Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nový šéf Renaultu řekl, jak vytáhne firmu z obří ztráty. Nepotěší ani zákazníky, ani zaměstnance
12.9.2020 | Petr Prokopec
Renault je i mezi obecně nedobře si vedoucími automobilkami ve výjimečně mizerné pozici a nový šéf s tím musí něco udělat. Jeho plánem je krom ořezávání nákladů a propouštění také zdražování.
Letos v Ženevě - a nebo v tom, co z ní zbylo - debutovala koncepční Dacia Spring. Tedy rumunský elektromobil, který by v produkční verzi měl být vůbec nejlevnějším zástupcem alternativního pohonu v Evropě. Automobilka v tomto ohledu zmínila částku nižší než 15 tisíc Eur (cca 398 tisíc Kč), která na první pohled vůbec nevypadá špatně. Nicméně je třeba si uvědomit, že za danou sumu dostanete vůz, který je kratší než současný Renault Clio. Disponovat pak navíc bude i menším rozvorem, o vyloženě rodinný ideál tedy nepůjde.
Z výše oznámeného se zdálo, že Dacia našla recept na stavbu levnějších elektrických vozů. Jakkoliv Spring ve výsledku není ničím jiným než lehce přepracovaným Renaultem City K-ZE, který je již nějakou dobu nabízen v Číně. Na největším trhu světa nicméně takové provedení vychází již na 61 800 yuanů (202 tisíc Kč). Za tím nestojí pouze levnější pracovní síla, ale také skutečnost, že Renault v Číně nemusí zachovávat standardy, které jsou úřady vyžadovány v Evropě a na něž jsou zákazníci zvyklí.
Posun v ceně Dacie tak vlastně jen dokládá, že vyvinout dostupný elektromobil pro Evropu opravdu není jednoduché. Ze slov nového šéfa značky Lucy de Mea pak navíc lze vyčíst, že reálně může Spring za zmíněnou sumu ztrátovou záležitostí. Proto by měl dostat i několik sourozenců s logem Renaultu, kteří budou startovat až okolo 20 tisíc Eur (531 tisíc Kč). Automobilka se tak evidentně snaží rozmělnit náklady, které narostly i díky tomu, že elektrické vozy budou vyráběny ve Francii. Tedy v zemi s podstatně vyššími platy, než jaké berou lidé v Číně.
De Meo dodává, že v rámci Evropy půjde o unikátní projekt, který „nám mnoho našich konkurentů bude závidět“. Nakolik je to pravda, nelze říci, nicméně samotní zákazníci a zaměstnanci značky strategii nového šéfa asi jen stěží docení. Zvýšené náklady je totiž třeba někde vykompenzovat, a jak asi tušíte, dojde na ořezávání nákladů včetně propouštění. V tomto ohledu ostatně de Meo již připustil, že avizovaných 15 tisíc výpovědí nebude stačit a značka tak zredukuje počet zaměstnanců ještě více.
Navíc se bude zdražovat. V případě nových aut, zejména těch se spalovacím motorem, má například segmentu kompaktů dojít ke zdražení o 25 až 30 procent. To znamená, že třeba takový Renault Megane by namísto aktuálních 440 tisíc korun startoval minimálně na 550 000 Kč. Nakolik by v takové chvíli byl prodejný, raději nebudeme odhadovat.
To si ostatně de Meo uvědomuje, i proto uvádí, že prioritou již není kvantita, nýbrž zisk. Jak moc ale bude v současné situaci dosažení zisku reálné, je otázkou. Připomeňme, že Renault za letošní rok prodělal už 192 miliard Kč a jen vykompenzovat tuto ztrátu bude hodně náročné.
Produkční Dacia Spring má dorazit příští rok s cenou startující pod 400 tisíci korunami. Stejně tak se dočkáme i elektromobilů od Renaultu. Značka však kvůli tomu bude muset více propouštět a zdražovat konvenční auta. Foto: Dacia
Zdroj: Les Echos
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 7 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 8 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 10 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva