Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Spalovací motory některým Toyotám zůstanou, automobilka říká, že jejich hanění je nepochopení
24.5.2024 | Petr Miler
Opakování je matka moudrosti, s některými lidmi je to ale těžké. Toyota to přesto nevzdává a trvá na tom, že spalovací motory samy o sobě nejsou problémem k řešení, u výkonných aut jim zůstane věrná.
Ostrakizace, jiné slovo nelze použít v souvislosti s tím, co v posledních letech potkalo spalovací motory. Jsou to velmi sofistikované stroje, které prošly a dál prochází evolucí vedoucí k jejich vyšší efektivitě, větší „čistotě” i nižším cenám. Někteří jim ale hází klacky pod nohy s takovou vervou, že se v očích některých staly ryzím zlem.
Není tomu tak, a to ani v případě, kdy je budeme posuzovat z hlediska produkovaných emisí CO2. Samy motory totiž svým provozem nutně žádné neprodukují, v tomto směru mohou být stejně „bezemisní” jako elektromobily. A jejich výroba je energeticky podstatně méně náročnější než třeba výroba akumulátorů, takže ani v tomto směru je s vědomím všech faktů nelze očerňovat. Přesto očerňovány jsou.
Málokdo proti tomu bojuje, výjimky se ale najdou. Pokusy zakázat spalovací motory v minulosti trefně označil za „nedorozumění” či „nepochopení” třeba šéf vývoje Porsche, a to jednoduše proto, že je to jen a pouze jejich palivo, které se o emise CO2 stará. Nahraďte jej jiným, které je negeneruje, a problém neexistuje.
Přesně na to nyní poukázal v rozhovoru pro Car Sales také Tomoya Takahashi, šéf divize Gazoo Racing alias GR, která má u Toyoty na starosti vývoj výkonných verzí jejích aut. Ten nyní říká, že GR zůstává oddané spalovací motorům, jen je třeba si z rovnice odmyslet benzin či naftu jako jejich automatickou součást.
„GR je značka plná vášně, takže chceme co spalovací motory dál využívat co nejvíc,” říká Takahashi. „Špatný není motor, špatný je karbon,” uvádí dále s tím, že použitím hybridní technologie může Toyoyta emise uhlíku snížit, použitím uhlíkově neutrálního paliva - syntetických paliv nebo vodíku - je pak může zcela vynulovat.
A nemluví jen tak do větru, Toyota na tomto poli léta intenzivně experimentuje. Koncept vodíkového GR Yarisu ukázali už před třemi roky, přišli také s takto konstruovaným osmiválcem i obdobným motorem pro běžná auta. A nebojí se ani čpavku, v tomto směru jsou možnosti opravdu široké.
„Celosvětově se diskutuje o tom, že 100% přechod na elektromobily prostě nebude. Jak víte, naše cesta je vícesměrná. V tuto chvíli Toyota vydělává a investuje do budoucích technologií,” řekl dále Takahashi a poukázal i na aktivity jiných automobilek na stejném poli. Nikdo pochopitelně neví, které řešení se stane tím nejlepším, nám se ale právě spalování uhlíkově neutrálních paliv zdá pro tuto chvíli být tím nejvhodnějším kompromisem. U aut s vyššími energetickými nároky, mezi která ta výkonná jistě patří, určitě.
Toyota obecně počítá s tím, že spalovací auta nabídne i po roce 2035, protože je naučí spalovat syntetická paliva, mezi nimi vodík. U výkonných modelů chce zůstat jen u nich. Foto: Toyota
Zdroje: pro Car Sales, Toyota
Bleskovky
- Stavbaři omylem vyhodili do vzduchu 110 let starý most, tomu se říká špatný den v práci
dnes - Nejvzácnější a nejpodivnější moderní Lambo se po letech konečně prodalo, i aukční rekord ale musel majitele zklamat
14.6.2024 - Na Ukrajině se při předvádění se srazili řidiči nových BMW M3 a M4, to se hned tak nevidí
12.6.2024
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli jedno z nejspolehlivějších „normálních” moderních aut, tuto Toyotu lidé v bazarech zbytečně přehlíží
před 7 hodinami - Podívejte se, jak pořád jediný technik kompletně skládá motory V8 od AMG, je to pastva pro oči
před 9 hodinami - Elektromobily ztrácí hodnotu tak brutálně, že už jsou jako ojetiny levnější než spalovací vozy, přesto netáhnou
před 10 hodinami - Porsche chce už příští rok skončit téměř se všemi spalovacími sporťáky. Nevěříme tomu, že to skutečně udělá
dnes - Tesly kvůli politice EU razantně zdraží, varuje sama Tesla. Může to tak být, ale může jít i o špinavý trik
dnes
Živá témata na fóru
- Vozidlo do 200k 06.16. 21:52 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.16. 20:05 - řidičBOB
- BMW Divize 06.16. 19:16 - jerry
- Politický koutek 06.16. 13:10 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 06.14. 11:15 - pavproch
- Škoda Auto obecně 06.13. 20:46 - petr_riha
- Policejní kontroly a měření 06.13. 14:01 - řidičBOB
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.13. 10:29 - pavproch