Němci odhalili revoluční řešení pohonu aut, z bateriové elektromobility dělá nesmysl

Žádná nešetrná těžba vzácných kovů, jejich přeprava přes půl planety a energeticky komplikovaná výroba. Místo akumulátorů přichází Němci s vodíkovou pastou, která má ještě letos pohánět elektrické motocykly.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Němci odhalili revoluční řešení pohonu aut, z bateriové elektromobility dělá nesmysl

12.2.2021 | Petr Prokopec

Němci odhalili revoluční řešení pohonu aut, z bateriové elektromobility dělá nesmysl

/

Foto: Fraunhofer IFAM

Žádná nešetrná těžba vzácných kovů, jejich přeprava přes půl planety a energeticky komplikovaná výroba. Místo akumulátorů přichází Němci s vodíkovou pastou, která má ještě letos pohánět elektrické motocykly.

Budoucnost patří aluminiu, říkával Jára Cimrman. Aktuálně se ovšem zdá, že patří spíše niklu, kobaltu, lithiu a dalším vzácným kovům potřebným na výrobu baterií. Prakticky celý automobilový průmysl se totiž upíná k bateriové elektromobilitě, třebaže kritici tohoto směru dál poukazují na řadu špinavých problémů s tím spojených.

Někteří tak místo bateriové elektromobility mluví spíše o palivových článcích. Toto řešení má oproti akumulátorům řadu výhod, především se nemusíte zaobírat výrobou oněch akumulátorů a následně beztak řešit jejich přirozené limity - od hmotnosti a velikosti přes omezenou kapacitu a dlouhou dobu dobíjení až po relativně krátkou životnost a složitou recyklaci.

Palivové články mají ovšem také řadu úskalí, především samotnou výrobu vodíku, který se v přírodě samostatně nevyskytuje. Nutná je tedy jeho výroba, povětšinou ze zemního plynu či případně elektrolýzou z vody. Zní to jednoduše, v obou případech však jde o energeticky náročné procesy vyžadující spoustu emisemi zatížené elektřiny. Kromě toho je třeba pamatovat i na skutečnost, že vodík je výbušný, stejně jako na to, že i jeho skladování v kapalné podobě je velice náročné na materiály a energie. I proto se na vodíku založenému pohonu výrobci aut tolik nevěnují, právě poslední zmiňovaný zádrhel ale řešení má.

Přichází s ním Fraunhoferův institut pro výrobní technologie a pokročilé materiály z německých Drážďan. Novince říká Powerpaste a je v podstatě tím, co značí její název - pastou obsahující energii, spoustu energie. Jejím základem jsou hydrid hořečnatý, estery a metalické soli. Princip novinky pak spočívá v tom, že z nádrže je pomocí pístu vytlačována pasta, ke které se následně přidá voda. Při následné chemické reakci se uvolňuje vodík.

Jelikož vodík pochází ze zdrojů o vyšší hustotě, lze jej v nádržích s pastou a vodou uskladnit mnohem více než dosud za prakticky nulových energetických nároků. Němci říkají, že oproti v úvodu zmíněným bateriím tu máme až desetinásobně vyšší hustotu energie, což by dopravním prostředkům vybavenou touto technologií dalo ještě větší dojezd než těm s benzinovými automobily. Navíc jelikož pasta i voda oproti klasickému vodíku nepředstavují žádné nebezpečí, lze je skladovat v běžných kanystrech bez nutnosti dalších úprav. Není tedy třeba jakkoliv nákladně budovat infrastrukturu a složitě chladit médium potřebné pro pohon.

Fraunhoferův institut chce ještě letos začít s výrobou testovací várky pasty. Té vzniknou zhruba čtyři tuny, jež budou použity pro elektrické skútry a motocykly. Pokud bude pilotní projekt úspěšný, rozjede se výroba v mnohem větším měřítku a pasta začne být využívána i u automobilů. A pokud se ukáže, že je to technologicky zvládnutelné a navíc s příznivou energetickou bilancí, bateriové elektromobily dostanou velkou konkurenci. Vedle něčeho takového by při zohlednění veškerých problémů spojených se vším od výroby akumulátorů až po nutnost složitě budovat zcela novou infrastrukturu s vidinou možná jen osmileté životnosti aut byly skutečně ekologickým nesmyslem.


Němci odhalili revoluční řešení pohonu aut, z bateriové elektromobility dělá nesmysl - 1 - Powerpaste vodikova pasta 2021 prvni foto 01Němci odhalili revoluční řešení pohonu aut, z bateriové elektromobility dělá nesmysl - 2 - Powerpaste vodikova pasta 2021 prvni foto 02
Fraunhoferův institut z německých Drážďan přichází s revolučním řešením pohonu aut. Jde o vodíkovou pastu, který by sloužila jako zdroj energie autům v principu podobným současným elektromobilům s vodíkovými palivovými články. Auta by tedy doplňovala energii „dotankováním” pasty uložené za běžného tlaku a teploty bez potřeby obrovských akumulátorů. Foto: Fraunhofer IFAM

Zdroj: Fraunhofer IFAM

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše