Polo jako třídvířko skončí, padne za oběť snižování nákladů Volkswagenu

Němci chystají razantní snížení nákladů, jež není spojeno jen s modulárními platformami. Konečná tak možná čeká i Volkswagen Beetle jako takový.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Polo jako třídvířko skončí, padne za oběť snižování nákladů Volkswagenu

9.3.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Polo jako třídvířko skončí, padne za oběť snižování nákladů Volkswagenu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Němci chystají razantní snížení nákladů, jež není spojeno jen s modulárními platformami. Konečná tak možná čeká i Volkswagen Beetle jako takový.

Automobilový průmysl se v posledních letech razantně změnil, přičemž vinu nemůžeme v každém směru házet pouze na Evropskou unii. Také jiné faktory ovlivňují chování zákazníků, kteří od tradičních karoserií přecházejí stále častěji k SUV a všemu, co je připomíná. Mění se též preference mladších zákazníků, a tak se nelze divit, že se mění také strategie jednotlivých značek a jejich portfolia.

Ekonomické potíže posledních let navíc omezily poptávku po nových vozech resp. poslaly níže ceny, které jsou zákazníci za nová auta o ochotni platit. Pokud si to spojíme se záplavou nových a bezprecedentně přísně vymáhaných regulací, které znamenají nutnost předčasně nahrazovat funkční a pro zákazníka uspokojivá řešení novými, těmi regulacím lépe vyhovujícími, přináší to akcentaci jinak tradiční snahy - maximálního snižování nákladů na vývoj a výrobu nových aut.

Také v případě Volkswagenu bychom se tedy v příštích letech měli setkat s výrazným šetřením, které není spojeno pouze s modulárními platformami, ale také s nemalými škrty. Mluvili jsme o nich už nedávno, tehdejší náznaky ale nyní nabírají konkrétnějších podob. Škrty se tak dotknou i nové generace modelu Polo, které nejspíše již nedorazí ve dvou karosářských verzích, jako je tomu nyní, nýbrž pouze jako pětidvířko. Důvod je prostý. O méně praktickou karoserii je relativně malý zájem a náklady spojené s jejím udržováním při živote jsou pro VW zjevně příliš vysoké.

Lidé sice i nadále vnímají design, zároveň však daným vozem chtějí obsáhnout co největší množství daných potřeb. Proto pětidveřová karoserie hraje prim a proto nová generace, která se očekává v roce 2017, bude zřejmě k dispozici pouze v tomto provedení. Tím však „čistka“ Volkswagenu zdaleka nemá skončit, v ohrožení jsou také další modely.

V minulosti jsme již zmiňovali, že ukončení výroby se dočká Eos. K tomu se dost možná v budoucnu přidá také Beetle, neboť ani tento model se nestará o dostatečně vysoké prodeje. V jeho prospěch ale hraje shodná technika jako v případě Volkswagenu Golf, pročež značka dost možná rozhodne jinak. Jistotu bychom v tomto směru mohli mít rovněž v roce 2017.

Prozatím se však jedná o dohady, které oficiálně potvrzeny nebyly. Mluvčí značky v tomto směru uvedl pouze tolik, že „rozhodnutí stále ještě nepadlo“. Dá se ale předpokládat, že minimálně osud třídveřového modelu Polo je definitivní, neboť s jeho odchodem do „věčných lovišť“ jsou údajně spojeny úspory ve výši 200 milionů EUR (5,45 mld. Kč).

Další pokles nákladů v rámci této modelové řady je spojen s adopcí platformy MQB. Modulární komponenty ovšem v blízké budoucnosti čekají víceméně na každý model značky, neboť celkově by značka do onoho inkriminovaného roku 2017 ráda uspořila 5 miliard EUR (136 mld. Kč) ročně. Dost možná ale budou ony škrty ještě vyšší.

Šéf závodního výboru značky Bern Osterloh již v lednu vyzýval vedení Volkswagenu, aby zvážilo osud finančně nákladných modelů a některých komponentů. Přitom naznačil, že zde existuje potenciál, jak dosáhnout „podstatně vyšších“ úspor, než jaké jsou plánovány. Je tedy možné, že padáka dostanou další vozy či některé jejich verze.

Dá se přitom počítat s tím, že Volkswagen není jedinou značkou, která takto smýšlí. Ostatně nový šéf francouzského koncernu PSA Carlos Tavares již v loňském roce uvedl, že do konce dekády skončí hned 19 modelů. Takový Lotus pak své porftolio osekal jen na „holou dřeň“, díky čemuž se účetnictví firmy konečně začalo dařit.

Jsou tu ovšem i značky, které naopak chystají v příštích letech expanzi. Kupříkladu takové Audi počítá s tím, že své portfolio rozšíří na 60 modelů. Většina novinek však půjde ruku v ruce se současnými nákupními trendy. Postaveny navíc budou na modulárních platformách, díky čemuž by měly zasáhnout střed terče.

Pokud se tak ovšem nestane, pak koncern VW Group bude moci snadno ukončit jejich výrobu a dané linky zaplnit těmi modely, o které je zájem. S ohledem na onu modularitu totiž nebudou potřeba ani výrazné vedlejší náklady. Uvidíme tedy, jak se situace vyvine, jisté ale je, že mnohá specifická řešení budou dále mizet z trhu - doba jim zkrátka nepřeje.


Polo jako třídvířko skončí, padne za oběť snižování nákladů Volkswagenu - 1 - VW Polo 2014 tridvirko 01Polo jako třídvířko skončí, padne za oběť snižování nákladů Volkswagenu - 2 - VW Polo 2014 tridvirko 02Polo jako třídvířko skončí, padne za oběť snižování nákladů Volkswagenu - 3 - VW Polo 2014 tridvirko 03Polo jako třídvířko skončí, padne za oběť snižování nákladů Volkswagenu - 4 - VW Polo 2014 tridvirko 04
Třídveřový Volkswagen Polo má zřejmě svůj osud spočítaný...

Polo jako třídvířko skončí, padne za oběť snižování nákladů Volkswagenu - 5 - Volkswagen Polo SUV render
...místo toho značka chystá kupříkladu Polo SUV

Zdroj: Reuters

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše