stavu paliva, který dodnes nemá obdoby - 3 - Nissan 300 ZX Z31 04Ikonický sporťák měl už v 80. letech ukazatel stavu paliva, který dodnes nemá obdoby - 4 - Nissan 300 ZX Z31 05Ikonický sporťák měl už v 80. letech ukazatel stavu paliva, který dodnes nemá obdoby - 5 - Nissan 300 ZX Z31 06Ikonický sporťák měl už v 80. letech ukazatel stavu paliva, který dodnes nemá obdoby - 6 - Nissan 300 ZX Z31 07Ikonický sporťák měl už v 80. letech ukazatel stavu paliva, který dodnes nemá obdoby - 7 - Nissan 300ZX Z31 ukazatel paliva 01Ikonický sporťák měl už v 80. letech ukazatel stavu paliva, který dodnes nemá obdoby - 8 - Nissan 300ZX Z31 ukazatel paliva 02Ikonický sporťák měl už v 80. letech ukazatel stavu paliva, který dodnes nemá obdoby - 9 - Nissan 300ZX Z31 ukazatel paliva 03
Nissan již před čtyřiceti lety v některých svých modelech nabízel duální ukazatel spotřeby, byla to chytrá a příjemná, dnes ovšem překonaná věc. Ilustrační foto: Nissan

Zdroj: Jalopnik

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše