Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Internetový gigant se postavil proti manipulativním praktikám Tesly, sám chce ukázat cestu
9.1.2021 | Petr Prokopec
Bylo to jako čekání na dítě, které si dovolí říci, že král je nahý. Také technologie Tesly nejsou tím, čím se tváří, že jsou, dosud se ale nenašel nikdo velký, kdo by ji za to veřejně pokáral.
Může se zdát, že autonomní řízení odmítáme. Tak tomu v žádném případě není, i nás ve nakonec láká představa, že bychom třeba při popojíždění hustým městským provozem mohli věnovat pozornost něčemu jinému než řízení. To ovšem přenecháme umělé inteligenci, o níž nebudeme pochybovat, že nás bezpečně přepraví do kýžené destinace. Takový systém dnes neexistuje a někteří dokonce říkají, že nikdy existovat nebude, přesto se některé firmy tváří, jako by jeho příchod byl na spadnutí. Nebo už dokonce vznikl.
V jejich čele kráčí Tesla, která svým zákazníkům již léta nabízí „Autopilot”, který autopilotem není. A aby toho nebylo málo, v závěru loňského roku se k němu ještě přidala funkce plnohodnotného samořízení neboli Full Self-Driving. Dané označení však stejně jako to předchozí neodpovídá realitě, neboť samo řídit nedovede.
Oba systémy Tesly jsou reálně na úrovni SAE2, vyžadují tedy neustálý dohled řidiče schopného kdykoli převzít kontrolu. Autopilot i FSD tedy k plnému autonomnímu řízení úrovně SAE5, které by nás skutečně dovezlo z místa A na místo B bez lidské asistence, mají opravdu hodně daleko. A přesně kvůli tomuto klamání publika, jež už v některých případech skončilo fatálně, Teslu kritizujeme.
Nejsme jediní, aktuálně se ale do Tesly pustil velký kalibr. Jde o Waymo, součást internetového gigantu Google, která systémy autonomní řízení sama vyvíjí. Sama v určitých chvílích tíhla k používání sporné terminologie, nyní ale obrátila list a oznámila, že své vývojové prototypy přestane označovat jako „samořiditelné“. Především ale apeluje na Teslu, aniž by ji jmenovala, aby sporná označení přestala používat.
Věci jen nazývá pravými jmény. Manipulativní označení fremontské automobilky - a nejen ji - mohou v lidech vyvolávat falešný dojem, že jejich auto zvládá daleko více, než čeho je technologicky schopné. Jelikož si ale Tesla potrpí na podobných marketingových frázích, nedá se předpokládat, že by se doporučení konkurence chytla. K tomu ji tak nejspíše budou muset donutit až úřady, ty americké se ale v tomto směru drží stranou.
Jak bude nyní stejné věci komunikovat Google, nevíme, patrně ale bude sahat po obecném označení Autonomous Driving jako ve své poslední kampani. Namísto slov o samořízení tak bude řeč o autonomii, což je pochopitelně trefnější označení - částečně autonomní řízení zvládá či může zvládat většina nových aut už nějaký ten pátek.



Waymo na vývoji svých autonomních aut spolupracuje s Jaguarem, který dle dohody z roku 2018 má této společnosti dodat hned 20 tisíc exemplářů elektrického modelu I-Pace. Foto: Jaguar
Zdroj: Google/Waymo
Bleskovky
- Tiger Woods těžce havaroval v korejském SUV, uvěznilo jej desítky metrů od místa nárazu
24.2.2021 - Šéf vývoje ostrých Porsche ukázal své auto na denní ježdění, je to bijec v barvě konkurenční značky
23.2.2021 - Souboj německých rodinných stíhaček na mokrém letišti má naprosto jasného vítěze
22.2.2021 - Golfista vyhrál tři auta stejné značky za čtyři měsíce, už neví, co s nimi dělat
20.2.2021 - Americké čištění mnohaproudé dálnice od sněhu je symfonie pro sedm pluhů
19.2.2021
Nejdiskutovanější články
- Facka do tváře bateriových elektromobilů, novinka Toyoty je levnější než Tesla Model S
5.12.2020 (2) - K mání je vzácný Mercedes milovaný diktátory, má velmi pozoruhodnou historii
27.11.2020 (1) - Ford má na krku žalobu kvůli motorům EcoBoost, odcházejí jim klíčové díly
9.12.2020 (1) - Experti popsali, jak mohl pilot nejděsivější nehody F1 posledních let odejít po svých
10.12.2020 (1) - Auta, která jako nová skoro nikdo nechtěl, se dnes pro majitele stávají zlatým dolem
9.1.2021 (1) - Ford zastavil výrobu v jedné ze svých největších továren, 5 000 lidí poslal domů
15.1.2021 (1) - Proč downsizing motorů nepřináší kýženou úsporu paliva? Zůstalo jen u dobré myšlenky
15.1.2021 (1) - 16 let starý dieselový Mercedes S ukázal, co svede na Autobahnu, v jednom je nepřekonatelný
8.2.2021 - Škoda Octavia je stále větší problém pro VW Golf, šlape mu na paty jako nikdy dřív
11.2.2021 (1) - Němci odhalili revoluční řešení pohonu aut, z bateriové elektromobility dělá nesmysl
12.2.2021 (1)
Nové na MotoForum.cz
Živá témata na fóru
- Pneu koutek 21:16 - abgx1
- IT poradna 21:11 - abgx1
- Onboard videa 20:13 - M.Z.
- Škoda Auto obecně 19:48 - řidičBOB
- Octavia IV 17:32 - řidičBOB
- Genevo ONE - Zkušenosti 17:08 - Kavis
- Koronavirus 14:17 - Stepan
- Elektromobily a vse kolem nich 14:04 - Lachende Bestien
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 13:29 - pavproch
- iso konektor 08:02 - OndraK123