Pokus prorazit s auty s převratnými interiéry je stále větší průšvih, firma už je v insolvenci

Prorazit z ničeho mezi harcovníky automobilového průmyslu s často i víc než 100 lety zkušeností je nepochybně velmi náročné a ve většině případů to nutně skončí špatně. Byton se zdá být jedním z takových.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Pokus prorazit s auty s převratnými interiéry je stále větší průšvih, firma už je v insolvenci

30.4.2021 | Petr Miler

Pokus prorazit s auty s převratnými interiéry je stále větší průšvih, firma už je v insolvenci

/

Foto: Byton

Prorazit z ničeho mezi harcovníky automobilového průmyslu s často i víc než 100 lety zkušeností je nepochybně velmi náročné a ve většině případů to nutně skončí špatně. Byton se zdá být jedním z takových.

Snad ještě nikdy v historii jsme nebyli svědky tolika pokusů rozjet nové automobilky s globální působností, jako je tomu nyní. Důvod je prostý - zásadní technologická změna, která cloumá celým automobilovým průmyslem a dává k něčemu takovému prostor. Nebo alespoň panuje obecná představa, že tomu tak je.

I když je vynucovaný přechod ze spalovacích motorů na elektrické nepochybně příležitostí pro nové firmy dostat se mezi významné výrobce aut, není zase tak velkou šancí, jak se může zdát. Jednak proto, že je vynucovaný, a tedy zákazníky nevyžádaný, což pramení v obecně rizikovou snahu vyvíjet nová auta spíše pro regulátory než pro potenciální kupce. Větším problémem je ale fakt, že ona změna není zase tak velká - nepochybně představuje výrazný zásah do konstrukce aut a nutí výrobce ke změně smýšlení, většina dílčí techniky je ale pořád stejná, stejně jako většina kroků vedoucích k postavení kvalitního auta.

Lidé, kteří umí udělat dobrý diesel, budou umět udělat i dobrý elektromobil a ve spoustě případů ani nebudou muset nic měnit. Konstrukce podvozků, brzd, bezpečnostní aspekty či kroky vedoucí k dobře vyvedeným interiérům zůstávají nezměněny. Jsme proto přesvědčeni, že ze záplavy start-upů pokoušejících se přijít s novými elektromobily vlastích značek výhledově nebude mnoho. Jedna, dvě, možná tři větší značky? To bude tak maximum, desítky jiných budou pohlceny větším soupeři nebo jednoduše odejdou z trhu z nepořízenou.

Děje se to nakonec v nejednom případě už nyní, ten nejviditelnější se ale zatím týká značky Byton, která svého času zaujala světe s modelem M-Byte. Ten už se měl v tuto chvíli dávno prodávat, jak jsme vás ale informovali v únoru automobilka se potýká s velkými problémy. Týkají se hlavně jejích divizí v Evropě a USA, které měly své kanceláře, továrny i zaměstnance, teď už ale nemají skoro nic. A pokud mají alespoň ony zaměstnance, neplatí jim mzdy.

V případě evropské divize sídlící v Německu, kterou měl na starosti bývalý manažer BMW, Daniel Kirchert, už zašla situace tak daleko, že ji soud poslal do insolvence. Informace o tom, co tomu vše předcházelo, se různí v závislosti na tom, koho se zeptáte, máme-li se ale držet informací doktora Kircherta, pak Číňanům prostě došly peníze na další investice a jiné zdroje vyschly. Kichert tak měl usilovat o dobrovolné vyhlášení insolvence již loni v létě, tomu ale Číňané odporovali, a tak situace došla až tak daleko, že je ex-manažer BMW stíhán jako uprchlý pro úmyslné odkládání vyhlášení bankrotu, které mělo ublížit některým věřitelům.

Insolvenci jako takové to beztak nezabránilo, byla vyhlášena soudem na základě požadavku věřitelů. Nuceným správcem tak byl jmenován Michael Bauer a Kirchert je dále ve věci veden jen jako dlužník. Nemilé. Jak se bude vše dále vyvíjet, uvidíme, Byton se tváří, že není po všem a M-Byte dostane do prodeje v roce 2022. Že věci nejdou, jak by měly, je ale nabíledni a aktivity firmy mimo domácí Čínu jsou zjevně ve velkých problémech.


Pokus prorazit s auty s převratnými interiéry je stále větší průšvih, firma už je v insolvenci - 1 - Byton M-Byte 2019 produkcni verze prvni sada 01Pokus prorazit s auty s převratnými interiéry je stále větší průšvih, firma už je v insolvenci - 2 - Byton M-Byte 2019 produkcni verze prvni sada 02Pokus prorazit s auty s převratnými interiéry je stále větší průšvih, firma už je v insolvenci - 3 - Byton M-Byte 2019 produkcni verze prvni sada 03Pokus prorazit s auty s převratnými interiéry je stále větší průšvih, firma už je v insolvenci - 4 - Byton M-Byte 2019 produkcni verze prvni sada 04Pokus prorazit s auty s převratnými interiéry je stále větší průšvih, firma už je v insolvenci - 5 - Byton M-Byte 2019 produkcni verze prvni sada 05Pokus prorazit s auty s převratnými interiéry je stále větší průšvih, firma už je v insolvenci - 6 - Byton M-Byte 2019 produkcni verze prvni sada 06Pokus prorazit s auty s převratnými interiéry je stále větší průšvih, firma už je v insolvenci - 7 - Byton M-Byte 2019 produkcni verze prvni sada 07Pokus prorazit s auty s převratnými interiéry je stále větší průšvih, firma už je v insolvenci - 8 - Byton M-Byte 2019 produkcni verze prvni sada 08Pokus prorazit s auty s převratnými interiéry je stále větší průšvih, firma už je v insolvenci - 9 - Byton M-Byte 2019 produkcni verze prvni sada 09Pokus prorazit s auty s převratnými interiéry je stále větší průšvih, firma už je v insolvenci - 10 - Byton M-Byte 2019 produkcni verze prvni sada 10Pokus prorazit s auty s převratnými interiéry je stále větší průšvih, firma už je v insolvenci - 11 - Byton M-Byte 2019 produkcni verze prvni sada 11Pokus prorazit s auty s převratnými interiéry je stále větší průšvih, firma už je v insolvenci - 12 - Byton M-Byte 2019 produkcni verze prvni sada 12Pokus prorazit s auty s převratnými interiéry je stále větší průšvih, firma už je v insolvenci - 13 - Byton M-Byte 2019 produkcni verze prvni sada 13Pokus prorazit s auty s převratnými interiéry je stále větší průšvih, firma už je v insolvenci - 14 - Byton M-Byte 2019 produkcni verze prvni sada 14Pokus prorazit s auty s převratnými interiéry je stále větší průšvih, firma už je v insolvenci - 15 - Byton M-Byte 2019 produkcni verze prvni sada 15Pokus prorazit s auty s převratnými interiéry je stále větší průšvih, firma už je v insolvenci - 16 - Byton M-Byte 2019 produkcni verze prvni sada 16Pokus prorazit s auty s převratnými interiéry je stále větší průšvih, firma už je v insolvenci - 17 - Byton M-Byte 2019 produkcni verze prvni sada 17Pokus prorazit s auty s převratnými interiéry je stále větší průšvih, firma už je v insolvenci - 18 - Byton M-Byte 2019 produkcni verze prvni sada 19Pokus prorazit s auty s převratnými interiéry je stále větší průšvih, firma už je v insolvenci - 19 - Byton M-Byte 2019 produkcni verze prvni sada 20Pokus prorazit s auty s převratnými interiéry je stále větší průšvih, firma už je v insolvenci - 20 - Byton M-Byte 2019 produkcni verze prvni sada 21Pokus prorazit s auty s převratnými interiéry je stále větší průšvih, firma už je v insolvenci - 21 - Byton M-Byte 2019 produkcni verze prvni sada 22Pokus prorazit s auty s převratnými interiéry je stále větší průšvih, firma už je v insolvenci - 22 - Byton M-Byte 2019 produkcni verze prvni sada 23
Byton chtěl změnit svět aut převratnými interiéry, minimálně v Evropě se nad ním ale zavírá voda. Firma je v rozkladu, její šéf je stíhán jako uprchlý a americké aktivity se zají být ve stejném stavu. Vše ale vychází z finančních potíží mateřské čínské firmy. Foto: Byton

Zdroj: Electrive

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše