Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Britové vyvíjí revoluční materiály, levněji mají nabídnout to, co dnes drahý karbon
22.10.2020 | Petr Prokopec
Jedním z klíčů k lepší automobilové budoucnosti je podstatné odlehčení aut. Možné je i dnes, ale za nepřiměřeně vysokou cenu s pomocí karbonu. Nové materiály Jaguaru a Land Roveru ho mají vyrovnat za menší peníze a jejich testy už jsou v plném proudu.
Jaguar a Land Rover momentálně neprožívají zrovna nejlepší časy. Jakkoliv obě značky po převzetí indických koncernem Tata Motors měly vzestupný trend, poslední roky k nim nebyly ani trochu milosrdné. Ač tedy sice v Evropě došlo na opravdu výrazný nárůst prodejů, souběžně s tím narůstaly také náklady, které vyústily v enormní ztráty. Kvůli tomu se dokonce začalo mluvit i o možné změně majitele, mateřská Tata ale k odprodeji zatím svolná není. A i kdyby byla, vážných zájemců je méně než pověstného šafránu.
I přes tuto těžkou situaci ovšem Britové nestahují kalhoty, ostatně brod je v tuto chvíli stále ještě daleko. Nově proto automobilky oznámily dvouletý testovací program, v jehož rámci se zaměří na nové odlehčené materiály, které by mohly být použity pro vozy budoucnosti a nabídnout vlastnosti podobné karbonu za výrazně nižší ceny. Jaguar a Land Rover při testech budou používat senzory vyvinuté původně pro letecký průmysl, díky kterým budou moci lépe pochopit, jak se inovativní kovy a kompozitní materiály chovají v náročném prostředí.
Senzory tedy budou monitorovat teplotu povrchu samotných materiálů i vzduchu, stejně jako jeho vlhkost. Kromě toho se zaměří také na různé druhy bláta a soli či korozi slitin či čistých kovů. Testovací tým přitom kvůli tomu hodlá najet více než 400 tisíc kilometrů na severoamerickém kontinentu, a to v těch nejnáročnějších podmínkách. Vývojové prototypy tedy zamíří do bahna, písečných a solných pouští i do neprostupných hor, kde budou konfrontovány jak s kameny, tak se sněhem.
Veškerá nasbíraná data budou sdílena s druhou částí vývojového týmu, která zůstane u počítačů ve Velké Británii. Právě na ní bude předpovědět, jak se dané materiály zachovají v dlouhodobém horizontu a zda s nimi i po letech budou spojené kvalitativní standardy, které chtějí značky garantovat. Program Jaguaru a Land Roveru je přitom součástí širšího projektu, do nějž je zapojeno více automobilek a v jehož rámci má dojít nejen k odlehčení aut, prodloužení jejich životnosti a současně snížení výrobních nákladů.
Na tomto poli Britové ostatně představili působivé výsledky již loni, kdy se pochlubili vnitřními panely pro elektroniku. Ty vznikly metodou 3D tisku a jako takové napomáhají zredukovat hmotnost palubní elektroniky až o 60 procent. Mimo to pak projekt zkoumá i recyklaci hliníku, což je pro Jaguar i Land Rover stěžejní materiál. Pokud se tedy oběma značkám povede překonat současné náročné období, pak by v budoucnu mohly mít „náskok díky technice“.
Britské automobilky Jaguar a Land Rover odstartovaly dvouletý program, v jehož rámci budou testovat odolnost odlehčených materiálů budoucnosti. Zkoušet je budou hlavně v nejnáročnějším prostředí Severní Ameriky. Foto: Jaguar Land Rover
Zdroj: Jaguar Land Rover
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 2 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejčtenější články
- Aston Martin vrátil do kabin svých aut tlačítka. Pozoruhodnou cestou zjistil, jak moc lidem vadí je nemít
27.3.2024 - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
27.3.2024 - Zbytečný a takřka neprodejný: Klon Škody Enyaq s logem Fordu neřeší vůbec nic, přesto se začíná prodávat v Česku
27.3.2024 - Číňané začali prodávat své nové luxusní monstrum. Nabušené SUV větší než Kodiaq stojí jen 413 tisíc Kč
27.3.2024 - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva