Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Německé značky chystají nebývalou čistku v nabídce, skončí řada modelů i motorů
26.1.2021 | Petr Prokopec
Už dnes můžeme jen vzpomínat na časy, kdy jste si u Audi nebo BMW mohli koupit skoro cokoli k čemukoli, lépe ale rozhodně nebude. Naopak, právě tyto dvě značky se chystají svou nabídku dále redukovat.
Je to smutné, ale některé věci člověk dokáže docenit až s jistým časovým odstupem, neboť je nepovažuje za mimořádné, když je zrovna prožívá. Platí to bohužel i ve světě aut, jejichž nabídka zažila jeden ze svých vrcholů už v hloubi předminulé dekády. Tehdy bylo možné vybírat si z neskutečné plejády motorů, pohonů, převodovek a dalších specifik, jak jsme nedávno ukazovali na případu ojetého Golfu čtvrté generace. Neplatilo to přitom zdaleka jen u Volkswagenu, mohli jste tehdy mít třeba i K Audi S8 s manuální převodovkou, BMW M5 kombi a spoustu dalších věcí, po kterých dnes v showroomech budete marně pátrat. Možnosti byly skutečně skoro nekonečné.
Od té doby se nabídka jen zužuje. Přibývá modelů, často jde ale o konstrukčně shodné vozy s trochu jinak řešenými karoseriemi jako plejáda podobných SUV koncernu VW, konkrétní specifikace jsou jen a pouze omezenější. Že to lidem nevyhovuje a právě kvůli možnosti koupit si vůz ušitý více podle vlastních potřeb, hledají stále častěji spásu jinde, nemá smysl dlouze rozebírat, očekávat nějakou reflexi ze strany výrobců ale není na místě. Jejich nabídka ztrácí pestrost kvůli úspoře nákladů, do nichž je ještě více než kdy dříve ženou tlaky regulátorů spojené zejména s emisemi CO2. A protože momentálně jsme na startu éry, ve které se automobilky i zákazníci budou muset vůlí jiných řídit ještě intenzivněji, nepřekvapí, že nabídka aut dále prořídne. A to i v případě oněch dosud bujících portfolií modelů.
Stane se tak jednak v případě BMW, tedy značky, která se stala skoro specialistou na vyhledávání „bílých míst“ na mapě - kvůli tomu jsme tu měli nebo máme modely jako X2, X4, X6, 3 GT a 5/6 GT, 2/4/6/8 Gran Coupe a tak podobně. Nicméně ani mnichovští si rozšafnost ani na tomto poli nebudou moci dovolit. Finanční ředitel značky Nicolas Peter totiž uvedl, že automobilka chystá značnou čistku, jíž za oběť padnou mnohé karosářské styly. A aby toho nebylo málo, dojde i na další redukci nabídky pohonných jednotek i výbavy a nutné bude také zjednodušení softwaru, aby výroba byla co efektivnější. Podrobnosti ke konkrétním omezením zatím chybí, čekejme ale, že zmizí cokoli neoslovující širší spektrum zákazníků.
Není to ale jen mnichovská automobilka, která se připravuje na zeštíhlení nabídky. Změny chystá také Audi, v jehož případě si „Černého Petra“ nejspíše vytáhl model A1. Dle Markuse Düsmanna, šéfa čtyř kruhů, se totiž výrobce chce zaměřit na výdělečnější vozy z vyšších segmentů. Navíc se nejedná o SUV, které jsou aktuálně pro Audi - stejně jako pomalu pro každou jinou automobilku - prioritou. Roli nejmenšího vozu by proto měl převzít model Q2.
Poroučet se ovšem nebude pouze Audi A1, nýbrž i kupé a roadster TT. Faktem totiž zůstává, že stávající generace oproti těm předchozím na trhu paběrkuje. Zdá se proto, že nakonec naplnění dojdou veškeré spekulace, které naznačovaly příchod elektrického kompaktního stylového SUV. Jediný rozdíl nicméně bude v tom, že novinka s alternativním pohonem nebude rozšířením stávající řady, nýbrž jediným zástupcem.
Otázkou pak je osud suersportovního modelu R8. Düsmann sice již uvedl, že udělá vše pro jeho přežití, rozhodnout ale mohou jiní. K čemu v tomto případě dojde, tedy zatím není jisté. Jelikož má ale v další generaci dorazit i nástupce Lamborghini Huracán, s nímž R8 sdílí techniku, je docela pravděpodobné, že i tento model bude zachován. Nicméně nejspíše již nikoliv s atmosférickým desetiválcem, pravděpodobnější je sázka na hybridní pohon.
Může se zdát, že čistka u čtyř kruhů nebude až tak dramatická, jenže vedle velkých, viditelných škrtů ale přijdou i malé, kterých si obvykle všimnou jen kupci toho kterého typu. Zkuste si dnes třeba objednat A4 s šestiválcovým dieselem, už je k dispozici jen pro S4. Podobných změn proběhlo v posledních letech hodně a jen jich přibude - Düsmann ostatně říká, že za nějakých 15 let se může stát, že koupit už půjde pro všechny modely jen jeden motor, ten elektrický.
BMW počítá ve své nabídce s pořádnou čistkou. Detaily zatím značka neupřesnila, zmizet ale mají celé modely, motory i výbavy. Foto: BMW
Stejným směrem půjde i Audi, u kterého se již ví, že kandidátem na odstřel je A1. Další vozy ale budou následovat, stejně jako motorizace. Foto: Audi
Zdroj: Reuters, Auto Motor und Sport
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 8 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 10 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 11 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva