Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Porsche odhalilo dosud tajné koncepty aut, i úžasnou silniční verzi neporazitelného závoďáku
12.11.2020 | Petr Prokopec
Není ničím novým, že každý zajímavý koncept nedostane do sériové výroby, Porsche ale evidentně disponuje i zajímavými koncepty, které se nedočkaly ani veřejné premiéry. Tedy alespoň doteď.
Automobilová branže je stejně jako každá jiná plná pokusů a omylů. Ne každý projekt, který odstartuje svou cestu na rýsovacím prkně, zamíří do výroby. V mnoha případech stopka přichází pět minut před dvanáctou, kdy automobilka ukáže studii a zvažovaný model dotáhne až do stadia plně funkčního prototypu. Ten ale místo do výroby zamíří buď do lisu nebo - v tom lepším případě - do muzea.
Výjimkou není ani Porsche, o jeho téměř dokončených autech už jsme ale slyšeli mnohokrát. Automobilka ale zjevně stvořila i řadu konceptů, které se nejenže nedočkaly sériové verze, ale dokonce ani veřejného odhalení. A právě čtveřici takových, dosud zcela tajných vozů, nám dnes automobilka ukázala.
Tím prvním a dost možná nejzajímavějším je Porsche 919 Street, které vychází ze závodního speciálu, jež po léta naprosto dominoval sérii Le Mans. Porsche v tomto případě ukázalo hliněný model v měřítku 1:1, který se stejně jako závoďák chlubí dopředu posunutou kabinou. A stejně jako on dostal do vínku i středovou ploutev kopírující střešní linii. Nicméně namísto rozměrného křídla najdeme na zádi pouze menší spoiler, jenž propojuje boční ploutvičky. Zároveň také hostí diodovou lištu. Mimo to nechybí difuzor a dvě koncovky výfuku ústící na zádi podobně jako u Porsche 918.
Automobilka z Zuffenhausenu počítala, že silniční verze od závodní zdědí nejen vzhled, ale i techniku. Jejím srdcem tedy měl být neobvykle vidlicový dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec, kterému by společnost dělal systém KERS. Zároveň by Porsche 919 Street sdílelo s okruhovým provedením také karbonový monokok, nicméně značka se nakonec z Le Mans stáhla a na silniční 919 už nedošlo.
Ani to ale nakonec designovému týmu značky nezabránilo, aby přišel s možnou podobou nástupce speciálu 919 Hybrid. Pojmenován byl Vision 920 a stejně jako předchůdce dostal do vínku kabinu usazenou v přední části rozvoru či žraločí ploutev. Ta ovšem již byla obrácena proti směru jízdy. V případě viditelného předního zavěšení ale již znovu můžeme mluvit o shodě.
Přesunout se můžeme k Porsche Vision Renndiest, které jede na elektrické vlně. Na rozdíl od předchozích dvou vozů však již nejde o okruhovou placku, nýbrž o dodávku, která čerpala inspiraci v legendárním Volkswagenu Typ 2. I ten byl poháněn plochým čtyřválcovým motorem jako značka ze Zuffenhausenu, která jej využívala jako doprovodné vozidlo při závodech. Samozřejmě po nezbytných karosářských úpravách.
Moderní reinterpretace pochází z roku 2018 a sází nejen na elektrické ústrojí, ale také na příkladnou aerodynamiku. Uvnitř pak počítá s centrální pozicí řidiče, celkově však zvládne pobrat až pět lidí, a to prý v nemalém komfortu. Automobilka k vozu dodává, že disponuje nezaměnitelným DNA Porsche, které ovšem bylo přeneseno do segmentu, v němž nebyla, není a zřejmě nebude činná.
Tím jsme se dostali do finále, tedy ke druhé poctě minulosti. Koncept Vision Spyder zcela jasně skládá hold Porsche 550 Spyder, konkrétně pak tomu exempláři, který si pořídil James Dean. Ten jej pojmenoval Malý bastard, čímž odkazoval na dravost čtyřválcového sporťáku. Porsche však raději bylo v rámci nomenklatury politicky korektnější a vůz nazvalo raději Malým rebelem dle Deanova nejznámějšího filmu.
Ani Spyder nezamíří do sériové výroby, přestože taktéž vznikl jako hliněný model v měřítku 1:1. Porsche však dodává, že za pomoci podobných studií dochází k inovaci designového směru, v němž jsou následně vyvedeny budoucí sportovní vozy, které již mají více štěstí a na montážní linky zamíří. Zrovna v tomto případě je to škoda, neboť právě Vision Spyder bychom asi na silnicích chtěli vidět nejraději.
Porsche 919 Street mělo být silniční verzí okruhového speciálu pro Le Mans. Foto: Porsche
Studie Vision 920 pro změnu naznačovala, s čím mohla značka dále vládnout na okruhu Le Sarthe. Foto: Porsche
Vision Renndienst je elektrickou dodávkou, ve které řidič sedí uprostřed jako v McLarenu F1. Foto: Porsche
Odkazem na Porsche 550 Spyder a Jamese Deana je koncept Vision Spyder. Foto: Porsche
Zdroj: Porsche
Bleskovky
- Tesla Cybertruck byla nafocena v Moskvě, její majitel se sankcím jen směje
2.5.2024 - Fisker oznámil, že koncem června zahájí masivní propouštění. Budete se divit, ale je to projev optimismu
1.5.2024 - Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
29.4.2024
Nejnovější články
- Konkurence Dacie od Stellantisu už je hotová věc, levná auta začne ještě letos sekat jako Baťa cvičky
před 7 hodinami - Kupec kýčovitého Mercedesu za rok a půl vlastnictví prodělal kalhoty, každý ujetý kilometr ho stál přes 374 Kč
před 8 hodinami - „Bezemisní nafta” prolomila klíčovou cenovou hranici, elektromobily dávají ještě menší smysl
před 10 hodinami - Údajně revoluční čínské baterie pro elektromobily až tak revoluční nejsou, i proto je Nio nikomu neprodá
před 11 hodinami - Uctívaný nezničitelný kombík Mercedesu se dá koupit skoro nejetý po 1. majiteli, stojí pakatel díky kosmetické vadě
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva