Elektromobily jsou nadále hluboce ztrátové, jen pár čínských výrobců prodělává kvartálně desítky miliard

Pokud máte pocit, že vysoké ceny elektrických aut alespoň reflektují náklady na jejich vývoj, výrobu a další nezbytné aktivity, jste na omylu. Přes všechny dotace a vysoké ceny naprostá většina automobilek zabývajících se elektromobilitou prodělává víc a víc, dokonce i v Číně.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Elektromobily jsou nadále hluboce ztrátové, jen pár čínských výrobců prodělává kvartálně desítky miliard

4.10.2022 | Petr Prokopec

Elektromobily jsou nadále hluboce ztrátové, jen pár čínských výrobců prodělává kvartálně desítky miliard

/

Foto: BYD

Pokud máte pocit, že vysoké ceny elektrických aut alespoň reflektují náklady na jejich vývoj, výrobu a další nezbytné aktivity, jste na omylu. Přes všechny dotace a vysoké ceny naprostá většina automobilek zabývajících se elektromobilitou prodělává víc a víc, dokonce i v Číně.

Na první pohled se může zdát, že elektromobily jsou výhra pro všechny zúčastněné. Jenže realita za očekáváními těžce zaostává. V případě životního prostředí můžeme očekávat spíše zhoršení než zlepšení aktuálního stavu, z pohledu ekonomického to také výhra nebude a z hlediska zákazníků? Těm v naprosté většině případů přináší elektrická auta jen méně muziky za více peněz. Výrobce pak sice může hnát kupředu osud Tesly, jejíž hodnota je abnormální, nicméně tato bublina dříve nebo později nevyhnutelně praskne.

S elektromobilitou totiž navzdory vysokým cenám samotných aut nelze spojovat ani zisky firem, které je vyrábí a prodávají. Potvrzuje to pohled na vývoj hospodaření čínských automobilových společností, které se zabývají právě elektrickými vozy. Říše středu je pro ně velmi příznivou lokací, nízké výrobní náklady a dobrá dostupnost akumulátorů jsou ideální kombinací. Kromě toho zde máme také obrovskou zákaznickou skupinu, které elektromobily „čínského střihu“ (tedy takové, které nedisponují vysokým dojezdem či dechberoucím výkonem), vůbec nevadí. To všechno fandí dobrým ekonomickým výsledkům, takové ale nepřichází.

Například registrace elektromobilů čínské značky Xpeng za druhý letošní kvartál zvedly o 98 procent na 34 422 vozů. Li Auto poskočilo o 63 procent na 28 687 aut, zatímco Nio má na kontě 14procentní zlepšení a 25 059 registrací. Dobré zprávy tím ale končí, neboť ztráta Xpengu současné s růstem prodejů vzrostla o 126 procent na 2,7 mld. CNY (cca 9,41 mld. Kč), zatímco u Li Auto jde o 172 procent a 641 mil. CNY (2,23 mld. Kč) a u Nia o 370 procent a 2,8 mld. CNY (9,76 mld. Kč). Jinými slovy - čím více firmy elektromobilů prodají, tím více prodělají. A jde o desítky miliard za jeden kvartál jen u těchto tří značek.

Prodělky nicméně nejsou spojené pouze s nimi, na kontě je mají i automobilky jako Changan či GAC Motor. Proti proudu tak kráčí pouze BYD, který je největším čínským výrobcem elektrifikovaných aut a jehož registrace za první letošní pololetí činily 641 350 vozů. Za stejné období přitom profit automobilky vzrostl o 206 procent na 3,6 miliardy CNY (12,54 mld. Kč). Má to však opodstatnění - BYD nevyrábí jen elektrická auta, ale i spoustu jiných věcí. A je také druhým největším výrobcem baterií, které nedělá jen pro sebe. A na těch se vydělat dá, automobilkám nezbývá než platit reálné ceny. Směrem k zákazníkům už je trh natolik pokřivený, že koncové ceny jsou evidentně hluboce pod náklady.

Firma, do které investoval i Warren Buffett, tak beze zbytku těží z výhod, které ji výroba bateriových paketů přináší. Dodává je totiž i konkurenci, na čemž pochopitelně nemalým způsobem vydělává, zatímco sobě je dodává jen za přímé náklady. S bateriemi má navíc BYD delší zkušenosti než kdokoliv jiný, firma totiž v roce 1995 začínala jako výrobce dobíjecích akumulátorů. Během deseti let se pak stala jejich největším světovým producentem.

Právě díky historickým konexím má BYD podchycené i dodavatele stěžejních surovin. Ani úspěch této značky tedy již nepůjde napodobit, místo toho je třeba se ptát, co přijde za pár let. Čím více elektromobilů bude totiž vznikat, tím více bateriových paketů bude třeba. Prostor pro růst cen vzácných kovů přitom není ničím limitován, u samotných aut tomu tak ale již není.


Elektromobily jsou nadále hluboce ztrátové, jen pár čínských výrobců prodělává kvartálně desítky miliard - 1 - BYD Han EV 2021 prvni sada 01Elektromobily jsou nadále hluboce ztrátové, jen pár čínských výrobců prodělává kvartálně desítky miliard - 2 - BYD Han EV 2021 prvni sada 02Elektromobily jsou nadále hluboce ztrátové, jen pár čínských výrobců prodělává kvartálně desítky miliard - 3 - BYD Han EV 2021 prvni sada 03Elektromobily jsou nadále hluboce ztrátové, jen pár čínských výrobců prodělává kvartálně desítky miliard - 4 - BYD Han EV 2021 prvni sada 04Elektromobily jsou nadále hluboce ztrátové, jen pár čínských výrobců prodělává kvartálně desítky miliard - 5 - BYD Han EV 2021 prvni sada 05
Z čínských automobilek aktuálně kráčí proti proudu pouze BYD, jenž v prvním letošním půlroce překonal i Teslu a stal se největším výrobcem elektrifikovaných aut na světě. Foto: BYD

Elektromobily jsou nadále hluboce ztrátové, jen pár čínských výrobců prodělává kvartálně desítky miliard - 6 - BYD Blade Battery ilustracni foto 01Elektromobily jsou nadále hluboce ztrátové, jen pár čínských výrobců prodělává kvartálně desítky miliard - 7 - BYD Blade Battery ilustracni foto 02
Za zisk nicméně čínská firma vděčí hlavně tomu, že je druhým největším výrobcem baterií. Ty - pochopitelně nikoliv za hubičku - prodává také konkurenci, která na svých autech mohutně prodělává. Foto: BYD

Zdroj: Auto News

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.