Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Zemětřesení ve vedení Stellantisu. Tavaresovi neobnoví smlouvu, šéf pro USA, šéf pro Evropu a finanční šéfka končí ihned
12.10.2024 | Petr Miler
Komplikovaná situace posledních měsíců zahnala Carlose Tavarese do kouta a dosud jediný šéf čtvrté největší automobilky světa nakonec ztratil důvěru majitelů společnosti. Ti jej ani nenechali jít cestou oznámení odchodu do penze a sami avizovali, že s koncem smlouvy Stellantis opustí. Svou moc ale pravděpodobně ztratí mnohem dřív.
Naši důvěru v posledních týdnech ztratil. A vypadá to, že nejsme sami, teď se proti němu obrátili i ti, kteří mají moc nad jeho osudem.
Je to smutné, neboť Carlos Tavares po léta působil jako jeden z těch lidí z vedení automobilek, kteří neztratili smysl pro realitu. Jeho slova a činy sice nikdy nebyly totéž, Tavares tím ale nakonec jen dělal dojem člověka, který se snaží nakrmit vlka, současně ovšem zřetelně bojuje za to, aby jeho koza zůstala celá. To až letos v září dal jasně, najevo, že svou imaginární kozu dávno pohřbil a chce, aby ostatním chcípla též. Vyjádřeními následujícími po tomto kroku pak vše jen dokonal.
Možná si řeknete, že tohle může být problém, dohánět jej ale nakonec začaly hlavně finanční problémy společnosti. Jenže z čeho pramení? Upadat začaly v prvé řadě americké aktivity Stellantisu, kde se zkrátka mnohem dříve projevily dopady slepé sázky na elektromobily, která byla očividně hlavně Tavaresovým dílem. Můžeme si sice stokrát říci, že i USA mají daleko k volnému trhu, pořád k němu ale mají mnohem blíž než Evropa. A zřetelná ignorace preferencí zákazníků a sázka na problematické produkty se jako první musela projevit tam.
Sami dealeři firmy si měsíce stěžovali na to, že jsou jim nuceny nechtěné věci a z problémů vinili právě Tavarese. Nejde navíc jen o americký problém, naopak před pár dny se i evropští dealeři postavili proti němu a jeho elektrické mánii, neboť stejně jako my z denního kontaktu se zákazníky vidí, kam tento postup vede. A to zjevně byl jeden z posledních střípků do mozaiky jeho skonu.
Už minulý měsíc se začalo mluvit o tom, že mu může a nemusí být prodloužena smlouva, která končí se začátkem roku 2026. A teď už víme, že nebude. Zřejmé navíc je, že se obě strany nerozchází v dobrém a Tavares se stane jen jednou z obětí většího zemětřesení v širším vedení firmy. Protože by ale už tak vyplašené investory (letos akcie firmy padly o masivních 44 %, za poslední půlrok o 51) dál děsilo, kdyby došlo k náhlé změně k nejvyšším vedení, Stellantis včera oznámil jen tolik, že Carlosi Tavaresovi nebude prodloužena smlouva se začátkem roku 2026 ve firmě skončí.
Jsme přesvědčeni, že fakticky vládnout jí ale přestane mnohem dřív. Pokud je takto brzy oznámeno, že šéf nedostane novou smlouvu, značnou část moci ztrácí tím dnem. Navíc v tak turbulentním prostředí za takové nespokojenosti všech okolo není reálné, aby společnost dalších jeden a čtvrt roku držel pevně v otěžích. Způsob zveřejnění celé věci, který například nedal Tavaresovi prostor „pozitivně oznámit”, že například míří do důchodu - na což by měl v 66 letech po 43 rocích v oboru právo -, ale „tvrdě” oznamuje jeho odchod z rozhodnutí nejvyššího vedení zastoupeného dědicem Fiatu a Ferrari Johnem Elkannem, navíc opravdu naznačuje, že portugalský manažer jít nechtěl, ale musel.
Co bude přímo s ním a jeho pozicí, ukáže až čas, některé změny jsou ale bezprostřední a zřejmé, jak upřesňuje Reuters. Stellantis totiž dále potvrdil, že krom Tavaresova odchodu odvolává Uweho Hochgeschurtze z pozice šéfa pro Evropu, jehož místo zaujme dosavadní ředitel Alfy Romeo Jean-Philippe Imparato. Končí také Carlos Zarlenga, který bude převelen na jiné místo ve firmě, kterého v pozici šéfa pro Severní Ameriku nahradí výkonný ředitel Jeepu Antonio Filosa. A poněkud kontroverzní finanční šéfka Natalie Knight si už po roce a kousek též balí kufry. Další dílčí změny na pozicích ředitelů některých značek si necháme na jindy.
Uvidíme, co bude dál, podle nás ale Stellantis potřebuje rychlý příklon zpět k plnění přání zákazníků, jakkoli vývoj stále více regulovaného trhu může v některých vyvolávat dojem, že tohle už není třeba. Bohužel pro pro některé - zejména pro Tavarese - je, na konci pořád musí být někdo, kdo to či ono auto musí koupit, v kom vyvolává touhu. A to se produktům Stellantisu v poslední době daří stále méně, odtud pramení veškeré problémy.


Carlos Tavares se v poslední době rychle zpronevěřil i tomu, co sám léta říkal. U nás rychle ztratil, u majoritních vlastníků Stellantisu zjevně též. Foto: Stellantis
Zdroje: Stellantis, Reuters
Bleskovky
Ilustrace ukazují, jak by nová Škoda Octavia Combi mohla vypadat ještě před jejím zářijovým odhalením
včeraDosud neznámý sporťák zajel 5 rekordů 5 okruhů během 5 dnů, navíc mezi nimi přejížděl po vlastní ose
19.8.2025Rusové poslali na silnice svůj revoluční tahač. Vidíte ho celý, na fotce nic nechybí
18.8.2025
Nové na MotoForum.cz
- Časový program na Balatonu včera 16:06
- Pol Esparagaro místo Mavericka Viňalese včera 15:44
- Garcia místo zraněného Agiuse! včera 15:39
- Arbolino, Baltus – news na přestupovém trhu Moto2 19.8.2025
- Gonzalezův poškozený chladič 19.8.2025
Nejčtenější články
Nové Audi A5 je tak nepřesvědčivé, že v testech dostává nakopáno nejen od 6 let starého BMW, ale i od mainstreamu
22.7.2025Aukce ukázala skutečný zájem o elektrickou dodávku VW. Nikdo ji nechtěl tak moc, že na ceně ztratila 230 tisíc během 640 km
22.7.2025Toyota odhalila pozadí vyřazení hybridního sporťáku z její nabídky, o automobilovém průmyslu poslední dekády to říká vše
23.7.2025Nový vrcholný Moskvič se konečně začal prodávat. Je větší, silnější a vybavenější než srovnatelná Škoda, stojí ale podstatně míň
23.7.2025Šéf BMW M popsal, jak Euro 7 oklikou zabíjí spalovací motory. Němci ale podle něj mají triky, jak zabránit nejhoršímu
23.7.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva