Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Prodeje elektromobilů v Německu dostaly další ránu. V lednu se jich prodalo už jen 22 tisíc, VDA čeká celoroční pokles
5.2.2024 | Petr Miler
Prodeje jsou vzhledem k velikosti trhu tak nízko, že jen Mercedes prodal za stejné období ve stejné zemi skoro stejný počet vozů. Němci elektrická auta stále více odmítají jako příliš drahá a málo inovativní, vyhlídky na zlepšení v letošním roce jsou nulové.
Když jsme psali o prosincovém propadu prodejů elektromobilů v Německu, byla to hrozivá a docela překvapivá bilance. Po loňském zářijovém konci dotací pro firmy a jejich plánovaném omezení od ledna letošního roku i pro soukromé se od dalších měsíců očekávalo jakési poslední vzepětí, to ale nepřišlo ani v listopadu a po náhlém konci dotací ještě před Vánoci nakonec ani v prosinci. Pořád se ale tehdy prodalo 54 654 vozů s elektrickým pohonem.
Spolkový úřad pro dopravu (tedy KBA alias Kraftfahrt-Bundesamt) před malou chvíli zveřejnil data o registracích nových aut v Německu za letošní leden a výsledek je pro elektromobily ještě podstatně horší. Pouze 22 474 prodaných vozů znamená meziměsíční sešup o dalších 49 procent. A byť je tento výsledek v souladu s lednovými čísly předchozích let, v širším kontextu je to velká prohra.
V dřívějších letech totiž přinesl leden vždy nové omezení dotací, což nafouklo prosincová a zhoršilo lednová prodejní data. Letos tomu tak není. Žádná nová černá labuť už nepřilétla, vše podstatné se odehrálo během minulého kvartálu, naopak spousta automobilek rozjela na elektromobily masivní slevy odpovídající dřívější výši dotací. Nic z toho nepomohlo, prodeje se potácí takto nízko a vyhlídky na celý letošní rok jsou chmurné.
Německá VDA, tamní asociace firem působících v automobilovém průmyslu, očekává, že registrace nových elektromobilů v zemi letos klesnou o 14 procent na 451 000 prodaných vozů. Jejich tržní podíl by se tak měl držet lehce nad 10 procenty, což je v podstatě pár let před chvílí, než se mají stát jedinými legálně dostupnými auty na trhu, tragicky málo. Lednový výsledek tomu odpovídá - zmíněných 22 tisíc prodejů znamená tržní podíl 10,5 procenta, neboť celý trh vyrostl z roku na rok o slibných 19,1 procent na 213 55 prodaných aut celkem. Bez zajímavosti není, že v zemi navzdory omezující se nabídce dál rostou prodeje dieselů, které jsou ve srovnání s elektromobily skoro dvojnásobné - 40 936 naftových vozů znamená tržní podíl 19,2 procenta.
Jak to nyní s elektromobily v Německu vypadá, velmi trefně shrnuje reportáž kolegů z Tagesschau. Dovolíme si je citovat: „Promyšlené reklamní akce, výrazné slevy, prominentní místa v showroomech - zdá se, že nic z toho nepřitahuje pozornost zákazníků. Elektromobily se mizerně prodávají i v autosalonu firmy Drechsler nedaleko Stuttgartu, zvláště pak poté, co byly v prosinci zrušeny státní dotace. Příliš drahé, málo inovativní, říkají lidé.”
Elektromobily prostě nepřináší lidem nic podstatně lepšího, tedy krom „lepší” ceny. Dealeři musí soustavně reagovat na oprávněné obavy zákazníků a vlastně nemají kloudnou odpověď - nabíjecí infrastruktura, chování aut v zimních teplotách, obava z nákladů na výměnu baterií po mnoha letech provozu spojená s obavou z neprodejnosti takové ojetiny za rozumnou cenu, to jsou velmi relevantní témata. „Setkáváme se s tím každý den,” říká Frank Hettler, šéf zmíněné pobočky Drechsleru. A dodává, že prodejci nemají argumenty lidi přesvědčit k tomu, aby koupili něco, co nechtějí.
„Pociťujeme nový boom, pokud jde o spalovací motory,” říká. „Zákazníci výslovně chtějí spalovací motory a chtějí je jak v ojetých, tak v nových vozech,” uvádí dále Hettler a uznává, že je těžké lidem rozmlouvat, že život se spalovacím autem je stále mnohem jednodušší: „Podržím tankovací pistoli, načerpám palivo za pět minut, zaplatím, odjedu. S elektromobilem je to mnohem složitější,” dodává. Co k tomu ještě říci? Elektromobily jsou - zvlášť při svých cenách - v tomto směru nekonkurenceschopným produktem a většina lidí se rohlíkem opít prostě nenechá.
![Prodeje elektromobilů v Německu dostaly další ránu. V lednu se jich prodalo už jen 22 tisíc, VDA čeká celoroční pokles - 1 - VW ID.3 2023 facelift prvni sada 10](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Prodeje elektromobilů v Německu dostaly další ránu. V lednu se jich prodalo už jen 22 tisíc, VDA čeká celoroční pokles - 2 - VW ID.3 2023 facelift prvni sada 11](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Prodeje elektromobilů v Německu dostaly další ránu. V lednu se jich prodalo už jen 22 tisíc, VDA čeká celoroční pokles - 3 - VW ID.3 2023 facelift prvni sada 17](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Prodeje elektromobilů v Německu dostaly další ránu. V lednu se jich prodalo už jen 22 tisíc, VDA čeká celoroční pokles - 4 - VW ID.4 2021 losi test 01](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Prodeje elektromobilů v Německu dostaly další ránu. V lednu se jich prodalo už jen 22 tisíc, VDA čeká celoroční pokles - 5 - VW ID.4 2021 losi test 02](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Prodeje elektromobilů v Německu dostaly další ránu. V lednu se jich prodalo už jen 22 tisíc, VDA čeká celoroční pokles - 6 - VW ID.4 2021 losi test 03](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
Data o prodejích konkrétních typů pohonů za jednotlivé značky budou zveřejněna později, dá se ale čekat, že VW byl lednovým vývojem v Německu obzvláště zasažen. Stejně tomu bylo v předchozích měsících, jeho elektromobily se bez domácích dotací prosazují na trhu obtížně. Foto: Volkswagen
Zdroje: KBA, VDA, Tagesschau
Bleskovky
Nejpomalejší BMW M dneška je současně jedno z těch nejdražších v české nabídce. Je také těžké, ošklivé a nepřekvapivě nechtěné
před hodinouBugatti Chiron SS se ve sprintu až k 400 km/h postavilo Rimacu Nevera. Asi to nemělo dělat
včeraSrovnání dieselových dodávek VW, Fordu a Peugeotu ve sprintu je neobvyklé představení, tohle jsou králové levých pruhů
25.7.2024
Nové na MotoForum.cz
- MotoGP 2025: 14 potvrzených, 8 míst je volných včera 17:30
- IDM Superbike: Bez čtyř stabilních jezdců včera 15:00
- Zdravotní problémy nepustily Königa do závodu IDM nebo superbiků v Mostě včera 11:00
- Míří šampionát World Superbike na Slovakia Ring? včera 09:00
- Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku včera 08:00
Nejčtenější články
Fernando Alonso znamená pro Aston Martin tolik, že jen kvůli němu postavil nový model s V12 a úchvatným manuálem
27.6.2024Po „noční můře” prožité s elektromobilem se majitel raději vrátil k 12 let staré spalovací ojetině
27.6.2024Pokus Korejců o dostupný masový elektromobil je sympatický, ale marný. Sami netuší, kdy tato auta reálně zlevní
27.6.2024Nové Bentley Continental je venku. Technickými změnami zákazníkům víc bere než dává
27.6.2024Sedany se vrátí, říká designový guru GM, ve srovnání s SUV mají nepřekonatelnou výhodu
27.6.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva