Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nejschopnější terénní autobus světa je z Česka a Slovenska, 20 lidí sveze i vodou
29.7.2020 | Petr Prokopec
Autobus se sedadly s pětibodovými bezpečnostními pásy? Není to vtip, ale projev pokusu Torsusu uspět s velmi schopným strojem i tam, kde se to normálně nevídá.
Na počátku července jsme si mohli připomenout, že Česká republika již není pouze domovinou Škody, Hyundai či Toyoty, Peugeotu a Citroënu. Stále častěji se o slovo hlásí značka Torsus, jejíž prvotinou byl terénní autobus Praetorian. Byť v případě tohoto výrobce bychom spíše měli uvažovat o mezinárodní značce, neboť zatímco sídlo firmy najdete v Praze, samotný vývoj a montáž již probíhají na Slovensku. V čele společnosti pak stojí ukrajinský podnikatel Vachtang Džukašvili.
Zázemí ale ponechme stranou, místo toho se můžeme věnovat novému modelu Terrastorm, který se světu poprvé ukázal právě před několika týdny. Nyní tu máme fotky odhalující úplně vše, stejně jako doplňující informace. Začneme u rozměrů, které jsou do jisté míry povědomé. Novinka je totiž postavena na základech Volkswagenu Crafter. Naměřit ji tedy můžeme 6 000 mm na délku, 2 065 mm na šířku, 2 880 mm na výšku a 3 640 mm v případě rozvoru.
Zákazníci si budou moci vybírat z několika konfigurací, což souvisí i s motorovým prostorem. Zde se dle očekávání bude skutečně nacházet pouze dvoulitrový turbodiesel, nicméně osazený jedním či dvěma turbodmychadly. Dopřát si tedy můžete 140 koní a 340 Nm točivého momentu či 177 koní a 410 Nm. Stejně tak je na výběr šestistupňový manuál či osmistupňový automat, pohon všech kol 4Motion je však standardem pro všechny verze.
Zde se projevuje to, že firma Torsus se specializuje především na výlety do terénu. Nejvíce se tedy od základu vyvinutého Volkswagenem vzdálil podvozek, jenž počítá s 290 milimetry světlé výšky a zároveň se chlubí 26stupňovým předním a 20stupňovým zadním nájezdovým úhlem. Brodivost pak dosahuje až 820 mm, s ohledem na kompletně zakapotovaný podvozek se pak nemusí palivová nádrž, motor či převodovka obávat ani větších kamenů.
Torsus dále vozu dal do výbavy 17palcová litá kola obutá v terénních pneumatikách BF Goodrich, stejně jako třeba tlumiče Bilstein B6 vpředu a Ironman 4x4 Load Plus vzadu. Nahradit je nicméně může příplatková sada Profender Dakar. Uzamykatelný diferenciál je nicméně již opět standardem, stejně jako ochranné lakování ve spodku karoserie, jenž má odolávat hlavně větvím. Dále pak lze zmínit ještě přední naviják.
Přesunout se můžeme do kabiny, která může svézt až dvacet cestujících. Zároveň nicméně lze Terrastorm konvertovat na terénní ambulanci nebo dodávkovou službu. Pokud sáhnete po verzi zaměřené na cestující, dočkáte se u každého sedadla pětibodových bezpečnostních pásů, což je v sériovém autobusu vidíme poprvé. Stejně tak je k dispozici i jejich stočení k výsuvným stolíkům, individuální osvětlení jednotlivých míst nebo třeba klimatizace a audio systém.
Opomenout nesmíme ani skutečnost, že došlo na 30milimetrovou termální izolaci kabiny, zatímco podlaha se dočkala protiskluzové úpravy. V terénu se tedy Terrastorm neztratí, ať již má na palubě jakýkoliv náklad. K mání bude v Jižní Americe, Austrálii a samozřejmě také v Evropě, kde ceny startují na 57 461 Eur (cca 1,5 milionu Kč). Torsus ovšem doufá, že zakrátko se mu povede expandovat i do USA.






























Torsus Terrastorm bude k mání v několika konfiguracích, pročež si zákazníci mohou vybrat motor, převodovku či zaměření. Foto: Torsus
Zdroj: Torsus
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
včeraAž budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nejčtenější články
Barva auta má dlouhodobě pozoruhodně dramatický vliv na zachování ceny. A váš hrdina je dost možná velké nemehlo
2.6.2025Výroba aut v Evropě čelí riziku téměř okamžitého zastavení, varují Němci, tak moc jsme se vydali na milost Číně
2.6.2025Škoda si po 30 letech splnila sen. Auto české značky ve srovnávacím testu jasně porazilo její někdejší vzor, drahé Volvo
2.6.2025Mini SUV od Dacie pro ty, kterým přijde i Duster moc drahý, jako ojeté boduje. Hlavně diesely si znamenitě drží hodnotu
2.6.2025Elektrický Mercedes G je totální propadák. „Auta leží u dealerů jako kusy olova,” říká manažer, i v Číně ho koupilo jen 58 lidí
3.6.2025
Živá témata na fóru
- Cyklistické vlákno 07.03. 00:41 - Kavis
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.02. 22:44 - řidičBOB
- Onboard videa 07.02. 22:43 - řidičBOB
- BMW Divize 07.02. 14:13 - pavproch
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 07.02. 14:12 - pavproch
- Kabelový svazek motoru Octavia I 1,8T 07.02. 09:03 - abernas
- Alu kola Tiguan+ Oct Scout 06.30. 14:13 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.28. 20:39 - řidičBOB