Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ruská legenda je jedním z nejspolehlivější aut svého druhu podle Američanů, kdo by to byl čekal
9.9.2022 | Petr Prokopec
Už z politických důvodů je to dnes překvapivá volba, leckdo by ale ruský stroj nečekal v takovém výběru za jiných okolností. Právě ikonická Ladu ovšem dokáže v tomto ohledu oslnit.
Lada Niva je pro mne jedním ze srdcových vozů. Když jsem tedy před deseti lety se skupinou přátel vyrazil do Gruzie a Arménie, bylo již předem jasné, že po těchto bývalých sovětských zemích budeme cestovat s někdejší sovětskou ikonou. Námi oslovená autopůjčovna nicméně měla k dispozici pouze jeden exemplář. Ten druhý nicméně neváhala zakoupit, díky čemuž se mi dostalo opravdu neobvyklého srovnání. Porovnat jsem totiž mohl dva stejné off-roady, jejichž momenty zrodu dělilo mnoho let.
Prakticky jediným rozdílem nicméně bylo rádio v kabině novějšího vozu, po stránce mechanické ovšem vládla naprostá shoda. I onen starší vůz byl již osazen benzinovou jedna-sedmou, která nahradila původní 1,6litrový čtyřválec, s nímž Lada vyrukovala již v roce 1977. V čem se pak oba exempláře rovněž nelišily, to byl jejich sklon ke korozi. Tím ale výtky končily, přičemž v průběhu dvou týdnů žádné další již nepřišly. Místo toho Niva excelovala v opravdu náročném terénu.
Pokud jste totiž někdy především v Gruzii byli, pak jistě víte, že asfaltu je zde méně než šafránu. Na velké části území můžete počítat pouze s kolejemi vyjetými v hlíně, přičemž nezřídka se stává, že kus svahu jednoduše ujede. Doufat v příjezd silničářů je pochopitelně čirým bláznovstvím, místo toho zkrátka musíte vybudovat novou „silnici“. Díky tomu si Niva občas i zalétala vzduchem, stejně jako chvílemi její spodní partie zmizely pod vodou. Vše nicméně ustála s naprostým klidem.
Jelikož nám přitom autopůjčovna onen novější exemplář dodala ještě se štítkem na okně, snadno jsme mohli zjistit, že vůz ji vyšel v přepočtu na necelých 200 tisíc korun. To i před deseti lety nebyly zrovna velké peníze, díky čemuž se člověk jednoduše neohlíží po každé větvičce či kamenu, když se prodírá skrze neprostupné končiny. A jelikož Lada sáhla po opravdu jednoduché konstrukci, netrápí vás ani hrozba výraznějšího problému - pomalu vše jde opravit takříkajíc na koleně.
Proč na to ale vzpomínám po tak dlouhé době? Stojí za tím kolegové z amerického magazínu Slash Gear, kteří vybrali 12 nejspolehlivějších SUV všech dob. A jak asi již začínáte tušit, Lada Niva se do tohoto výběru navzdory současné nevraživosti ke všemu ruskému probojovala. A překvapivé je to nakonec i proto, že do Států se ruský zástupce nikdy oficiálně nedovážel. V takovém Ekvádoru ovšem na jeho montáž docházelo, k mání pak byl v Brazílii, Chile, Kolumbii a v letech 1979 až 1998 byl nabízen i v Kanadě. A také do USA se postupně dost exemplářů dostalo.
Také Američané si tedy již mohou do sytosti užívat jednoduché a přitom nadmíru robustní konstrukce. Právě ta je, spolu s nenáročnými a levnými opravami, důvodem, proč se Niva do výběru dostala. Mimo to magazín Slash Gear zmiňuje, že dodnes jezdí po světě exempláře ze 70. a 80. let, což jen dokládá, kterak i přes sklony ke korozi jde o nadmíru spolehlivé stroje, které pomalu nic nezastaví.
Zbytek žebříčku pak již překvapivý není, ostatně hned čtyři zástupce v něm má Toyota (Sequoia, 4Runner, Land Cruiser 70 a Land Cruiser 200), pod kterou pak ostatně spadá Lexus GX. Japonskou produkci zastupují ještě Nissan Patrol a Honda HR-V, zatímco tu americkou Chevrolet Suburban a Jeep Willys. Jedno želízko v ohni pak mají i Korejci, barvy Evropy pak kromě Lady Niva hájí ještě Mercedes-Benz třídy G.
Nejspolehlivější SUV všech dob podle magazínu Slash Gear
• Mercedes třídy G
• Nissan Patrol
• Kia Telluride
• Honda HR-V
• Chevrolet Suburban
• Toyota Sequoia
• Jeep Willys
• Lexus GX
• Toyota 4Runner
• Lada Niva
• Toyota Land Cruiser 70
• Toyota Land Cruiser 200




Lada Niva se v prakticky nezměněné podobě vyrábí již od roku 1977. Rusové za tu dobu pouze nahradili původní 1,6litrový motor jedna-sedmou a v roce 2021 v rámci výrazného faceliftu vylepšili i vnitřní výbavu. A jakkoliv má celá produkce velké sklony ke korozi, po světě i nadále jezdí kousky ze 70. a 80. let. Foto: Lada Automobile Deutschland
Zdroj: Slash Gear
Bleskovky
VW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
včeraBMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
13.9.2025Možná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
12.9.2025
Nejnovější články
Luxusní superjachta Orient Expressu se ukázala před dokončením. Už vztyčila karbonové stěžně, samy jsou větší než většina jachet
včeraZtráty v desítkách miliard, 20 tisíc propuštěných. Nissan padá ke dnu, teď ale vytáhl radikální plán, jak vše vyřešit
včeraMajitel Mazdy si zkusil sám vyměnit olej, aby ušetřil 1 800 Kč za práci servisu, teď musí zaplatit 90 tisíc za opravu
včeraNad Volkswagenem byl poprvé v historii vyhlášen bankrot, pro Němce je to další z řady nepříjemností
včeraJaguar a Land Rover prodělávají přes 140 milionů denně, neúnosná situace trvá už příliš dlouho
včera
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 09.15. 21:09 - HondaMan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 09.15. 18:48 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 09.15. 14:11 - pavproch
- IT poradna 09.15. 11:37 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 09.15. 10:50 - M.Z.
- Výběr navigace do auta 09.15. 09:08 - killerbring
- Komfortní jednotka passat b5.5 09.14. 17:48 - Šimon
- Onboard videa 09.14. 13:49 - řidičBOB