Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Spalovací motory některým Toyotám zůstanou, automobilka říká, že jejich hanění je nepochopení
24.5.2024 | Petr Miler
Opakování je matka moudrosti, s některými lidmi je to ale těžké. Toyota to přesto nevzdává a trvá na tom, že spalovací motory samy o sobě nejsou problémem k řešení, u výkonných aut jim zůstane věrná.
Ostrakizace, jiné slovo nelze použít v souvislosti s tím, co v posledních letech potkalo spalovací motory. Jsou to velmi sofistikované stroje, které prošly a dál prochází evolucí vedoucí k jejich vyšší efektivitě, větší „čistotě” i nižším cenám. Někteří jim ale hází klacky pod nohy s takovou vervou, že se v očích některých staly ryzím zlem.
Není tomu tak, a to ani v případě, kdy je budeme posuzovat z hlediska produkovaných emisí CO2. Samy motory totiž svým provozem nutně žádné neprodukují, v tomto směru mohou být stejně „bezemisní” jako elektromobily. A jejich výroba je energeticky podstatně méně náročnější než třeba výroba akumulátorů, takže ani v tomto směru je s vědomím všech faktů nelze očerňovat. Přesto očerňovány jsou.
Málokdo proti tomu bojuje, výjimky se ale najdou. Pokusy zakázat spalovací motory v minulosti trefně označil za „nedorozumění” či „nepochopení” třeba šéf vývoje Porsche, a to jednoduše proto, že je to jen a pouze jejich palivo, které se o emise CO2 stará. Nahraďte jej jiným, které je negeneruje, a problém neexistuje.
Přesně na to nyní poukázal v rozhovoru pro Car Sales také Tomoya Takahashi, šéf divize Gazoo Racing alias GR, která má u Toyoty na starosti vývoj výkonných verzí jejích aut. Ten nyní říká, že GR zůstává oddané spalovací motorům, jen je třeba si z rovnice odmyslet benzin či naftu jako jejich automatickou součást.
„GR je značka plná vášně, takže chceme co spalovací motory dál využívat co nejvíc,” říká Takahashi. „Špatný není motor, špatný je karbon,” uvádí dále s tím, že použitím hybridní technologie může Toyoyta emise uhlíku snížit, použitím uhlíkově neutrálního paliva - syntetických paliv nebo vodíku - je pak může zcela vynulovat.
A nemluví jen tak do větru, Toyota na tomto poli léta intenzivně experimentuje. Koncept vodíkového GR Yarisu ukázali už před třemi roky, přišli také s takto konstruovaným osmiválcem i obdobným motorem pro běžná auta. A nebojí se ani čpavku, v tomto směru jsou možnosti opravdu široké.
„Celosvětově se diskutuje o tom, že 100% přechod na elektromobily prostě nebude. Jak víte, naše cesta je vícesměrná. V tuto chvíli Toyota vydělává a investuje do budoucích technologií,” řekl dále Takahashi a poukázal i na aktivity jiných automobilek na stejném poli. Nikdo pochopitelně neví, které řešení se stane tím nejlepším, nám se ale právě spalování uhlíkově neutrálních paliv zdá pro tuto chvíli být tím nejvhodnějším kompromisem. U aut s vyššími energetickými nároky, mezi která ta výkonná jistě patří, určitě.
![Spalovací motory některým Toyotám zůstanou, automobilka říká, že jejich hanění je nepochopení - 1 - Toyota Yaris GR 2021 vodikova verze prvni sada 03](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Spalovací motory některým Toyotám zůstanou, automobilka říká, že jejich hanění je nepochopení - 2 - Toyota Yaris GR 2021 vodikova verze prvni sada 04](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Spalovací motory některým Toyotám zůstanou, automobilka říká, že jejich hanění je nepochopení - 3 - Toyota Yaris GR 2021 vodikova verze prvni sada 06](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Spalovací motory některým Toyotám zůstanou, automobilka říká, že jejich hanění je nepochopení - 4 - Toyota Yaris GR 2021 vodikova verze prvni sada 07](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Spalovací motory některým Toyotám zůstanou, automobilka říká, že jejich hanění je nepochopení - 5 - Toyota Yaris GR 2021 vodikova verze prvni sada 09](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Spalovací motory některým Toyotám zůstanou, automobilka říká, že jejich hanění je nepochopení - 6 - Toyota Yaris GR 2021 vodikova verze prvni sada 11](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
Toyota obecně počítá s tím, že spalovací auta nabídne i po roce 2035, protože je naučí spalovat syntetická paliva, mezi nimi vodík. U výkonných modelů chce zůstat jen u nich. Foto: Toyota
Zdroje: pro Car Sales, Toyota
Bleskovky
Nejpomalejší BMW M dneška je současně jedno z těch nejdražších v české nabídce. Je také těžké, ošklivé a nepřekvapivě nechtěné
před hodinouBugatti Chiron SS se ve sprintu až k 400 km/h postavilo Rimacu Nevera. Asi to nemělo dělat
včeraSrovnání dieselových dodávek VW, Fordu a Peugeotu ve sprintu je neobvyklé představení, tohle jsou králové levých pruhů
25.7.2024
Nejnovější články
Nejpomalejší BMW M dneška je současně jedno z těch nejdražších v české nabídce. Je také těžké, ošklivé a nepřekvapivě nechtěné
před hodinouOmezovače rychlosti nařízené v EU jsou pro lidi tak otravné, že Korejci museli jinde umožnit jejich rychlé vypnutí
před 2 hodinamiVolvo to přepísklo s přechodem elektromobily, naříkají dealeři. „Musí to změnit, jinak zemřeme,” říkají
před 4 hodinamiNové Audi A5 v úplném základu je reklamou na to, co všechno jste si nekoupili, patrné je to hlavně uvnitř
před 5 hodinamiUpadlý řezník VW Golf je dnes v bazarech ignorovanou cestou k levnému modernímu autu, dvouletý stojí míň než nová Fabie
včera
Živá témata na fóru
- BMW Divize 07.27. 10:33 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 07.27. 10:15 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.27. 10:02 - Truck Daškam
- Onboard videa 07.27. 09:47 - Truck Daškam
- S větrem ve vlasech.... 07.26. 15:24 - pavproch
- Cyklistické vlákno 07.26. 15:01 - Kavis
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.26. 13:26 - Vrooom
- Chlubítko univerzální 07.26. 09:58 - petr_riha