Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Britové vyvíjí revoluční materiály, levněji mají nabídnout to, co dnes drahý karbon
22.10.2020 | Petr Prokopec
Jedním z klíčů k lepší automobilové budoucnosti je podstatné odlehčení aut. Možné je i dnes, ale za nepřiměřeně vysokou cenu s pomocí karbonu. Nové materiály Jaguaru a Land Roveru ho mají vyrovnat za menší peníze a jejich testy už jsou v plném proudu.
Jaguar a Land Rover momentálně neprožívají zrovna nejlepší časy. Jakkoliv obě značky po převzetí indických koncernem Tata Motors měly vzestupný trend, poslední roky k nim nebyly ani trochu milosrdné. Ač tedy sice v Evropě došlo na opravdu výrazný nárůst prodejů, souběžně s tím narůstaly také náklady, které vyústily v enormní ztráty. Kvůli tomu se dokonce začalo mluvit i o možné změně majitele, mateřská Tata ale k odprodeji zatím svolná není. A i kdyby byla, vážných zájemců je méně než pověstného šafránu.
I přes tuto těžkou situaci ovšem Britové nestahují kalhoty, ostatně brod je v tuto chvíli stále ještě daleko. Nově proto automobilky oznámily dvouletý testovací program, v jehož rámci se zaměří na nové odlehčené materiály, které by mohly být použity pro vozy budoucnosti a nabídnout vlastnosti podobné karbonu za výrazně nižší ceny. Jaguar a Land Rover při testech budou používat senzory vyvinuté původně pro letecký průmysl, díky kterým budou moci lépe pochopit, jak se inovativní kovy a kompozitní materiály chovají v náročném prostředí.
Senzory tedy budou monitorovat teplotu povrchu samotných materiálů i vzduchu, stejně jako jeho vlhkost. Kromě toho se zaměří také na různé druhy bláta a soli či korozi slitin či čistých kovů. Testovací tým přitom kvůli tomu hodlá najet více než 400 tisíc kilometrů na severoamerickém kontinentu, a to v těch nejnáročnějších podmínkách. Vývojové prototypy tedy zamíří do bahna, písečných a solných pouští i do neprostupných hor, kde budou konfrontovány jak s kameny, tak se sněhem.
Veškerá nasbíraná data budou sdílena s druhou částí vývojového týmu, která zůstane u počítačů ve Velké Británii. Právě na ní bude předpovědět, jak se dané materiály zachovají v dlouhodobém horizontu a zda s nimi i po letech budou spojené kvalitativní standardy, které chtějí značky garantovat. Program Jaguaru a Land Roveru je přitom součástí širšího projektu, do nějž je zapojeno více automobilek a v jehož rámci má dojít nejen k odlehčení aut, prodloužení jejich životnosti a současně snížení výrobních nákladů.
Na tomto poli Britové ostatně představili působivé výsledky již loni, kdy se pochlubili vnitřními panely pro elektroniku. Ty vznikly metodou 3D tisku a jako takové napomáhají zredukovat hmotnost palubní elektroniky až o 60 procent. Mimo to pak projekt zkoumá i recyklaci hliníku, což je pro Jaguar i Land Rover stěžejní materiál. Pokud se tedy oběma značkám povede překonat současné náročné období, pak by v budoucnu mohly mít „náskok díky technice“.




Britské automobilky Jaguar a Land Rover odstartovaly dvouletý program, v jehož rámci budou testovat odolnost odlehčených materiálů budoucnosti. Zkoušet je budou hlavně v nejnáročnějším prostředí Severní Ameriky. Foto: Jaguar Land Rover
Zdroj: Jaguar Land Rover
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Borja Gomez tragicky zahynul včera 17:12
- Top crash pilotů po 10 Grand Prix včera 16:05
- BMW R 1300 RS 2025: sportovnější roadster včera 12:25
- Testy Moto2 a MotoGP v Brně 2.7.2025
- Zamíří Aron Canet do WSBK? 2.7.2025
Nejnovější články
Sliby převratných baterek s bleskovým dobíjením berte s nadhledem, reálně auta pořád používají baterie pro notebooky z roku 1985
před hodinouPrvní tunignová firma se pokusila napravit vzhled nových SUV BMW, míru její úspěšnosti posuďte sami
před 2 hodinamiPorsche chce po fiasku elektrického Macanu vrátit spalovacích motory i přímo jemu, je s tím ale zoufale pomalé
před 4 hodinamiVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
před 5 hodinamiNová Mitsubishi pro Evropu budou zjevně už jen předělané Renaulty, na tomhle to ale skoro není poznat
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Cyklistické vlákno 07.04. 13:49 - HondaMan
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 13:31 - Vrooom
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.04. 12:35 - řidičBOB
- Výběr navigace do auta 07.04. 11:40 - Josef1
- Policejní kontroly a měření 07.03. 16:53 - řidičBOB
- VZKAZY 07.03. 16:38 - řidičBOB
- BMW Divize 07.03. 12:13 - pavproch
- Onboard videa 07.02. 22:43 - řidičBOB