Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Prodeje Tesly na klíčovém evropském trhu kolabují, připomínají černé scénáře
18.10.2020 | Petr Prokopec
Jít o 10 nebo 20 procent, nepozastaví se nad tím dnes nikdo, tady se ale bavíme o téměř tříčtvrtečním meziročním sešupu. Zákazníky Teslám zjevně krade hlavně stále četnější konkurence.
Komentovat prodeje elektromobilů a elektrifikovaných aut je velmi náročné. Zatímco u vozů se spalovacím motorem o registracích po dekády rozhodovala hlavně nabídka a poptávka, do zájmu auta s elektrickým pohonem dnes promlouvá mnohem více faktorů, které situaci ovlivňují. V prvé řadě jde o dotace a vše s nimi spojené, která zcela mění měřítka. Někteří lidé z automobilek dokonce říkají, že elektromobily kupuje většina lidí jen kvůli nim a data z některých míst jim dávají zapravdu.
Zároveň je nutné připomenout, že elektromobilita je nyní pro většinu automobilek ztrátovou záležitostí, a do prodeje tak pouští jen takové množství aut, které se postará o splnění limitů spotřeby resp. emisi CO2. V té chvíli na nich sice výrobci mohou stále prodělávat miliardy, nemusí však platit ještě více na konto Evropské unie a mohou investovat i do toho, co se jednoho dne může stát budoucností.
Aby toho nebylo málo, je ve hře také dostupnost baterií, která může vést k omezením výroby. Opomenout pak nesmíme ani samotnou dostupnost aut, neboť jejich výrobě jsou často zasvěcené jen některé továrny na různých kontinentech. Jejich doprava přitom byla omezená již před příchodem koronaviru, pandemie ale všemu zasadila ještě další ránu.
Suma sumárum je tak vlastně otázkou, co lze v případě elektromobilů považovat za úspěch a co již nikoliv. Každopádně, pokud nahlédneme do dat nizozemského registru, pak se zdá, že s neúspěchem lze spojit zejména Teslu, která v zemi tulipánů známé svou přívětivou politikou k elektrickým vozům prodala za první tři čtvrtletí letošního roku pouze 4 381 kusů Modelu 3. To je sice dostatečné množství na druhé místo v pořadí jejich obliby, nicméně oproti stejnému období loňského roku, kdy vůz s 13 582 exempláři kraloval, jde o strmý, 68procentní sešup. Ztratit za rok 68 procent prodejů nejžádanějšího modelu, to je i v dnešní době velmi neobvyklé.
Co za ním všechno stojí, je těžké říci, v prvé řadě jde ale zjevně o daleko více konkurentů. Dříve byla Tesla na trhu skoro sama, teď se musí potýkat třeba i s MG ZS. Britskou značku aktuálně vlastněnou Číňany sice málokdo zná, přesto jí však nakonec dalo přednost více zákazníků než takovému Nissanu Leaf. V žebříčku ale vidíme i Škodu Citigo-e iV, Mini Electric, Opel Corsa-e, Peugeot e-208 nebo Volkswagen ID.3. A jakkoli jejich prodeje nejsou vysoké, z koláče Tesly si jistě též něco berou.
Tento vývoj tak připomíná černé scénáře malované nejčastěji bývalým šéfem BMW, Fordu či GM, podle nějž je Tesla dokonce odsouzena ke zkáze. A to právě proto, že tradiční výrobci s ohledem na nastavené regulace přijdou s vlastními elektrickými modely a Tesla tím nebude moci netrpět. Kam až situace zajde, je otázkou, varování před tím, že americká značka si není schopna udržet dosavadní tržní podíl, se ale optikou dosavadního vývoje na pionýrských trzích nezdají být nemístná.

Prodeje Tesel, zejména pak Modelu 3, se letos v Nizozemsku meziročně dramaticky propadly, konkurence jim dělá stále větší vrásky na čele. Grafika: Autoforum.cz, Data: VWE Automotive
Někteří přitom už dříve varovali, že právě příchod elektrických modelů tradičních výrobců pozici Američanů značně zkomplikuje. Foto: Tesla
Zdroj dat: VWE Automotive přes Autoblog.nl
Bleskovky
- Dlouho nejlepší auto, jaké kdy řídil Jeremy Clarkson, po letech ukázalo, proč ho tak miloval
včera - Vrcholný VW Golf ukázal sílu lidového sporťáku, drahou konkurenci roznesl na kopytech
26.2.2021 - Tiger Woods těžce havaroval v korejském SUV, uvěznilo jej desítky metrů od místa nárazu
24.2.2021 - Šéf vývoje ostrých Porsche ukázal své auto na denní ježdění, je to bijec v barvě konkurenční značky
23.2.2021 - Souboj německých rodinných stíhaček na mokrém letišti má naprosto jasného vítěze
22.2.2021
Nejnovější články
- Prodej první značky VW se zdá být hotovou věcí, promluvil o tom sám šéf kupce
před 3 hodinami - Nová ruská značka ukazuje, o kolik rozumnější přístup Rusko k některým věcem má
před 4 hodinami - Německá cesta, jak udržet v prodeji auta na benzin místo elektromobilů, získává na vážnosti
před 5 hodinami - Levná čínská obdoba nejlepších BMW a Mercedesů je prý o dost lepší, než by vás napadlo
včera - Krásné luxusní SUV s dieselem V8 už i v aktuální generaci koupíte za cenu lepší Octavie
včera - Dlouho nejlepší auto, jaké kdy řídil Jeremy Clarkson, po letech ukázalo, proč ho tak miloval
včera - Hyundai školí konkurenci, jediným chytrým rozhodnutím z loňska teď vydělává miliardy
včera - Nejdrsnější obrněné auto světa vzniklo jen v 5 kusech, monstrum uveze zlato za 90 miliard
včera - Hlad po SUV nebere konce, v popularitě tohoto typu aut nastal další zlom
včera - Nejproblematičtější ojetiny současnosti, kterým je podle Němců lepší se vyhnout
včera
Nové na MotoForum.cz
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 11:18 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 11:12 - rhinos
- Koronavirus 11:07 - rhinos
- Elektromobily a vse kolem nich 11:03 - rhinos
- Za kolik jezdíte s dieselem? 08:57 - risomas
- Politický koutek 00:27 - ExFun
- 2 auta za spolu cca 35000€ 16:54 - Snowman000
- Porsche - vse o sportovnich modelech 13:55 - pavproch
- Genevo ONE - Zkušenosti 12:53 - řidičBOB
- Co čtete? (vážná literatura, ne motoristická) 27.2.2021 - jerry