Britové vyvíjí revoluční materiály, levněji mají nabídnout to, co dnes drahý karbon

Jedním z klíčů k lepší automobilové budoucnosti je podstatné odlehčení aut. Možné je i dnes, ale za nepřiměřeně vysokou cenu s pomocí karbonu. Nové materiály Jaguaru a Land Roveru ho mají vyrovnat za menší peníze a jejich testy už jsou v plném proudu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Britové vyvíjí revoluční materiály, levněji mají nabídnout to, co dnes drahý karbon

22.10.2020 | Petr Prokopec

Britové vyvíjí revoluční materiály, levněji mají nabídnout to, co dnes drahý karbon

/

Foto: Jaguar Land Rover

Jedním z klíčů k lepší automobilové budoucnosti je podstatné odlehčení aut. Možné je i dnes, ale za nepřiměřeně vysokou cenu s pomocí karbonu. Nové materiály Jaguaru a Land Roveru ho mají vyrovnat za menší peníze a jejich testy už jsou v plném proudu.

Jaguar a Land Rover momentálně neprožívají zrovna nejlepší časy. Jakkoliv obě značky po převzetí indických koncernem Tata Motors měly vzestupný trend, poslední roky k nim nebyly ani trochu milosrdné. Ač tedy sice v Evropě došlo na opravdu výrazný nárůst prodejů, souběžně s tím narůstaly také náklady, které vyústily v enormní ztráty. Kvůli tomu se dokonce začalo mluvit i o možné změně majitele, mateřská Tata ale k odprodeji zatím svolná není. A i kdyby byla, vážných zájemců je méně než pověstného šafránu.

I přes tuto těžkou situaci ovšem Britové nestahují kalhoty, ostatně brod je v tuto chvíli stále ještě daleko. Nově proto automobilky oznámily dvouletý testovací program, v jehož rámci se zaměří na nové odlehčené materiály, které by mohly být použity pro vozy budoucnosti a nabídnout vlastnosti podobné karbonu za výrazně nižší ceny. Jaguar a Land Rover při testech budou používat senzory vyvinuté původně pro letecký průmysl, díky kterým budou moci lépe pochopit, jak se inovativní kovy a kompozitní materiály chovají v náročném prostředí.

Senzory tedy budou monitorovat teplotu povrchu samotných materiálů i vzduchu, stejně jako jeho vlhkost. Kromě toho se zaměří také na různé druhy bláta a soli či korozi slitin či čistých kovů. Testovací tým přitom kvůli tomu hodlá najet více než 400 tisíc kilometrů na severoamerickém kontinentu, a to v těch nejnáročnějších podmínkách. Vývojové prototypy tedy zamíří do bahna, písečných a solných pouští i do neprostupných hor, kde budou konfrontovány jak s kameny, tak se sněhem.

Veškerá nasbíraná data budou sdílena s druhou částí vývojového týmu, která zůstane u počítačů ve Velké Británii. Právě na ní bude předpovědět, jak se dané materiály zachovají v dlouhodobém horizontu a zda s nimi i po letech budou spojené kvalitativní standardy, které chtějí značky garantovat. Program Jaguaru a Land Roveru je přitom součástí širšího projektu, do nějž je zapojeno více automobilek a v jehož rámci má dojít nejen k odlehčení aut, prodloužení jejich životnosti a současně snížení výrobních nákladů.

Na tomto poli Britové ostatně představili působivé výsledky již loni, kdy se pochlubili vnitřními panely pro elektroniku. Ty vznikly metodou 3D tisku a jako takové napomáhají zredukovat hmotnost palubní elektroniky až o 60 procent. Mimo to pak projekt zkoumá i recyklaci hliníku, což je pro Jaguar i Land Rover stěžejní materiál. Pokud se tedy oběma značkám povede překonat současné náročné období, pak by v budoucnu mohly mít „náskok díky technice“.


Britové vyvíjí revoluční materiály, levněji mají nabídnout to, co dnes drahý karbon - 1 - Jaguar Land Rover 2020 test inovativnich materialu 01Britové vyvíjí revoluční materiály, levněji mají nabídnout to, co dnes drahý karbon - 2 - Jaguar Land Rover 2020 test inovativnich materialu 02
Britové vyvíjí revoluční materiály, levněji mají nabídnout to, co dnes drahý karbon - 3 - Jaguar Land Rover 2020 test inovativnich materialu 03Britové vyvíjí revoluční materiály, levněji mají nabídnout to, co dnes drahý karbon - 4 - Jaguar Land Rover 2020 test inovativnich materialu 04
Britské automobilky Jaguar a Land Rover odstartovaly dvouletý program, v jehož rámci budou testovat odolnost odlehčených materiálů budoucnosti. Zkoušet je budou hlavně v nejnáročnějším prostředí Severní Ameriky. Foto: Jaguar Land Rover

Zdroj: Jaguar Land Rover

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše