Volkswagen skutečně zvažuje prodej hned tří značek, důvody mají svou logiku

Záměrné říkáme svou, neboť zapadají spíše do současných snah koncernu VW než do logiky, kterou ctíme my. Firma vidí svou budoucnost jen v elektrické mobilitě, do níž se povaha některých její značka zkrátka nehodí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Volkswagen skutečně zvažuje prodej hned tří značek, důvody mají svou logiku

30.9.2020 | Petr Prokopec

Volkswagen skutečně zvažuje prodej hned tří značek, důvody mají svou logiku

/

Foto: Bloomberg

Záměrné říkáme svou, neboť zapadají spíše do současných snah koncernu VW než do logiky, kterou ctíme my. Firma vidí svou budoucnost jen v elektrické mobilitě, do níž se povaha některých její značka zkrátka nehodí.

Stejně jako bývalý šéf Škody jsme přesvědčeni, že sázka VW na elektromobily je obrovský hazard. Neříkáme, že nemůže vyjít, je ale z podstaty riskantní vsadit vše na něco, co samo o sobě není dostatečně životaschopné, efektivní, zkrátka konkurenceschopné a žije v prvé řadě z vůle regulátorů.

Zatímco preference zákazníků se zase tak rychle nemění a dá se jim průběžně přizpůsobovat, i když se začnou mohutně posouvat jakýmkoli směrem, politická podpora pro to či ono může zmizet jako pára nad hrncem během mžiku oka. A i kdyby ne, jsou to nakonec vždy lidé, kteří musí vytáhnout z kapsy peníze a investovat je do nového vozu. Dají je pak za něco, co nevyhovuje jejich potřebám, co není schopno obsloužit jejich běžnou mobilitu, co není rozumně možné provozovat tam, kde bydlí? A ještě se smíří s tím, že za méně dávají více? Někteří v nouzi možná, většina patrně nikoli.

VW si ale tyto otázky nepokládá a do budoucna počítá jen s elektřinou poháněnými vozy, ať už jakéhokoli typu. Šéf koncernu VW Diess se čerstvě nechal slyšet, že aktuální situace tyto snahy dokonce urychluje, nikoli naopak, přestože před námi nejspíše jsou léta, kdy budou lidé lpět na efektivitě jakékoli větší investice dříve než před tím. V těchto snahách má ale VW Group na krku několik mlýnských kamenů, s nimiž neví, co si počít - většinu svých prestižních značek.

Na první pohled je to absurdní tvrzení, neboť právě na ně současná situace dopadá nejméně. Poklesem prodejů nejvíce trpí VW, Škoda a Seat, jejichž odbyt letos klesl o 23 %. Audi a Bentley už ale hlásí „jen” -16,2 % a Bentley, Porsche a Bugatti pouze -5,6 %. Je to logické - auta za miliony se nekupují z posledních peněz a má-li někdo s opravdu vysokými příjmy špatný rok, vydělá si pořád dost na to, aby si mohl koupit třeba nové Porsche. Ne tak lidé, co si za 500 nebo 700 tisíc kupují mainstreamový model prakticky z veškerých peněz, které jim za jiných okolností zbývají.

Ony „mlýnské kameny” tedy dnes VW drží nad vodou a mají tu moc dělat to i nadále. Logika VW je ale jiná - elektrické bude všechno a zatímco pro mainstreamové značky má firma sdílenou elektrickou techniku hotovou a Audi, Porsche a Bentley si vystačí s tím, co vyvinuly nebo vyvinou, co s Lamborghini? Co s Bugatti? A co s Ducati? Nemůžete udělat elektrické Bugatti tak, že spojíte dva VW ID.3 dohromady. Tyto značky do značné míry používají vlastní technická řešení a v „novém VW” pro ně nemusí být místo.

Automobilka tedy stojí před rozhodnutím, zda se ji vyplatí investovat do elektrické konverze těchto značek, nebo bude lepší se jich zbavit. A podle zdrojů agentury Reuters je blíže druhé možnosti. To nakonec nepopírá ani už citovaný Herbert Diess: „Neustále probíráme naše portfolio, zvláště v této fázi, kdy se náš průmysl razantně mění. Na trhu se objevují trhliny a my se musíme ptát, co tato transformace znamená pro jednotlivé části koncernu. Každá značka je nyní poměřována dle nových kritérií, je zde nový prostor pro manévrování a každá si musí najít své místo,“ uvedl šéf VW Group.

V tomto kontextu dává smysl i dříve probíraný prodej Bugatti chorvatskému Rimacu, který jako jeden z mála má k dispozici hypersportovní elektrickou techniku. Ale i tak je to odvážný záměr. Komu by VW prodal Lamborghini a Bugatti, nemáme tušení, ale nakonec je to jedno. Proč ne třeba Tesle? Z budoucí Tesly Roadster může být... Lamborghini Roadstenario a pomůže to všem.

Podle Diesse mají chystané změny vést k vyšší hodnotě firmy. I když je VW už po léta největší automobilkou světa, menší Toyota je co do tržní kapitalizace dalece před Němci. VW Group je totiž citelně méně efektivní - ke konci loňského roku pro něj pracovalo 671 205 zaměstnanců, zatímco Toyota měla pod svými křídly 359 542 lidí. Přesto na konci loňského roku zaostávala za Němci jen nepatrně (10,96 mil. vozů versus 10,74 mil. vozů).

Něco nám ale říká, že 310 tisíc lidí u Bugatti, Lamborghini a Ducati nepracuje a vnitřní neefektivitu masových značek prodej ziskových prémiovek, které jsou navíc odolnější proti hubeným časům, asi nespasí. Ale to je jen náš názor.


Volkswagen skutečně zvažuje prodej hned tří značek, důvody mají svou logiku - 1 - Bugatti Chiron Pur Sport Nardo Airborne 07Volkswagen skutečně zvažuje prodej hned tří značek, důvody mají svou logiku - 2 - Lamborghini Huracan Evo Aeroporto Bologna 01
Bugatti a Lamborghini patří v tuto chvíli mezi značky, které VW pomáhají ve špatných časech k lepším výsledkům. Firma je ale spolu s Bugatti považuje za mlýnský kámen u krku, neboť nezapadají do její elektrické budoucnosti. Foto: Bugatti, Lamborghini

Zdroj: Reuters

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše