Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nový přírodní materiál může změnit svět aut, drahý karbon ale nevyrovnává ve všem
26.10.2020 | Petr Prokopec
Uhlíková vlákna jsou sice lehká a pevná, ale také drahá a ne zrovna ekologická. Novinka na bázi přírodního materiálu je levnější a lépe se recykluje, je však také těžší.
Karbon resp. karbonovými vlákny vyztužené plasty (CFRP) se staly důležitou součástí konstrukce některých aut. Jde o velmi lehký a zároveň velmi pevný materiál, s jehož pomocí tak výrobci mohou zásadní měrou snížit hmotnost, aniž by ohrozili cestující. Vůz s ním může být nejen rychlejší, ale aktivně i pasivně bezpečnější, úspornější i ohleduplnější k životnímu prostředí. Samé výhody? Ne tak docela.
Každá mince má dvě strany a karbon není výjimkou. Jednak je drahý a ne zrovna ekologický. Výroba je komplikovaná, vzniká při ní relativně velké množství odpadu a jeho recyklace též není snadná. Není tedy divu, že se této činnosti věnuje jen pár firem specializujících se na kompozity.
Je možné, že časem nevýhody ustoupí do pozadí a najdou se cesty, jak s ním zacházet efektivněji, ne každý tomu ale věří. Právě proto se firmy YCOM a Bcomp rozhodly hledat alternativu. Ta dostala název ampliTex, přičemž se při jejím zpracování používají víceméně stejné výrobní postupy. Jediným rozdílem je, že namísto uhlíkových vláken jsou použita lněná. Také z nich je utkáno plátno, které je následně zalito pryskyřicí. Kvůli zachování pevnosti však bylo potřeba ještě udělat jeden krok navíc.
Ve srovnání s karbonem je len méně tuhý, proto došlo na využití technologie powerRibs. Za tímto názvem se skrývá síťka upletená ze lněných provázků, jež je vložena mezi jednotlivé vrstvy. Tím dochází ke zpevnění materiálu, který ovšem následně lze mnohem lépe recyklovat než karbon. Pro automobilový sektor je přitom podstatné, že při kolizi se lněné komponenty neroztříští na ostré úlomky, ale spíše na jakési chomáče, které neubližují svou ostrostí.
Novou strukturu již otestovala Mezinárodní automobilová federace (FIA) a zatím hlásí nemalé uspokojení. Je tu ale jeden podstatný problém - lněné vlákno je aktuálně o 40 procent těžší než to karbonové, pokud má dojít na vyrovnání pevnosti, což je nejen pro automobilový svět problémem.
Pochopitelně, vývoj probíhá dále a YCOM a Bcompem mají nápady, jak výsledný materiál odlehčit. Pokud by se to povedlo - a nemusí jít o 100procentní vyrovnání CFRP - může ampliTex změnit svět aut. Lehký, levný, bezpečný a přitom ekologický materiál je přesně to, po čem by sáhla snad každá automobilka. Jeho budoucnost ale zatím není zcela jasná a jen hvězdy ví, zda jeho autoři budou nakonec úspěšní.
Lněná vlákna by skutečně mohla nahradit ta karbonová. Je však třeba vyřešit ještě jejich hmotnost, kvůli zachování tuhosti jsou totiž o 40 procent těžší. Foto: YCOM
Zdroj: Jalopnik
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejnovější články
- Dodnes úplně nový, totálně oholený Ford Focus první generace může být váš, při jeho jednoduchosti je to auto navěky
před 2 hodinami - Fiskeru došly peníze. Už neplatí ani úroky z dluhů, bankrot očekává každým dnem
před 4 hodinami - Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
včera - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
včera - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva