Další německá automobilka končí s downsizingem, menší motor nahrazuje větším

Nikdy nezašla tak daleko jako někteří konkurenti, i tak je třeba říci, že diesel 1,5 není zrovna pro auta s třícípou hvězdou na kapotě dvakrát důstojnou volbou. Teď jej nahradí dvoulitr.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Další německá automobilka končí s downsizingem, menší motor nahrazuje větším

16.10.2020 | Petr Miler

Další německá automobilka končí s downsizingem, menší motor nahrazuje větším

/

Foto: Mercedes-Benz

Nikdy nezašla tak daleko jako někteří konkurenti, i tak je třeba říci, že diesel 1,5 není zrovna pro auta s třícípou hvězdou na kapotě dvakrát důstojnou volbou. Teď jej nahradí dvoulitr.

Evropská unie v poslední dekádě i ve snaze splnit závazky plynoucí z Pařížské klimatické dohody navyšovala tlak na výrobce aut, kteří kvůli tomu vyřazovali z nabídek ty nejzajímavější motory. Každá mince ale má dvě strany a tento případ není výjimkou. Přišly sice přísnější limity spotřeby resp. emisí CO2, přišla ale i nová metodika jejich měření, která paradoxně nevede pouze k dalším čistkám v portfoliu. Ta stará se totiž také o menší propast mezi reálným a laboratorním světem, která dovoluje opačný posun. A automobilky tak začínají od downsizingu ustupovat.

Racionálně je to pochopitelné snadno - malý motor silně dopovaný turbem totiž za jistých okolností skutečně dosahuje extrémně nízké spotřeby a na ni navázaných emisí, jenže ve skutečnosti na tom zejména ve větších autech není tak dobře. Dokud vše fungovalo na papíře, realitou se nikdo - tedy až na zákazníky a některá média - nezabýval. Jakmile ale laboratorní výsledky přestaly být prťavým motorům tak nakloněné, jejich atraktivita pro automobilky opět klesla.

Nejde tu ale jen o to. Při přílišné minimalizaci objemu motoru se začal objevovat problém s emisemi NOx, které jsou přímo blokující pro možnosti homologace toho či onoho agregátu. Když si vezmete zmíněné dva faktory a přidáte k nim fakt, že zákazníci o prťavé motůrky opravdu nestojí, není divu, že automobilky raději jdou s objemem nebo i počtem válců opět nahoru, a to i za cenu jistého růstu papírových emisí CO2.

Dosud nejvíce tím proslulo Porsche, jehož šéftechnik dokonce hovoří o návratu šesti- a osmiválců. Tak daleko jiní nezacházejí, německé značky obecně ale tímto směrem kráčí. BMW už dříve u trojkové řady nahradilo 1,5litrové tříválci dvoulitrovými čtyřiválci a podobný krok nyní chystá Mercedes.

Informuje o tom francouzský L'Argus, který se dostal k plánům Mercedesu. Podle nich dojde už v prosinci letošního roku k výměně motoru modelů A 180d B 180d, které v tuto chvíli sází na 1,5litrový naftový čtyřválec od Renaultu. Nově budou mít obě auta dvoulitrový motor o stejném výkonu (85 kW, 115 koní), ale vyšším točivém momentu (280 Nm místo 260). Motory také dostanou osmistupňový automat místo sedmistupňového a díky obojímu se dočkal lepší akcelerace - místo 10,5 sekund auta zrychlí na stovku podle verze za méně než 10 s.

Spotřeba přesto vzroste, a tak se emise CO2 posunou ze 129 na 147 g/km, Mercedes ale evidentně za tuto ztrátu smění jiné benefity. Do budoucna se téhož agregátu má dočkat i model CLA, v užitkových modelech jako Citan má naopak zůstat zachován 1,5 dCi.


Další německá automobilka končí s downsizingem, menší motor nahrazuje větším - 1 - Mercedes A 180d vymena motoru 2020 01Další německá automobilka končí s downsizingem, menší motor nahrazuje větším - 2 - Mercedes A 180d vymena motoru 2020 02Další německá automobilka končí s downsizingem, menší motor nahrazuje větším - 3 - Mercedes A 180d vymena motoru 2020 03Další německá automobilka končí s downsizingem, menší motor nahrazuje větším - 4 - Mercedes A 180d vymena motoru 2020 04Další německá automobilka končí s downsizingem, menší motor nahrazuje větším - 5 - Mercedes A 180d vymena motoru 2020 05Další německá automobilka končí s downsizingem, menší motor nahrazuje větším - 6 - Mercedes A 180d vymena motoru 2020 06
Mercedesy tříd A (na snímkách), B a výhledově i CLA se mají dočkat nového dvoulitrového dieselu místo současného 1,5, a to ve verzích 180d. Nejpalčivějším důvodem budou zřejmě emise oxidů dusíku. Foto: Mercedes-Benz

Zdroj: L'Argus

Petr Miler

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše