První silniční auto, které má jet rychleji než 500 km/h, pořádně vyzkoušel člověk mimo fabriku

Hranice 400 km/h padla dávno, dnes se bavíme o tom, který vůz jako první pokoří pětistovku. Bájné metě se blíží hned několik strojů, tento zatím při testech jel skoro 440 km/h a Mat Watson mohl usednout za jeho volant.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

První silniční auto, které má jet rychleji než 500 km/h, pořádně vyzkoušel člověk mimo fabriku

28.6.2022 | Petr Prokopec

První silniční auto, které má jet rychleji než 500 km/h, pořádně vyzkoušel člověk mimo fabriku

/

Foto: Hennessey

Hranice 400 km/h padla dávno, dnes se bavíme o tom, který vůz jako první pokoří pětistovku. Bájné metě se blíží hned několik strojů, tento zatím při testech jel skoro 440 km/h a Mat Watson mohl usednout za jeho volant.

Na slavnostní premiéru Hennessey Venom F5, tedy dalšího z kandidátů na světový rychlostní rekord, došlo již na sklonku roku 2020. Texaská tuningová firma, která si čas od času zaskočí také mezi malosériové výrobce, hodlá postavit jen čtyřiadvacet exemplářů. Na dodání prvního z nich mělo dojít již loni v listopadu, zatím však internetem nekolují videa ze slavnostních předávání či mapující dechberoucí jízdní dynamiku, u které by byl kdokoliv jiný než John Hennessey či kterýkoliv z jeho zaměstnanců.

Vůbec bychom se nedivili, kdyby Texasané měli ohledně montáže a následného dodávání aut zákazníkům skluz. Koneckonců, svět se nejprve potýkal s koronavirou krizí, než přišla ta čipová. Se zpožděním je tak momentálně spojována celá branže včetně jejích velikánů. To ale pro tuto chvíli není až tak podstatné. Důležité je, že Venom F5 na veřejné silnice již vyrazil, a to s Matem Watsonem za volantem.

Britský novinář si americkou novinku více než užil. Než však stlačil startovací tlačítko, zrekapituloval, oč tu běží. Stejně jako on tedy připomeneme, že Venom F5 je poháněn 6,6litrovým osmiválcem vlastní konstrukce i výroby. Pohonná jednotka zvaná Fury dostala litinový blok, za čímž není snaha ušetřit na stále dražším hliníku. Místo toho byla pro Texasany prioritou bezpečnost - motor má totiž 1 842 koní, a při plné zátěži by se snadno mohl rozletět.

Právě kvůli vysokému výkonu a nezměrnému apetitu, který je s ním spojený, pohonná jednotka disponuje dvěma vstřikovači na válec a hned třemi palivovými pumpami. Stovku zvládá za 2,6 sekundy, to hlavně kvůli nižší přilnavosti dané pouze pohonem zadních kol. Jakmile se nicméně Venom F5 odlepí z místa, je jeho dynamika vskutku dechberoucí. Dvoustovky dosáhne za 4,7 sekundy, třístovky pod 10 sekund a čtyřstovky pod 20 sekund. Nejvyšší dosažené maximum činí zatím 437 km/h, cílem auta je ale pokořit hranici 500 km/h.

Na toto tempo se Watson pochopitelně nedostal, i když s vozem navštívil německý Autobahn s neomezenými limity. Byť se musel v rychlosti omezit, Venom F5 jej okouzlil i jinak. „Představte si, že někdo Lotus Elise hodně naštval. A poté ho nacpal do této karoserie. To je asi nejlepší způsob, jak popsat řízení tohoto auta,“ uvádí Watson s úsměvem na tváři.

Britský novinář přitom velebí jak zátah motoru, tak informace jdoucí od podvozku. A ovacemi zahrnuje i řízení, které je „rychlé a precizní“. Mimo to jej okouzlila také nízká hmotnost, ke které se Texasané dostali nejen díky 86kilovému monokoku z karbonu. Uhlíková vlákna totiž použili rovněž na karoserii či vnitřní panely a skořepiny. Ve finále tak oněm čtyřiadvaceti šťastlivcům můžeme závidět. I když nám něco říká, že na veřejných silnicích či na okruzích uvidíme tak maximálně dva tři kousky.


První silniční auto, které má jet rychleji než 500 km/h, pořádně vyzkoušel člověk mimo fabriku - 1 - Hennessey Venom F5 2020 prvni oficialni sada 05První silniční auto, které má jet rychleji než 500 km/h, pořádně vyzkoušel člověk mimo fabriku - 2 - Hennessey Venom F5 2020 prvni oficialni sada 09První silniční auto, které má jet rychleji než 500 km/h, pořádně vyzkoušel člověk mimo fabriku - 3 - Hennessey Venom F5 2020 prvni oficialni sada 34
Venom F5 oslnil Mata Watsona nejen svou dynamikou, ale také precizním řízením. Americký supersport proto popisuje jako Lotus Elise, který někdo hodně naštval. Foto: Hennessey

Zdroj: Carwow@YouTube

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše