Až geniální konstruktér F1 musel ukázat automobilkám, jak správně přistoupit k elektromobilům

Z polarizovaného světa jako by se vytrácel zdravý rozum a smysl pro pestrost nabízených řešení, která jako jediná vede k přijatelnému výsledku. Gordon Murray jej ale zjevně neztratil.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Až geniální konstruktér F1 musel ukázat automobilkám, jak správně přistoupit k elektromobilům

13.5.2021 | Petr Prokopec

Až geniální konstruktér F1 musel ukázat automobilkám, jak správně přistoupit k elektromobilům

/

Foto: Gordon Murray Automotive

Z polarizovaného světa jako by se vytrácel zdravý rozum a smysl pro pestrost nabízených řešení, která jako jediná vede k přijatelnému výsledku. Gordon Murray jej ale zjevně neztratil.

Někteří z vás nás možná považují za zapřísáhlé odpůrce elektromobilů, tak to ale není. Proti těmto vozům nic nemáme, vnímáme jejich výhody i možná využití a především - nikoho neomezujeme v tom si je koupit. Problém je na opačné straně u těch, kteří zavírají oči před jejich nevýhodami či využitími, pro která nejsou vhodná a nutí je všem bez ohledu na to, jak a kam potřebují jezdit.

Něco takového se nám skutečně příčí a to není to jen projev nějakého volnomyšlenkářství. Ani technicky a ekologicky nedává smysl hnát se za jedním nebo druhým extrémem, kouzlo je v pestrosti, nikoli unifikaci. Bohužel, na straně velkých automobilek takto neuvažuje, nebo věci alespoň neprezentuje prakticky nikdo - buď jste pro elektromobily a nebo proti nim, jako by svět byl černobílý.

V tomto kontextu musíme přivítat to, jak o věci smýšlí Gordon Murray, nesporně jeden z největších géniů mezi automobilovými konstruktéry celé historie. Autor řady vítězných Formulí 1 a vůbec pozoruhodných technických nápadů, které psaly historii tohoto sportu i člověk, který dal do značné míry sám za vznik silničnímu McLarenu F1 coby dodnes nejrychlejšímu produkčnímu vozu bez turba, nejde s proudem ani proti němu, jde si svou vlastní cestou, která nám dává smysl.

Jehož společnost totiž momentálně oznámila, že zásadním způsobem rozšiřuje své aktivity. I nadále sice hodlá vyvíjet a vyrábět dvanáctiválcové supersporty, ovšem pod hlavičkou nové divize Gordon Murray Electronics se zaměří na pokročilá elektrická hnací ústrojí. A aby toho nebylo málo, vzniknout má i platforma zasvěcená pouze alternativnímu pohonu, na které by byly postaveny městské vozy pro pasažéry i dodávky doručovacích služeb.

„V případě pokročilých odlehčených materiálů a výroby modelu T.50 jsme se mnohé naučili, a to bude hrát klíčovou roli při vývoji elektrických aut,“ uvádí Murray. A zároveň dodává, že „segment spalovacích motorů neopouštíme. Ve tvorbě vrcholných aut pro řidiče, jež bude pohánět benzinový dvanáctiválec, budeme pokračovat tak dlouho, jak jen je regulace dovolí. A v budoucnu pak vyvineme i vlastní hybridní a elektrické ústrojí.“

Přesně tak má vypadat evoluce, vůči které nelze říci ani popel. Zvláště když jako úsporný lze chápat i Murrayho supersportovní T.50. Jde totiž o vůz, který neváží ani tunu, načež jeho spotřeba při jízdě na zlomek plynu může být snadno menší než u 1,5tunového rodinného kombíku s litrovým tříválcem pod kapotou. Navíc ovlivní vývoj skutečně ekologických elektromobilů.


Až geniální konstruktér F1 musel ukázat automobilkám, jak správně přistoupit k elektromobilům - 1 - Gordon Murray Automotive T.50 2020 prvni oficialni sada 05Až geniální konstruktér F1 musel ukázat automobilkám, jak správně přistoupit k elektromobilům - 2 - Gordon Murray Automotive T.50 2020 prvni oficialni sada 06Až geniální konstruktér F1 musel ukázat automobilkám, jak správně přistoupit k elektromobilům - 3 - Gordon Murray Automotive T.50 2020 prvni oficialni sada 11Až geniální konstruktér F1 musel ukázat automobilkám, jak správně přistoupit k elektromobilům - 4 - Gordon Murray Automotive T.50 2020 prvni oficialni sada 16Až geniální konstruktér F1 musel ukázat automobilkám, jak správně přistoupit k elektromobilům - 5 - Gordon Murray Automotive T.50 2020 prvni oficialni sada 20Až geniální konstruktér F1 musel ukázat automobilkám, jak správně přistoupit k elektromobilům - 6 - Gordon Murray Automotive T.50 2020 prvni oficialni sada 21Až geniální konstruktér F1 musel ukázat automobilkám, jak správně přistoupit k elektromobilům - 7 - Gordon Murray Automotive T.50 2020 prvni oficialni sada 25Až geniální konstruktér F1 musel ukázat automobilkám, jak správně přistoupit k elektromobilům - 8 - Gordon Murray Automotive T.50 2020 prvni oficialni sada 31Až geniální konstruktér F1 musel ukázat automobilkám, jak správně přistoupit k elektromobilům - 9 - Gordon Murray Automotive T.50 2020 prvni oficialni sada 33Až geniální konstruktér F1 musel ukázat automobilkám, jak správně přistoupit k elektromobilům - 10 - Gordon Murray Automotive T.50 2020 prvni oficialni sada 35Až geniální konstruktér F1 musel ukázat automobilkám, jak správně přistoupit k elektromobilům - 11 - Gordon Murray Automotive T.50 2020 prvni oficialni sada 40Až geniální konstruktér F1 musel ukázat automobilkám, jak správně přistoupit k elektromobilům - 12 - Gordon Murray Automotive T.50 2020 prvni oficialni sada 39Až geniální konstruktér F1 musel ukázat automobilkám, jak správně přistoupit k elektromobilům - 13 - Gordon Murray Automotive T.50 2020 prvni oficialni sada 37Až geniální konstruktér F1 musel ukázat automobilkám, jak správně přistoupit k elektromobilům - 14 - Gordon Murray Automotive T.50 2020 prvni oficialni sada 38Až geniální konstruktér F1 musel ukázat automobilkám, jak správně přistoupit k elektromobilům - 15 - Gordon Murray Automotive T.50 2020 prvni oficialni sada 45
Gordon Murray hodlá zkušeností získaných při vývoji supersportu T.50 využít při vývoji elektromobilů - nesází na jednu kartu, chce nabídnout portfolio rozličně konstruovaných modelů vyhovujících různým potřebám, se spalovacími i elektrickými motory. Foto: Gordon Murray Automotive

Zdroj: Gordon Murray Automotive

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše