Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ford Focus se v testu těsně před svou smrtí postavil chválené Mazdě, pořád umí dát slušnou ránu
26.10.2023 | Petr Prokopec
Ford je už dnes v Evropě na kolenou a svým prodejům zasadí další ránu, až za rok a něco vyřadí z nabídky i svůj někdejší bestseller číslo jedna. Možná by to mohl ještě přehodnotit, vůz pořád umí zavařit i chválené a kdysi spřízněné Mazdě.
Od představení vůbec první Mazdy 3 uteklo pomalu na den přesně 20 let, japonská automobilka svůj hatchback poprvé ukázala 10. září 2003 na autosalonu ve Frankfurtu. Jako základ pro něj použila platformu C1, jakou užíval i Ford Focus či Volvo S40. Přes celou řadu shodných komponentů se pak odborný tisk nad novinkou rozplýval a chválil výkon, ovladatelnost, vzhled a interiér. Mazda 3 byla vnímána jako zástupce dražšího segmentu, i když byla spojena s příznivou cenou.
Ford držel nemalý podíl akcií Mazdy až do roku 2015, ve spolupráci obou firem tedy vznikla i druhá generace. Ta byla v nabídce v letech 2008 až 2013, následně však Japonci přistoupili už jen ke své vlastní technologii. Mazda 3 byla zároveň i jejich třetím vozem vyvedeným v novém designovém jazyce Kodo. Na tento směr pak navázalo i současné provedení, které je vůči předchůdci delší, nižší a disponuje i rozvorem protaženým o 25 milimetrů.
Mazda znovu vůz posunula do vyšších sfér, zejména interiér tak působí docela prémiově. Spárován je pak především s atmosférickými motory, neboť Japonci se rozhodli jít tak trochu proti proudu. Prioritou pro ně tedy není evropský trh, kde se hraje především na papírová data, jimž vyhovuje přeplňování, nýbrž Amerika. Organizace EPA nicméně u své metodiky výpočtu spotřeby více vychází z reálného světa.
Pro letošek Mazda 3 prošla lehkou modernizací, která ji přivála třeba 10,25palcový středový monitor či specifická tlačítka pro ovládání klimatizace. Právě v této formě ji pak naši kolegové z Auto Bildu postavili proti jejímu dávnému sourozenci, tedy Fordu Focus. I ten je momentálně nabízen ve čtvrté generaci, na rozdíl od japonského vozu jej ovšem již dlouhá budoucnost nečeká. Modrý ovál totiž oznámil, že jej v roce 2025 zařízne bez nástupce.
Focus se faceliftu, a to poněkud většího, dočkal loni. V důsledku toho je hlavně uvnitř patrný jasný protipól vůči Mazdě, neboť ovládání klimatizace je nově součástí 13,2palcového středového displeje. A jakkoli virtuální tlačítka nikam nemizí, Mazda v tomto ohledu vede. Umocňuje to i skutečnost, že Ford je spojen s mnohem tvrdšími plasty. Focus nicméně i přes kratší délku boduje lepším prostorem vpředu, vzadu i v zavazadelníku (392 až 1 394 l oproti 351 až 1 026 l).
Pod kapotou lze pro změnu s větším objemem počítat u Mazdy, Japonci totiž nad přední nápravu usadili dvoulitrový čtyřválec. Ten je stejně jako litrová tříválcová jednotka Fordu spojen s mild-hybridní technikou, výkonem (150 vs. 155 koní) však lehce zaostává. Focus navíc vyfasoval také sedmistupňový automat, který je pro tento motor jedinou volbou. Manuálně řadící Mazdu tedy překonává dynamikou (sprint za 8,3 s versus 9 s) i spotřebou (5,4 l vs. 5,6 l/100 km).
Němečtí kolegové dodávají, že za volantem japonského hatchbacku se cítíte uvolněněji, nejen díky charakteru motoru, ale také s ohledem na měkčeji naladěný podvozek a lepší řízení. Ford se oproti tomu snaží dostát své pověsti sportovního nářadí. Ocenit to můžete především v zatáčkách, kde stačí jen vyšlápnout plynový pedál, a vůz se již stáčí do požadovaného směru. Něco takového dříve zvládala i Mazda, po rozluce s Fordem se tedy Japonci vydali vlastní cestou.
Nedá se říci, že by byli neúspěšní. V Německu navíc Mazdu 3 nabízejí ve srovnání s Focusem o 148 tisíc korun levněji, což není zanedbatelná částka. Japonský vůz se navíc chlubí i delší standardní zárukou, z pohledu užitné hodnoty se tedy jeví lépe. Ve prospěch modrého oválu ale mají hrát delší servisní intervaly i levnější pojištění. Ford se tedy nakonec stává vítězem, takže i asi rok a půl před svým skonem umí dát slušnou ránu. Nebylo by od věci si to s jeho smrtí ještě rozmyslet?



Focus to u kolegů vyhrál díky delším servisním intervalům i levnějšímu pojištění. Na jeho straně je také lepší dynamika i prostornost... Foto: Ford
...zatímco Japonci bodují lepší kabinou či podvozkem, jehož měkkost po letošní zimě, kdy české silnice budou znovu připomínat ementál, patrně oceníte. Foto: Mazda
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
dnesBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
včeraČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejčtenější články
Ve své době nejlevnější 400koňové auto Evropy jde dnes koupit sotva jeté prakticky za babku, jede až 295 km/h
5.6.2025Vyhozený šéf Stellantisu uznal chybu, bojovat proti velkým motorům byl fatální omyl. Jeho nástupci ho rychle napravili
5.6.2025Šéf týmu Formule 1 Mercedesu naštval italské taxikáře poznámkami na adresu Verstappena, ti mu to vrátili i s úroky
5.6.2025K mání je daleko nejlevnější Ferrari F430 v Evropě. Je krásné a nestojí víc než lepší Škody, jeho majitel zemřel
6.6.2025VW během 10 let zabil tři čtvrtiny prodejů Golfu, z bestselleru udělal symbol úpadku. A jeho „řešení” pošle prodeje ještě níž
6.6.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva