Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Prodeje Tesly na klíčovém evropském trhu kolabují, připomínají černé scénáře
18.10.2020 | Petr Prokopec
Jít o 10 nebo 20 procent, nepozastaví se nad tím dnes nikdo, tady se ale bavíme o téměř tříčtvrtečním meziročním sešupu. Zákazníky Teslám zjevně krade hlavně stále četnější konkurence.
Komentovat prodeje elektromobilů a elektrifikovaných aut je velmi náročné. Zatímco u vozů se spalovacím motorem o registracích po dekády rozhodovala hlavně nabídka a poptávka, do zájmu auta s elektrickým pohonem dnes promlouvá mnohem více faktorů, které situaci ovlivňují. V prvé řadě jde o dotace a vše s nimi spojené, která zcela mění měřítka. Někteří lidé z automobilek dokonce říkají, že elektromobily kupuje většina lidí jen kvůli nim a data z některých míst jim dávají zapravdu.
Zároveň je nutné připomenout, že elektromobilita je nyní pro většinu automobilek ztrátovou záležitostí, a do prodeje tak pouští jen takové množství aut, které se postará o splnění limitů spotřeby resp. emisi CO2. V té chvíli na nich sice výrobci mohou stále prodělávat miliardy, nemusí však platit ještě více na konto Evropské unie a mohou investovat i do toho, co se jednoho dne může stát budoucností.
Aby toho nebylo málo, je ve hře také dostupnost baterií, která může vést k omezením výroby. Opomenout pak nesmíme ani samotnou dostupnost aut, neboť jejich výrobě jsou často zasvěcené jen některé továrny na různých kontinentech. Jejich doprava přitom byla omezená již před příchodem koronaviru, pandemie ale všemu zasadila ještě další ránu.
Suma sumárum je tak vlastně otázkou, co lze v případě elektromobilů považovat za úspěch a co již nikoliv. Každopádně, pokud nahlédneme do dat nizozemského registru, pak se zdá, že s neúspěchem lze spojit zejména Teslu, která v zemi tulipánů známé svou přívětivou politikou k elektrickým vozům prodala za první tři čtvrtletí letošního roku pouze 4 381 kusů Modelu 3. To je sice dostatečné množství na druhé místo v pořadí jejich obliby, nicméně oproti stejnému období loňského roku, kdy vůz s 13 582 exempláři kraloval, jde o strmý, 68procentní sešup. Ztratit za rok 68 procent prodejů nejžádanějšího modelu, to je i v dnešní době velmi neobvyklé.
Co za ním všechno stojí, je těžké říci, v prvé řadě jde ale zjevně o daleko více konkurentů. Dříve byla Tesla na trhu skoro sama, teď se musí potýkat třeba i s MG ZS. Britskou značku aktuálně vlastněnou Číňany sice málokdo zná, přesto jí však nakonec dalo přednost více zákazníků než takovému Nissanu Leaf. V žebříčku ale vidíme i Škodu Citigo-e iV, Mini Electric, Opel Corsa-e, Peugeot e-208 nebo Volkswagen ID.3. A jakkoli jejich prodeje nejsou vysoké, z koláče Tesly si jistě též něco berou.
Tento vývoj tak připomíná černé scénáře malované nejčastěji bývalým šéfem BMW, Fordu či GM, podle nějž je Tesla dokonce odsouzena ke zkáze. A to právě proto, že tradiční výrobci s ohledem na nastavené regulace přijdou s vlastními elektrickými modely a Tesla tím nebude moci netrpět. Kam až situace zajde, je otázkou, varování před tím, že americká značka si není schopna udržet dosavadní tržní podíl, se ale optikou dosavadního vývoje na pionýrských trzích nezdají být nemístná.

Prodeje Tesel, zejména pak Modelu 3, se letos v Nizozemsku meziročně dramaticky propadly, konkurence jim dělá stále větší vrásky na čele. Grafika: Autoforum.cz, Data: VWE Automotive
Někteří přitom už dříve varovali, že právě příchod elektrických modelů tradičních výrobců pozici Američanů značně zkomplikuje. Foto: Tesla
Zdroj dat: VWE Automotive přes Autoblog.nl
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Borja Gomez tragicky zahynul včera 17:12
- Top crash pilotů po 10 Grand Prix včera 16:05
- BMW R 1300 RS 2025: sportovnější roadster včera 12:25
- Testy Moto2 a MotoGP v Brně 2.7.2025
- Zamíří Aron Canet do WSBK? 2.7.2025
Nejčtenější články
Vážně lidé Teslu odepsali? Jak kde, v evropském elektrickém ráji dnes její prodeje rostou o 213 procent
4.6.2025Číňané zkusí na západě prorazit s drsně vyhlížejícím SUV plným luxusu s motorem V8, z jeho ceny se soupeřům protočí panenky
4.6.2025Proč VW nedováží do Evropy svá levná auta z Číny? Odpovědi šéfa se leda zasmějete, bez uzardění lakuje
5.6.2025Obří loď se 746 elektrickými auty na palubě vzplála uprostřed oceánu, teď jen bezvládně čeká na svou poslední hodinu
5.6.2025Nové stolní hodiny Bugatti stojí samy o sobě víc než spousta výjimečných sporťáků, je to přitom kýč jako hrom
5.6.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva