Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nový sporťák jako za starých časů? TVR je zpátky, má atmosféru, manuál i hydrauliku
8.9.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Slavná britská značka se skutečně vrací na scénu, a to ve velkém stylu. Na předchůdce naváže analogovou technikou, přesto má 500 koní.
O návratu britské značky TVR se mluví již delší dobu. Již loni v květnu nám firma ukázala karbonové šasí a přidala i několik málo detailů. Zároveň dodala, že sériová výroba odstartuje v příštím roce. Tak se skutečně i stane, neboť první model znovuzrozené značky byl aktuálně odhalen na akci Goodwood Revival. Prohlédnout si tak můžeme nové kupé, pro nějž byl vzkříšen název Griffith, jenž TVR původně užívalo již v roce 1991.
Novinka je 4 314 milimetrů dlouhá, 1 850 mm široká a 1 239 mm vysoká, díky čemuž má zhruba stejné rozměry jako Aston Martin V8 Vantage, vůči takovému Porsche 911 je však o 185 mm kratší, 42 mm užší a 55 mm nižší. To jen dokazuje, že čest máme s nadmíru kompaktním sporťákem, který ovšem díky nízké hmotnosti a nemalému výkonu zvládne okouzlit působivou jízdní dynamikou.
Griffith dostal do vínku doslova „analogovou“ techniku, pohon vozu má totiž na starosti atmosférický osmiválec od Fordu. Agregát ovšem řádně poladil Cosworth, který z pětilitrového objemu vydoloval 500 koní. Dosaženo tak bylo interního cíle značky, jenž již dříve oznámila, že počítá s poměrem výkonu a hmotnosti 400 koní na tunu. Nové TVR totiž vykáže na vahách pouze 1 250 kg.
Zásluhu na nízké hmotnosti (rozložené mezi nápravy v poměru 50:50) nese struktura iStream, kterou TVR použilo a ze jejímž návrhem stojí duchovní otec McLarenu F1 Gordon Murray. Technologie totiž počítá s uchycením karbonových panelů přímo na ocelový prostorový rám, čímž je zajištěna působivá integrita i tuhost. Z uhlíkových vláken jsou pak navíc i venkovní panely karoserie.
Pohonnou jednotku TVR usadilo dopředu, zároveň však vozu dodalo i zcela plochou podlahu kvůli lepšímu obtékání vzduchu. Griffith je přitom teprve druhým produkčním vozem, jenž se takovou finesou může pochlubit. Zároveň přitom počítá s šestistupňovým manuálem, jenž motor propojuje se zadními koly. Ta mají 20palcový rozměr, vpředu pak najdete devatenáctky.
Zmínit můžeme také dvojité lichoběžníky a stavitelné tlumiče ve všech rozích či přední šestipístkové a zadní čtyřpístkové brzdy. O elektronice se ale příliš rozepsat nemůžeme, TVR totiž zastává myšlenku „inteligentního inženýringu před berličkami“. Prioritu při vývoji tak mělo pobavení řidiče, nikoliv bryskní časy na okruhu. Proto ona atmosféra, manuál, pohon 4x2 a take hydraulický posilovač řízení.
I přesto je ovšem nový Griffith dostatečně rychlý, stovku má totiž zvládnout pod 4 sekundy a v případě maximálky překročí 320 km/h. TVR jej nejprve pustí do prodeje ve verzi Launch Edition, jenž vznikne v 500 kusech a pochlubí se třeba celokoženým interiérem, na míru uzpůsobeným multimediálním systémem nebo zakázkovou barvou exteriéru.
Ceny startují na částce 90 000 GBP (cca 2,57 mil. Kč), většina aut z první pětistovky již byla rozebrána letitými fanoušky značky. Jakmile přitom úvodní edice zmizí zcela, počítá TVR s roční produkcí okolo 1 000 vozů, jenž se do pěti let zvedne až na 2 200 aut. Na této kvótě se ovšem nemá podílet jen Griffith, ale i druhý model - nejspíše jeho otevřená verze.
Nové TVR Griffith svým vzhledem předchozí modely značky příliš nepřipomíná, ačkoliv tak bylo koncipováno. Staromilská technika ovšem již na předchozí éru odkazuje daleko více
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 7 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 8 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 10 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva