Audi chce větší výkon pro svůj pětiválec 2,5 TFSI, méně než 400 koní nečekejte

Přeplňovaný dvoulitr od AMG je pro Ingolstadt noční můrou. Odpověď útokem ale bude velmi rázná - přepracovaný 2,5 R5 má být ještě citelně silnější.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Audi chce větší výkon pro svůj pětiválec 2,5 TFSI, méně než 400 koní nečekejte

20.12.2012 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Audi chce větší výkon pro svůj pětiválec 2,5 TFSI, méně než 400 koní nečekejte

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Přeplňovaný dvoulitr od AMG je pro Ingolstadt noční můrou. Odpověď útokem ale bude velmi rázná - přepracovaný 2,5 R5 má být ještě citelně silnější.

Pro některé značky je maximální výkon motorů mimořádně důležitý. Ne snad, že by zákazníky v praxi až tak trápilo, jestli mají pod kapotou 300 nebo 320 koní, pokud ale chtějí to nejlepší, je i maximum v tomto směru pádným papírovým argumentem ke koupi. A protože mezi ambice Audi patří dominovat celému trhu, nemůže se vyhýbat snaze stát na vrcholu i v případě výkonů svých pohonných jednotek. Audi nezřídka bývá tím výrobcem, kterému se daří čelné příčky okupovat, příchod nových konkurenčních modelů ho ale nutí posouvat se stále dále. Nejnověji se v Ingolstadtu dívají nevraživě na budoucí nabídku AMG, která v případě nové řady kompaktních modelů slibuje dvoulitrový přeplňovaný motor nabízející výkon až 355 koní.

To by pro Audi na první pohled nemusel být problém, neboť pod kapotou kupé TT RS Plus nabízí dokonce 360 koní. K jejich produkci je však potřeba o jeden válec a půl litru objemu navíc - v případě srovnatelného dvoulitrového čtyřválce se dnes značka může pochlubit maximálním výkonem jen 272 koní v případě modelu Audi TTS (jde o stejnou jednotku, která si našla místo ve Volkswagenu Golf R), nová generace stejného motoru pak metu posune pouze k hranici 300 koní, jak je již zřejmé ze specifikací nové S3 2013.

Změna je tedy nasnadě, přičemž týkat se bude právě pětiválce. Podle šéfa divize Audi quattro Stephana Reila má právě tato pohonná jednotka naprosto jasnou budoucnost, bude však potřebovat výrazné revize. A ty nebudou zrovna levné, zároveň je totiž potřeba dodržet plánované emisní normy EU6 a pochopitelně docílit i co nejnižší normované spotřeby a tedy také tučně pokutovaných emisí CO2.

Klíčové změny se tedy objeví hlavně v oblasti spalovacího procesu a funkce katalyzátorů. Mimo to by motor měl dostat pozměněné sání a pravděpodobně i další „hardwarové i softwarové” části. Reil neupřesnil, k jakému výkonu inovace míří, pokud ale sám hovoří o tom, že „hodnoty produkované dvoulitrovým turbem AMG jsou enormní” nebo že „konkurence je konkurence”, je zřejmé, že jednotka musí s výkonem zamířit vysoko nad možnosti dvoulitru stuttgartského rivala. Pokud je objem pětiválce Audi o 25 procent vyšší, těžko lze pomýšlet na maximum výkonu nedosahujícím alespoň 400 koní.

Ať už tahle výkonová válka skončí jakkoli, můžeme kvitovat, že ingolstadtský dvouapůllitr zůstane mezi živými. Dočkat by se jej měla nová generace kupé TT RS a také nová RS3. U ní se ostatně o výkonu okolo 400 koní hovoří už nějaký čas...


Audi chce větší výkon pro svůj pětiválec 2,5 TFSI, méně než 400 koní nečekejte - 1 - Audi TT RS Plus oficialni dalsi 01Audi chce větší výkon pro svůj pětiválec 2,5 TFSI, méně než 400 koní nečekejte - 2 - Audi TT RS Plus oficialni dalsi 02Audi chce větší výkon pro svůj pětiválec 2,5 TFSI, méně než 400 koní nečekejte - 3 - Audi TT RS Plus oficialni 21Audi chce větší výkon pro svůj pětiválec 2,5 TFSI, méně než 400 koní nečekejte - 4 - Audi TT RS Plus oficialni 35Audi chce větší výkon pro svůj pětiválec 2,5 TFSI, méně než 400 koní nečekejte - 5 - Audi TT RS Plus zive dalsi 12Audi chce větší výkon pro svůj pětiválec 2,5 TFSI, méně než 400 koní nečekejte - 6 - Audi TT RS Plus zive dalsi 13
Aktuálních 360 koní, které produkuje pětiválcový motor pod kapotou Audi TT RS Plus, německé značce nestačí. Chystá proto výraznou modernizaci

Zdroj: Car Sales

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.