Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Porsche chystá čistku v nejvyšším vedení firmy, téměř na hodinu mají letět všichni, kteří horovali za elektrické orgie
4.2.2025 | Petr Miler
Porsche je fakticky v tak špatném stavu, v jakém se nenacházelo už několik dekád. A ekonomické výsledky firmy to s menším časovým odstupem potvrzují. Je tedy třeba velkých změn, a tak přijdou, už v horizontu dnů.
Doufali jsme, že když do značné míry antitržní směřování devastuje nabídku nejen mainstreamových, ale už i prémiových automobilek, aspoň ve vyšších sférách budou dál k dispozici auta, o kterých můžeme snít. Obecně tato logika pořád funguje, ale laťka se posouvá stále výš - Pagani vám za 100 milionů pořád udělá pomyšlení, ale Porsche za 5? To už ani ne.
Ještě nedávno tomu tak nebylo. Pár let zpátky byla nabídka německé klasiky plná žádoucích aut s minimem kompromisů - 718 Cayman a Boxster byly skvělé malé sporťáky, 911 alespoň v některých verzích vypilaným autem pro náročné, Macan byl snad nejlépe jezdící SUV, Panamera téměř dokonalý luxusně-sportovní „sedan” (je to liftback, samozřejmě) nebo kombík a Cayenne si držel úroveň špičkového SUV. A kdo chtěl elektromobil, mohl mít Taycan - musel na tom finančně vykrvácet, ale mohl.
Co z toho zbylo? Uběhlo pár roků a na mysl se derou slova, která kdysi slavně pronesl Zdeněk Pohlreich v „rodném jazyce” německé automobilky.
Jistě, není to pořád tak špatné, protože okolní kulisy jsou ještě horší, ale považte sami: 718 už není, vážně dobrý spalovací Macan už není a místo něj přišel 2,5tunový elektrický nesmysl, 911 byla s posledním faceliftem zdevastována tunou hloupostí od unifikace po elektrifikaci a přizabitá je i puristická GT3. Panamera je po faceliftu do značné míry podobná jako dřív, ale stačí si s ní sjet, pokusit se změnit směrování ventilace, které musíte místo jednoduchého manuálního ovládání dělat naprosto absurdně přes dotykový displej, abyste sahali na zadní sedadla po kýblu. A snad jen Cayenne drží prapor. Takže poslední „normální” Porsche je gigantické SUV?
Bohužel to tak je. Ano, jsme trochu příkří, ale Porsche opravdu udělalo hromadu menších i větších chyb za současného zdražování a jeho nabídce to neprospělo. Jako by si neuvědomovalo, jak stačí někdy málo k tomu, aby nějaké auto místo touhy vyvolávalo rozpaky. Výše popsané je navíc často primárním či sekundárním projevem toho, že i Zuffenhausen vsadil téměř vše na elektrická auta, čímž si chtěl mimo jiné pojistit svou pozici v Číně. Ale nedosáhl tím ničeho a přišel o mnohé, jeho loňské výsledky už popsanou bídu dokumentují.
Může se zdát, že teď, kdy Ursula von der L. najela do módu „Full Jakeš” a promarnila historickou šanci říci něco jako: „Ten Green Deal jsme sice chtěli a byl by vážně super, ale když to odpískaly USA, musíme to holt nechat být”, je Porsche na správné vlně. Ale tak to není. Vedení EU je dnes se svými kompasy k smíchu stejně jako kdysi Milouš J. s „bojlery”, ekonomické vyhlídky Evropy jsou mizerné a zbytek světa je jinde. I místní firmy tak stále silněji cítí, že musí začít jednat racionálněji. A Porsche má výhodu, že je pořád relativně malé, a tak jedná mezi prvními.
Nedávno se ukázalo, že pochopilo změnu pravidel hry a zamíří jinam. Některým lidem z vedení to ale nevoní, a tak se s nimi automobilka rozhodla rozloučit. Vytáhl to obvykle dobře informovaný Greg Kable, už i samo Porsche nám ale potvrdilo, že dozorčí rada dala impuls k prakticky okamžitému rozvázání kontraktů s prodejním šéfem firmy Detlevem von Platenem a finančním ředitelem společnosti Lutzem Meschkem.
Společnost odmítla otevřeně uvést důvod, který má vést k jejich téměř okamžitému propuštění - opustit řady Porsche mají už v první polovině února. Jazyk automobilky je v tomto ohledu striktně diplomatický, když uvádí, že změny „odráží širší změnu strategii zaměřenou na revitalizaci společnosti uprostřed vysoce konkurenčního boje v automobilovém sektoru”, mají vést ke „zvýšení provozní efektivity a obnovení důvěry investorů” a reflektují „výzvy, kterým společnost čelí při přizpůsobování se rychle se měnícím podmínkám na trhu a preferencím spotřebitelů”.
Naše zdroje uvnitř koncernu VW ale říkají, že von Platen s Meschkem nebyli na jedné lodi se zbytkem vedení při snaze o rychlý návrat ke spalovacím motorům a měli dát horovat za nerentabilní elektrické orgie. Ostatně, Meschke měl čas od času vážně zvláštní nápady. Další vývoj ukáže čas a za jakých okolností se kdy přesně stane. I Greg Kable ale dává zmíněným týden, maximálně dva.


Zazvonil zvonec a s Lutzem Meschkem (na první fotce vlevo) ve vedení Porsche má být konec. Oliver Blume (tamtéž vpravo) jako hlava koncernu VW zůstává, Detlev von Platen (na druhé fotografii) si má též balit. Foto: Porsche
Zdroje: Autocar, Porsche, Autoforum.cz
Bleskovky
Nadšenci si na koleni postavili vlastní Koenigsegg za drobné, na první pohled je k nerozeznání od originálu
včeraNejdražší auto světa za 3,4 miliardy Kč natočili někoho v zimě řídit v běžném provozu, jako by se nechumelilo
10.2.2025BMW ukázalo, jak vyvíjí elektrickou M3. Čím chce ale zaujmout? Falešným zvukem? Hmotností přes 2 tuny? Dojezdem v desítkách km?
7.2.2025
Nové na MotoForum.cz
- Marc VDS Team: Filip Salač a Jake Dixon včera 17:11
- Portimão Moto3 - 2. den: V úterý skoro žádná akce kvůli dešťi včera 12:32
- Phillip Island: Honda s třetí tovární Fireblade včera 11:54
- Portimão test Moto3 - 1. den 10.2.2025
- Začátek sezóny: Testy Moto2 a Moto3 v Portimao 10.2.2025
Nejnovější články
Velkou luxusní obdobu Škody Octavia od BMW koupíte už po pár letech za cenu nové Octavie, i když původně stála násobně víc
včeraTechnik detailně ukázal, jak funguje přes 100 let starý převratný vynález, který pohřbil elektromobily. Nerozchodily to dodnes
včeraŽádné nesmyslné čtyřválce, žádný konec osmiválců, žádný konec dieselů. BMW zůstanou aspoň pod kapotami „normální”
včeraCo všechno ještě Mercedes pokazí? Jeho nová třída E si utrhla ostudu v crash testu, nezareagovala na dva roky známé pravidlo
včeraŠéf VW ukázal, že nejenže neumí řídit firmu, neumí řídit ani auto. Kolega z vývoje ho zničil, i když měl pomalejší vůz
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva