Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Až geniální konstruktér F1 musel ukázat automobilkám, jak správně přistoupit k elektromobilům
13.5.2021 | Petr Prokopec
Z polarizovaného světa jako by se vytrácel zdravý rozum a smysl pro pestrost nabízených řešení, která jako jediná vede k přijatelnému výsledku. Gordon Murray jej ale zjevně neztratil.
Někteří z vás nás možná považují za zapřísáhlé odpůrce elektromobilů, tak to ale není. Proti těmto vozům nic nemáme, vnímáme jejich výhody i možná využití a především - nikoho neomezujeme v tom si je koupit. Problém je na opačné straně u těch, kteří zavírají oči před jejich nevýhodami či využitími, pro která nejsou vhodná a nutí je všem bez ohledu na to, jak a kam potřebují jezdit.
Něco takového se nám skutečně příčí a to není to jen projev nějakého volnomyšlenkářství. Ani technicky a ekologicky nedává smysl hnát se za jedním nebo druhým extrémem, kouzlo je v pestrosti, nikoli unifikaci. Bohužel, na straně velkých automobilek takto neuvažuje, nebo věci alespoň neprezentuje prakticky nikdo - buď jste pro elektromobily a nebo proti nim, jako by svět byl černobílý.
V tomto kontextu musíme přivítat to, jak o věci smýšlí Gordon Murray, nesporně jeden z největších géniů mezi automobilovými konstruktéry celé historie. Autor řady vítězných Formulí 1 a vůbec pozoruhodných technických nápadů, které psaly historii tohoto sportu i člověk, který dal do značné míry sám za vznik silničnímu McLarenu F1 coby dodnes nejrychlejšímu produkčnímu vozu bez turba, nejde s proudem ani proti němu, jde si svou vlastní cestou, která nám dává smysl.
Jehož společnost totiž momentálně oznámila, že zásadním způsobem rozšiřuje své aktivity. I nadále sice hodlá vyvíjet a vyrábět dvanáctiválcové supersporty, ovšem pod hlavičkou nové divize Gordon Murray Electronics se zaměří na pokročilá elektrická hnací ústrojí. A aby toho nebylo málo, vzniknout má i platforma zasvěcená pouze alternativnímu pohonu, na které by byly postaveny městské vozy pro pasažéry i dodávky doručovacích služeb.
„V případě pokročilých odlehčených materiálů a výroby modelu T.50 jsme se mnohé naučili, a to bude hrát klíčovou roli při vývoji elektrických aut,“ uvádí Murray. A zároveň dodává, že „segment spalovacích motorů neopouštíme. Ve tvorbě vrcholných aut pro řidiče, jež bude pohánět benzinový dvanáctiválec, budeme pokračovat tak dlouho, jak jen je regulace dovolí. A v budoucnu pak vyvineme i vlastní hybridní a elektrické ústrojí.“
Přesně tak má vypadat evoluce, vůči které nelze říci ani popel. Zvláště když jako úsporný lze chápat i Murrayho supersportovní T.50. Jde totiž o vůz, který neváží ani tunu, načež jeho spotřeba při jízdě na zlomek plynu může být snadno menší než u 1,5tunového rodinného kombíku s litrovým tříválcem pod kapotou. Navíc ovlivní vývoj skutečně ekologických elektromobilů.















Gordon Murray hodlá zkušeností získaných při vývoji supersportu T.50 využít při vývoji elektromobilů - nesází na jednu kartu, chce nabídnout portfolio rozličně konstruovaných modelů vyhovujících různým potřebám, se spalovacími i elektrickými motory. Foto: Gordon Murray Automotive
Zdroj: Gordon Murray Automotive
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Garáž vydala poklad v podobě sotva jetého prvního elektromobilu Škody. Dnes zapomenutý propadák nevznikl ani ve 20 kusech
před 2 hodinamiVěříte Mercedesu byť jen slovo, když říká, že se jeho tragicky přijatá novinka prodává jako housky na krámě?
včeraFord upravil své levné velké SUV pro Čínu, aby ho nabídl po celém světě. Jeho skutečný původ skrývá
včeraProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
včeraNová specialita Porsche vypadá jako stvořená pro Česko, dvouocasý lev ho nezdobí zdaleka jen tady
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva