Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Takhle se opravuje obří pneumatika důlní sklápečky. Jedna stojí jako nové auto
17.2.2018 | Petr Miler
Oprava normální pneumatiky trvá pár minut a zvládne ji kde kdo. Máte-li ale defekt na důlní sklápěčce, chce to trpělivost. A obrovskou záplatu.
Jak probíhá oprava propíchnuté pneumatiky u osobního auta v servisu, asi všichni víme. Jenže gumy běžných aut na silnicích patří na poli pneumatik k těm nejmenším, a to i pokud máte 20" nebo ještě o něco větší kola. Na druhé straně tohoto spektra stojí např. pneumatiky obřích důlních sklápěček.
Pneumatiky jsou to gigantické, už převážet je musíte s pomocí s hodně silných strojů, ale oprava se tady opravdu vyplatí - cena jedné takové pneumatiky se pohybuje okolo 30 tisíc dolarů (cca 612 tisíc korun) za kus, za to už koupíte velmi slušné nové auto. Princip jejího fungování je navzdory velikost podobný jako u těch malých - uvnitř je vzduch nebo jiný plyn pod určitým tlakem a je to v podstatě on, který drží vozidlo nad zemí. A podobně také může dojít k propíchnutí takovéhle pneumatiky, třebaže propíchnout ji je jistě náročnější než u osobního auta.
Postup opravy je ovšem také výrazně složitější. Německá firma Rema Tip Top se specializuje na výrobu vybavení k takovýmto opravám a právě ona natočila video níže, na kterém se můžeme na celý postup opravy podívat.
Kroků je celá řada a všechny je dopodrobna nebudeme rozebírat. Hlavním rozdílem oproti pneumatice osobního auta je asi nutnost vybrousit do běhounu hlubokou díru až ke konstrukčním vrstvám pneumatiky, aby bylo možné odbrousit trhlinu a vyplnit ji měkkou pryží.
Zajímavostí je také velká záplata, kterou opravář lepí na defekt pneumatiky zevnitř. Velmi dbá na to, aby byla díra přesně uprostřed záplaty, a i pro záplatu vybrušuje poměrně hluboký prostor. Její okolí navíc oblepí více různými pásky gumy. Všimněte si také speciálních nástrojů, které přijdou ke slovu víc než dost, a provázků, sloužících k ventilaci. Proč jsou nutné, nevíme jistě, asi kvůli pohybům měkké pryže.
Pokud byste čekali nějaké použití tepla, nějaké tavení gumy a její slepování tímto způsobem, čekali byste marně. Všechno je děláno „za studena” a finální, nový kousek běhounu je konečně tvořen stejnou měkkou pryží, která vyplnila i vybroušený defekt, nyní pohřbený pod mnoha dalšími vrstvami. Je to fascinující proces, něco takového ve vašem pneuservisu technika dělat neuvidíte...
Oprava poškozené pneumatiky důlní sklápěčky krok za krokem
Oprava pneumatiky důlní sklápěčky je proces vyžadující trpělivost
Bleskovky
- Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
dnes - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- O bobra míň nebude. BMW řadu 4 nezařízne, chce lidi nechat dál si vybírat to, po čem touží
před 10 hodinami - Slovenské létající si naostro vyzkoušel slavný hudebník, dodávky prý začnou už příští rok
před 11 hodinami - Mercedes se kaje a říká, že už nebude lidem vnucovat elektromobily, nechá je si vybrat. Ale kde?
dnes - Trápící se Rivian zkouší rozprášit sklady slevami. Zákazníkům konkurence nabízí 117 tisíc Kč, i když prodělává miliony na autě
dnes - Někdo si za půl miliardy koupil možná nejkrásnější McLaren F1 a ujel s ním 23 km, teď ho prodává
dnes
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 04.27. 16:57 - pavproch
- VZKAZY 04.27. 16:45 - řidičBOB
- Onboard videa 04.27. 09:56 - Truck Daškam
- Audi A6 C7 převodovky 04.27. 09:49 - Snowman000
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 22:10 - jerry
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz