První test BMW 3 GT F34: grande compromesso

BMW tomuto autu říká gran turismo, měl by to tedy být velký cesťák. Jde ale spíše o velký kompromis mezi několika vozy rozličných tříd.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

První test BMW 3 GT F34: grande compromesso

28.3.2013 | Pavel Janda | Přidat příspěvek

První test BMW 3 GT F34: grande compromesso

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

BMW tomuto autu říká gran turismo, měl by to tedy být velký cesťák. Jde ale spíše o velký kompromis mezi několika vozy rozličných tříd.

Jako 320d Modern je víc GT i víc BMW

Byl jsem po prvních stovkách kilometrů poněkud rozčarovaný. Od 3 GT jsem nečekal žádné zázraky, že ale vůbec budu tak složitě pátrat po elementárním smyslu auta, v to jsem nedoufal. Mám ale zvyku konzultovat své pocity s kolegy, kterých si v oboru profesně vážím (česky jich mluví jen pár...) a jejich docela jiné pocity z varianty 320d mě spolu s již zmíněným důvodem přivedly k tomu vůz také zkusit. A musím říci, že to bylo šťastné rozhodnutí.

Přece jen, tohle provedení charakterizuje trojkové GT mnohem více než vrcholná verze s nejsilnějším motorem a M paketem. A bylo až pozoruhodné sledovat, jak odlišně, jak příjemněji a smysluplněji se skoro základní verze chová.

První test BMW 3 GT F34: grande compromesso - 34 - BMW 320d GT F34 2013 test prvni 20První test BMW 3 GT F34: grande compromesso - 35 - BMW 320d GT F34 2013 test prvni 22První test BMW 3 GT F34: grande compromesso - 36 - BMW 320d GT F34 2013 test prvni 19

320d GT Modern, to znamená nejen spojlery pryč, ale také 19" kola pryč, tužší podvozek pryč, aktivní řízení pryč a pochopitelně i nějakých 120 koní pryč. A snad si nepamatuji moment, kdy jsem část původního stáda koní postrádal u nějakého auta tak málo.

Přiznám se, že motor 20d mě zrovna u srdce nevzal - výkonově na tom špatně není, jeho zvukový projev je ale na komfortní auto střední třídy dost patrný a ani efektivita nepatřila k nejlepším. S kolegou jsme jezdili kolem 14 litrů nafty jen aktivnějším, nikterak zuřivým stylem, a hrátky na spletitých sicilských cestách posílaly spotřebu ještě od 20 procent výše - s 335i jsme stejným stylem jezdili za 17 litrů, rychlost ale byla úplně v jiné dimenzi. Málokterý novinář měl spotřebu výrazně pod 10litrovou hranicí a to šlo leckdy o velmi defensivní typy. Tady se někde stala chyba.

Pominu-li ale tento faktor, pak v 320d bylo rázem vše, jak má být. 17" kola sice znovu s runflaty, ale měkčím podvozkem mnohem lépe filtrovala nerovnosti a pouštěla auto do menších, pouze příjemných náklonů. Jeho celkový jízdní projev tak byl nejen komfortnější, ale i čitelnější a hravější, na čemž se podílelo i standardní řízení s klasickým posilovačem. Nižší výkon udělal z rajónu Emily B. sotva kdy dosažitelné mety (jinak trpěla bezrámová okna tímtéž) a z neschopnosti přenést jej efektivně na silnici v nízkých rychlostech jen zapomenutou epizodu.

První test BMW 3 GT F34: grande compromesso - 37 - BMW 320d GT F34 2013 test prvni 26První test BMW 3 GT F34: grande compromesso - 38 - BMW 320d GT F34 2013 test prvni 27První test BMW 3 GT F34: grande compromesso - 39 - BMW 320d GT F34 2013 test prvni 29

Vůz pochopitelně zůstal velmi přesvědčivý i ve středních rychlostech, a tak rázem nabídl to, co bych od BMW očekával - komfort i velmi dobré jízdní vlastnosti a ovladatelnost, což všechno dohromady dělá zábavnost. Ano, já jsem se v 320d GT nejen že cítil docela komfortně, ale dokonce jsem se bavil. Je to paradox, ale skoro základní dieselová verze 3 GT je více GT i více BMW než vrchol nabídky. Můžete se nad tím podivovat, jak jen budete chtít, jsem si tím ale naprosto jistý - šestiválec s M-paketem chce víc, než může, čtyřválec se mnohem chytřeji pohybuje v mezích možného, aniž by ztrácel cokoli jiného krom dynamiky v přímce.

Naftový motor bych tedy odstranil a nahradil jiným, s takovým 320i by ale mohlo jít o velmi dobré auto jak po stránce aktivní jízdy, tak po stránce komfortu, tak pochopitelně z hlediska praktičnosti, kterou má 3 GT v genech. Takové auto mi najednou dává smysl nejen samo o sobě, ale i v nabídce BMW - nevypadá jako kombi a umí skoro to, co kombi, je navíc komfortnější a prostornější vzadu. Je to vskutku nepatrný prostor v moři, které aktuální nabídka trojky obhospodařuje už dosavadními modely, ale nějaký prostor to je.

První test BMW 3 GT F34: grande compromesso - 40 - BMW 320d GT F34 2013 test prvni 30První test BMW 3 GT F34: grande compromesso - 41 - BMW 320d GT F34 2013 test prvni 31První test BMW 3 GT F34: grande compromesso - 42 - BMW 320d GT F34 2013 test prvni 34

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.