Velké motory bez turba ještě nevymřely, další značka ho protlačí i přes Euro 7

Je to zdánlivě mrtvá větev vývoje, od níž dává ruce pryč i Ferrari, které atmosféricky plněné V12 proslavily jako nic jiného z jeho techniky. Naštěstí jsou tu ale ještě jedni italští mistři, ti od Pagani.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Velké motory bez turba ještě nevymřely, další značka ho protlačí i přes Euro 7

1.10.2020 | Petr Prokopec

Velké motory bez turba ještě nevymřely, další značka ho protlačí i přes Euro 7

/

Foto: Autostyle Design Competition@YouTube

Je to zdánlivě mrtvá větev vývoje, od níž dává ruce pryč i Ferrari, které atmosféricky plněné V12 proslavily jako nic jiného z jeho techniky. Naštěstí jsou tu ale ještě jedni italští mistři, ti od Pagani.

Říká se, že všechno jde, když se chce. Platí to obzvláště v případě automobilky, jejíž zákazníci nemají hluboko do kapsy, ale spíše se předhání v tom, kdo utratí více peněz. V takovém případě je u daného výrobce limitem pomalu jen jeho vlastní fantazie. A možná ani to ne.

Přesunout se můžeme do italské Modeny, kde sídlí automobilka Pagani. Ta ústy svého šéfa a zakladatele Horacia Paganiho oznámila, že 12. listopadu bude světu představena nová Huayra R. Snad nejzajímavější na celé záležitosti je nicméně skutečnost, že vůz podle něj dostane zcela nový atmosférický motor. O jeho objemu či počtu válců se zatím neví nic, nic jiného než šestilitrový vidlicový dvanáctiválec ale v případě takového auta nedává smysl.

Tuto pohonnou jednotku ostatně Pagani již užívá u svých dosavadních variant, byť s jedním zásadním rozdílem - jde o twin-turbo a nikoliv o atmosféru. Poslední provedení této jednotky dostala Huayra BC Roadster, která dokonce předem plní emisní normu Euro 7 a Pagani počítá s jejím využitím minimálně do roku 2025. Teď je zřejmé, že Italové připravili i její verzi bez turba.

Ostatně, variantu R značka představila již dříve, a to v podobě předchozího modelu Zonda. Svět se v roce 2009 dočkal karbonového monstra, které sice vážilo 1 070 kilo, ovšem disponovalo přítlakem 1 500 kilogramů. Vyjma toho Zonda R dostala do vínku také šestilitrový atmosférický dvanáctiválec naladěný na 750 koní a 710 Nm točivého momentu. Ten v kombinaci s nízkou hmotností a sekvenční převodovkou Xtrac zajišťoval zrychlení z klidu na stovku za 2,7 sekundy a maximálku 350 km/h. To jsou data, která jsou působivá i po 11 letech. Novinka tedy bude muset nabídnout opravdu extrémní parametry, aby svého předchůdce překonala.

To samozřejmě rovněž povede k astronomické ceně, jakkoliv se dá předpokládat, že veškeré dostupné exempláře jsou již dávno zadané. A vůbec by nás neudivilo, kdyby Horacio Pagani ani nemusel své zákazníky přemlouvat, to nám ale teprve bude muset osvětlit. Pro tuto chvíli dodejme, že Pagani není jedinou značkou, které se něco takového podařilo. I dva malosérioví britští výrobci vyvinuli nový dvanáctiválec bez turba, museli ale použít hodně chytrých řešení, aby to dokázali.


Velké motory bez turba ještě nevymřely, další značka ho protlačí i přes Euro 7 - 1 - Pagani Huyara R 2020 avizo videoscreen 01Velké motory bez turba ještě nevymřely, další značka ho protlačí i přes Euro 7 - 2 - Pagani Huyara R 2020 avizo videoscreen 02Velké motory bez turba ještě nevymřely, další značka ho protlačí i přes Euro 7 - 3 - Pagani Huyara R 2020 avizo videoscreen 03Velké motory bez turba ještě nevymřely, další značka ho protlačí i přes Euro 7 - 4 - Pagani Huyara R 2020 avizo videoscreen 04
Horacio Pagani oznámil, že 12. listopadu bude odhalena nová Huyara R s atmosférickým motorem. Vstup šéfa značky na níže přiloženém videu začíná ve 37 minutě. Foto: Autostyle Design Competition@YouTube

Zdroj: Autostyle Design Competition@YouTube

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.